بالاترین سهم هزینه‌ای زائران و گردشگران مربوط به اسکان است
کد خبر: 4050937
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶

بالاترین سهم هزینه‌ای زائران و گردشگران مربوط به اسکان است

یک عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: بالاترین سهم هزینه‌ای زائران و گردشگران شهر مشهد با ۲۸.۷ درصد مربوط به اسکان بوده و خرید سوغات و خریدهای شخصی و خوراک نیز در رتبه‌های بعد قرار دارد.

اسکان اقامتگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فاطمه رحمانی، عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، در سلسله سمینارهای زیارت نورورزی پژوهشکده گردشگری که امروز 30 فروردین در محل دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف نیازمند وجود آمار و اطلاعات دقیق در بازار است. در شهر مشهد با توجه به وجود بارگاه امام رضا(ع)، زیارت و گردشگری جنبه مهمی در فعالیت‌های اقتصادی را به خود اختصاص داده است و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و جمع‌آوری اطلاعات می‌توان گام مؤثری در خدمت‌رسانی به زائران و گردشگران شهر برداشت.

وی ادامه داد: به طور کلی آمار و اطلاعات گردشگری را می‌توان به دو بخش آمار کلان و آمار مربوط به بنگاه‌های فعال زنجیره عرضه خدمات گردشگری تقسیم کرد. متولیان آمار کلان، سازمان‌های مختلفی هستند اما در زمینه آمار مربوط به بنگاه‌های فعال زنجیره عرضه خدمات گردشگری می‌توان تا حدودی ورود پیدا کرده و اطلاعات گردشگران را دریافت کرد تا بتوان در جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در جهت خدمت‌رسانی به گردشگران حرکت کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی بیان کرد: از جمله اهداف جمع‌آوری اطلاعات و آمار می‌توان به ایجاد بانک اطلاعاتی سری زمانی از زائران و گردشگران، منبع آماری جهت کاربرد در پژوهش‌ها، منبع آماری جهت بهبود سیاست‌گذاری در حوزه زیارت و گردشگری اشاره کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: به منظور دستیابی به این اهداف، جهاد دانشگاهی مشهد تا حدودی به این مسئله ورود پیدا کرده و از تابستان سال ۹۹ به جمع‌آوری اطلاعات از طریق زائران و گردشگران اطراف حرم مطهر رضوی در شهر مشهد پرداخته است.

وی تصریح کرد: از جمله مواردی که از زائران و گردشگران پرسیده می‌شود، می‌توان به میزان ماندگاری، مقاصد اصلی طول سفر، نحوه مسافرت به مشهد، هدف اصلی از سفر، نع وسیله نقلیه، اقامتگاه انتخابی آن‌ها، میزان هزینه‌کرد آن‌ها در موارد مختلف، میزان رضایت آن‌ها از خدمات مختلف، نحوه برخورد مردم مشهد، بازارهای خرید، جاذبه‌های که بازدید می‌شوند، نوع سوغات، منبع اطلاعاتی جهت بازدید و سوالات ویژه گردشگری درمانی مانند خدماتی که دریافت می‌کنند و دمان کدام بیماری‌ها اشاره کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: این تحقیق از تابستان ۹۹ و به صورت فصلی آغاز شده و آخرین برداشت مربوط به نوروز ۱۴۰۱ است. در پاییز ۹۹ به علت شرایط ویژه کرونایی، اطلاعاتی جمع‌آوری نشد اما سعی شده است در فصول دیگر این سال جمع‌آوری اطلاعات انجام شود و تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰ پرسشنامه توسط زائران و گردشگران پاسخ داده شده است.

رحمانی افزود: اطلاعات گردشگری نوروزی ۱۴۰۱ که از مصاحبه با حدود ۴۰۰ زائر و گردشگر جمع‌آوری شده‌است، نشان می‌دهد متوسط ماندگاری گردشگران تا زمان تکمیل پرسشنامه، حدود سه روز و متوسط ماندگاری گردشگران در روزهای آتی دو روز بوده است و به تبع متوسط کل ماندگاری زائران و گردشگران حدود پنج روز است.

وی عنوان کرد: ۸۹.۲ درصد به صورت مستقل و ۱۰.۸ درصد به صورت تور، کاروان یا هیئت به مشهد سفر کرده‌اند. حدود ۸۸.۵ درصد آن‌ها همراه خانواده، حدود ۴.۳ درصد گروهی و همراه با دوستان و همکاران خود و حدود ۷.۳ درصد به تنهایی به مشهد سفر کرده‌اند. حدود ۹۶.۵ درصد زائران و گردشگران، با هدف اولیه زیارت به مشهد سفر کرده‌اند و اولویت‌های بعد به ترتیب بازدید از اقوام، دیدن مکان‌های تفریحی و ییلاقی، معالجات پزشکی و... است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: اغلب افراد یعنی حدود ۴۷.۴ درصد برای سفر به مشهد از خودرو شخصی استفاده کرده‌اند و سپس ۲۴.۱ درصد از طریق قطار، ۲۱.۳ درصد از طریق اتوبوس بین شهری، حدود ۵.۸ درصد به وسیله هواپیما و حدود ۱.۵ درصد سایر موارد به مشهد سفر کرده‌اند.

رحمانی گفت: متوسط درآمد سرپرست خانوار اغلب آن‌ها در گروه درآمدی سه تا پنج میلیون تومان و پس از آن در گروه درآمدی هفت تا ۱۰ میلیون تومان قرار گرفته‌اند، درواقع می‌توان بیان کرد که درآمد اغلب زائران و گردشگران شهر مشهد در گروه‌های متوسط و پایین قرار دارد.

وی اظهار کرد: بالاترین سهم هزینه‌ای زائران و گردشگران شهر مشهد با ۲۸.۷ درصد مربوط به اسکان بوده و خرید سوغات و خریدهای شخصی و خوراک نیز در رتبه‌های بعد قرار دارد. نوع اقامتگاه گردشگران شهر مشهد ۲۳.۳ درصد هتل و رتبه‌های بعد به هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، منزل اقوام و دوستان و... اختصاص یافته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی بیان کرد: ۸۵درصد آن‌ها پوشاک را به عنوان سوغات مشهد خریداری کرده‌اند و سپس زعفران، زرشگ، ادویه‌جات، نبات، نخود و کشمش و تسبیح و انگشتر در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند.

رحمانی اضافه کرد: میزان رضایت از خدمات مختلف اغلب جامعه آماری در سطح زیاد بوده و رضایت از مکان‌های زیارتی در سطح خیلی زیاد محاسبه شده است. پس از مکان‌های زیارتی، خدمات درمانی درصد بالاتری را به خود اختصاص داده است. بازارهای اصلی خرید افراد اغلب در اطراف حرم (اکثرا بازار رضا) قرار داشته است.

وی ادامه داد: منبع اصلی اطلاعاتی زائران و گردشگران روش‌های سنتی و بازدید و آشنایی قبلی از اماکن بوده است و حدود ۶۷.۳ درصد را شامل می‌شده است. اینترنت و سایت‌های گردشگری رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. توصیه دوستان و خویشاوندان و ... در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام
captcha