اندیشه‌های فرازمانی امام(ره) در دوران کنونی نیز جذابیت دارد
کد خبر: 4061780
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
تبیین ابعاد شخصیتی امام راحل/ ۶

اندیشه‌های فرازمانی امام(ره) در دوران کنونی نیز جذابیت دارد

رئيس دانشگاه بين‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه ارزش‌های انقلاب اسلامی مانند عدالت و آزادی فی‌النفسه جاذبه دارد گفت: نسل جوان امروز با ارزش‌های فکری قابل تحلیل است، لذا ارزش‌های فرازمانی که امام(ره) بر آن تأکید داشتند در دوران کنونی نیز جذابیت دارد.

مرتضی رجوعی، رئيس دانشگاه بين‌المللی امام رضا(ع)مرتضی رجوعی، رئيس دانشگاه بين‌المللی امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص آن دسته از ویژگی‌هایی که شخصیت امام راحل را متفاوت کرده و باعث محبوبیت ایشان بود، اظهار کرد: پاسخ این سؤال در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. دو ویژگی در امام(ره) بود که شخصیت ایشان را از دیگران متمایز ساخته بود، یکی اخلاص و دیگری مردمی بودن ایشان بود.

وی ادامه داد: اخلاص یعنی اینکه همه کارها را برای خدا انجام دادن به عنوان مثال، در بازاریابی ملاک را رضایت مشتری قرار دادن و یا در مدیریت دانشگاه رضایت دانشجو را مدنظر قرار دادن است که در این صورت در پی رضایت یک مشتری نارضایتی دیگری و در پی رضایت یک دانشجو نارضایتی دانشجوی دیگر را شاهد خواهیم بود، لذا اگر مبنای کار رضای خدا باشد، رضایت بندگان خدا هم جلب خواهد شد.

رجوعی ابراز کرد: در خصوص تحلیل شخصیت امام راحل(ره) سن من قد نمی‌دهد، اما براساس آنچه از سخنان امام در صحیفه نور خواندم و یا در سخنرانی‌های ایشان شنیده‌ام، آنچه در رفتار ایشان موج می‌زند، اخلاص است. امام راحل برای رضای خدا انقلاب کرد، نه برای قدرت‌طلبی و یا اینکه عده‌ای سوار بر قدرت شوند

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر حضرت امام مردمی بودن ایشان بود که در پیوند و تعامل با مردم حرکت می‌کردند گفت: مردمی بودن صرفاً تنها ارتباط‌گیری با ارباب رجوع نیست، مردمی بودن یعنی اینکه نیاز مردم در تصمیمات اجتماعی و سازمانی مدنظر باشد، امروز مردم از برخی موضوعات گله دارند، لذا منافع مردم را باید بر منافع حزبی، سازمانی و شخصی اولویت دارد.

مرتضی رجوعی، رئيس دانشگاه بين‌المللی امام رضا(ع)

رجوعی اضافه کرد: انقلاب ما انقلاب مردمی است و این ویژگی انقلاب ما را از سایر انقلاب‌ها متفاوت می‌کند. یک گروه نظامی و ضددولت نیامد تا با کودتا انقلاب کنند، این آحاد مردم بودند که انقلاب کردند، لذا با توجه به اینکه انقلاب مردمی بود، ویژگی مردمی بودن امام نیز ایشان را محبوب کرد. اگر بخواهیم در جمهوری اسلامی پابرجا باشیم و آن ارزش‌هایی که به خاطر آن انقلاب کردیم، پایدار بماند، باید مدیران انقلاب اسلامی این دو ویژگی یعنی اخلاص و مردمی بودن را داشته باشند.

رئيس دانشگاه بين‌المللی امام رضا(ع) افزود: ارزش‌های انقلاب اسلامی فی‌النفسه جاذبه دارد، ارزش‌هایی چون عدالت، آزادی، حذف فاصله طبقاتی و... ذاتاً برای همه و نسل جوان و نوجوان ارزشمند است و شاهد مثال هم حضور میلیونی مردم در تشیع پیکر شهید سلیمانی بود، این شهید بزرگوار هم این دو ویژگی یعنی مردمی بودن و اخلاص را داشتند که هر دو نیز برگرفته از الگوی رفتاری امام راحل بود.

رجوعی خاطر نشان کرد: نسل جوان امروز ما روی ارزش‌های انسانی حساب باز می‌کنند، لذا اگر این ارزش‌ها در اسطوره‌ها نمود یابد و نمادسازی و داستان‌سرایی شود، تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد، کمااینکه سرودی مانند «سلام فرمانده» نمادسازی می‌شود و هویتی در بین اقشار ایجاد می‌کند. نسل جوان امروز با ارزش‌های فکری قابل تحلیل است، نه براساس تیپ ظاهری، لذا ارزش‌هایی که امام(ره) بر آن تأکید داشتند ارزش‌های فرازمانی است که در دوران کنونی هم جذابیت دارد.

انتهای پیام
captcha