آنچه امام خمینی(ره) از نسل آینده انتظار داشت
کد خبر: 4060649
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
تبیین ابعاد شخصیتی امام راحل/ ۲

آنچه امام خمینی(ره) از نسل آینده انتظار داشت

معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص انتظارات امام خمینی(ره) از جامعه امروز گفت: اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها نمونه‌ای از انتظارات امام(ره) از جامعه است، چراکه این سند ترجمه آیات قرآن اما به روز شده است و بر اساس آن خروجی دانشگاه‌ها باید صالح مصلح و متخصص متعهد باشد.

محمد رضا صابری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محمدرضا صابری، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد امام خمینی(ره) اظهار کرد: عبودیت از مهمترین ویژگی‌های امام(ره) بود و هیچ‌چیز را متعلق به خود نمی‌دانست و به واسطه عمل کردن به علم، به دنبال فراگیری علم بود. تمام ذهنیت و اندیشه امام خمینی(ره) در امر و نهی خداوند بود و تدبیر شخصی در راستای مصالح و منافع فردی و شخصی نداشت.

صابری ادامه داد: به واسطه عبودیت و ثابت قدم بودن ایشان بسیاری از اموری را که خلاف امیال نفسانی انسان است انجام می‌داد که این ویژگی‌های رفتاری موجب تأثیرات و موفقیت‌های فراوان در سطح جامعه شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دومین ویژگی امام خمینی(ره) را شجاعت برشمرد و آن را حاصل عبودیت دانست و ادامه داد: شجاعت از دیگر ویژگی‌های امام راحل بود که حاصل از عبودیت ایشان است. اگر انسان بنده مخلص خداوند باشد از هیچ چیز ترس ندارد، چراکه به خداوند تکیه کرده است و قدرت از صفات الهی است و هیچ‌کس جز او صاحب قدرت نیست، این‌ها نتیجه ایمان است و با تجربه حاصل نمی‌شود.

صابری با اشاره به بصیرت امام خمینی(ره) در ایجاد عدالت، گفت: عدم شناخت ما نسبت به ماهیت هرچیزی موجب ترس ما می‌شود، وقتی چیزی را نمی‌شناسیم از آن می‌ترسیم، از این‌رو یکی دیگر از ویژگی‌های امام بصیرت و شناخت عمیق ایشان نسبت به مسائل پیرامون است که موجب ایجاد فهم و عدالت می‌شود. به عنوان مثال ایشان دشمن‌شناس بودند و عدم موافقت ایشان با تشکیل دولت موقت از نمونه‌ بصیرت‌های ایشان بود، چراکه امام می‌خواهد با عامه مردم زندگی کند و اگر بخواهد با علم حاکمیت حکومت کند کسی همراه نخواهد بود.

وی در خصوص ارتباط متواضعانه امام خمینی(ره) با مردم گفت: همان‌طور که امام علی(ع) به سالمندان، ایتام، مستضعفان و سایر مردم مساعدت نموده و بدون هیچ انتظاری راه درماندگان را باز می‌کردند، هرکس که در این مسیر سهمی از آن دارد به همان میزان  آن خصلت‌ها در وجودشان نهادینه می‌شود که می‌تواند مقابل شاه، استکبار، آمریکا و سایر دشمنان ایستادگی کند و از طرفی قشر ضعیف، ایتام، محرومان، مستضعفان  و.... را یاری کرده و خود ار وقف مردم کند که منشأ آن معرفت ایشان است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: امام خمینی(ره) از جایگاه ویژه بسیجیان در میدان جهاد و نزد خداوند آگاه است که خطاب به بسیجی‌ها می‌گوید: «کاش من به جای شما بودم» و خود را خادم آن‌ها می‌داند، چرا که نفس خود را مقابل مجاهدان فی سبیل‌الله کوچک می‌شمرد و این در حالی است که این مجاهدان دست‌پرورده امام خمینی(ره) هستند.

صابری در خصوص ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: سطح شناخت و دانش بالای امام(ره) در زمینه‌های مختلف از جمله فقه، فلسفه، عرفان و ...  به واسطه این است که او این علوم را از یک سرچشمه می‌داند و این علوم از یک سرچشمه می‌جوشد و منشا آنها یکسان است، لذا امام فیلسوف، فقیه و عارف است و این اوصاف تنها در شخصیتی مانند امام خمینی(ره) قابل تجمیع است و در همان حال یک فقیه مبارز، مقید و پایبند است.

حضور محمد رضا صابری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تحریریه ایکنا

وی در خصوص الگو بودن امام خمینی(ره) برای نسل حاضر، بیان کرد: یکی از نیاز های ما برای حرکت در زندگی وجود یک الگو است که خداوند پیامبران و اوصیا خود را فرستاده است که اگر نبودند احکام الهی قابلیت اجرا نداشت، امام خمینی(ره) یکی از این الگوهاست و انسان به دلیل جهل خود از الگوها بهره نمی‌گیرد و پس از مدتی سیره آنها به فراموشی سپرده شده که موجب بیگانگی با الگوها می‌شود.

صابری با انتقاد از اینکه امام خمینی(ره) به درستی در جامعه معرفی نشده است، ابراز عقیده کرد: حس و حال جامعه برای معرفی الگوهایی چون امام خمینی نیازمند بسترهایی است که در صورت فراهم نشدن آن بسترها، الگوها کارکرد واقعی خود را نخواهند داشت و بنابراین باید امام خمینی(ره) را به درستی معرفی کرد.

وی درخصوص انتظارات امام خمینی(ره) از جامعه امروز گفت: سند اسلامی دانشگاه‌ها نمونه‌ای از انتظارات امام خمینی(ره) از جامعه است، چرا که این سند ترجمه آیات قرآن اما به روز شده است و بر اساس آن خروجی دانشگاه‌ها باید صالح مصلح و متخصص متعهد باشد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص انفصال نسبی جوانان و جامعه با امام خمینی(ره) افزود: در حرکت، ما به افق نگاه می‌کنیم و برای گم نکردن مسیر نباید افق دید را از دست داد، بلکه باید در جایگاه خود و در اندازه خود با برنامه‌ریزی، مشورت و تلاش در میدان عمل اجرا کرد، هیچ اتفافی بدون مدد الهی رخ نمی‌دهد و مدد الهی با فداکاری ما در مسیر همراه ما خواهد شد.

صابری ادامه داد: اگر جامعه با آرمان‌ها فاصله دارد به این دلیل است که دست‌اندر‌کاران امروز امام‌گونه نیستند و این در حالی است که امام خمینی(ره) در 60 سالگی به دنبال فراگیری علم بودند و در این صورت می‌توان خود و دیگران را به سعادت رساند.

وی در پایان گفت: اکنون انجام فعالیت‌های فرهنگی در معنای عام خود در مسیر ناهمواری قرار دارد و از این‌رو بسیار دیر به نتیجه خواهند رسید، اما امام خمینی (ره) با حکومت بر دل‌ها فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دادند و برای ورود به امور فرهنگی باید بر دل‌ها حکومت کنیم که لازمه آن نفوذ به دل‌ها است و باید دل انسان ظرفیت کلام‌سازی داشته باشد، درحالیکه متولیان فرهنگی امروز دلشان تاریک است و صرفاً با نقشه نمی‌توان فعالیت فرهنگی انجام داد.

انتهای پیام
captcha