مرمت بیش از ۱۸۰ هزار نسخ خطی و آثار نفیس در حرم رضوی
کد خبر: 4038954
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹

مرمت بیش از ۱۸۰ هزار نسخ خطی و آثار نفیس در حرم رضوی

رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مرمت ۱۸۴ هزار نسخ خطی و آثار نفیس در طول یک سال برای حفظ میراث تمدن اسلامی خبر داد.

 نسخ خطی آثار نفیس حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، سیدعلی طباطبایی، رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در راستای حفظ میراث تمدن اسلامی با توجه به حجم بسیار آثار تاریخی و فرهنگی حرم مطهر رضوی، این اداره از مرمت نسخ خطی، کتاب‌های قدیمی و اسناد تا بازسازی و مرمت تمام اشیای موزه‌ای موجود در مخازن اعم از آثارفلزی، فرش و منسوجات، سفالی، چوبی و تابلوهای نقاشی و کتیبه در بخش‌های مختلف را در دستور کار خود دارد.

وی به مرمت 673 نسخه خطی و قرآنی، مرمت بیش از 2 هزار برگ نسخ خطی و قرآنی بسیار نفیس، 118 کتاب چاپ سنگی و سربی، بیش از 4 هزار 300 برگ سند به عنوان بخشی از اقدامات مرمتی و حفاظتی این اداره در سالی که گذشت اشاره کرد.

طباطبایی همچنین ساخت جلد چرمی، ساخت جلد عطف و گوشه، مرقع‌سازی، آفت‌زدایی و اسیدزدایی سند و کتاب، مستندنگاری مرمت آثار، گردگیری ورق به ورق کتب چاپ سنگی و سربی، صحافی و طلاکوب عناوین منابع چاپی، بررسی و آسیب‌شناسی اسناد و کتب، سم‌پاشی و ضدعفونی محیط، پایش محیطی و بررسی و آسیب‌شناسی اشیاء موزه‌ای را بخش دیگری از اقدامات این اداره برشمرد.

رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: از دیدگاه حوزه حفاظت و مرمت، نفیس بودن آثار تاریخی تنها مرتبط به قدمت آن نیست بلکه مواردی چون تعداد، محتوا، ارزش مادی و فناوری و تکنولوژی بکار رفته در آن نیز از دیگر شاخصه‌های یک اثر نفیس در حوزه مرمت به شمار می‌رود.

 اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترين اداره مرمت در شرق کشور بوده و در حال حاضر حفاظت و مرمت اشيای تاريخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص اين اداره انجام می‌گيرد.

انتهای پیام
captcha