کد خبر: 4068742
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد

اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد از نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور طی روز‌های ۱۵ و ۱۶ تیرماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد.

بختیار شعبانی ورکی،  معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد بختیار شعبانی ورکی، معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌رضوی اظهار کرد: برگزاری پنجاه‌و‌هشتمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور به عنوان نخستین نشست حضوری در دولت جدید  15  و 16 تیرماه  سال‌جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دستور کار این نشست طرح تحول آموزش عالی کشور است، افزود: در این نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی وزیر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی مدیران ستادی وزارت علوم شرکت خواهند کرد و یکی از موارد مهم این نشست نحوه پذیرش دانشجویان دوره دکترا است.

شعبانی ورکی با اشاره به کاستی‌های هر یک از مدل‌های غیر متمرکز و نیمه متمرکز تصریح کرد: در پذیرش دانشجویان دکترا، محقق نشدن برابری فرصت‌های آموزشی در شیوه غیرمتمرکز، کاهش نقش دانشگاه‌ها در شیوه  نیمه متمرکز و استاندارد نبودن سؤالات، پر رنگ بودن نقش آزمون‌های عمومی نسبت به آزمون‌های اختصاصی در شیوه نیمه‌متمرکز و اتفاق نظر بیشتر دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشگاهای برتر کشور بر افزایش نقش دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان دوره دکترا از موارد مهمی است که توجه به آنها ضرورت دارد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده و پشتوانه تحقیقاتی لازم است یکبار دیگر روند برگزاری و شیوه پذیرش دانشجویان دوره دکترا مورد تجدید نظر قرار گیرد و در بهترین حالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند با تقدیم لایحه‌ای جدید به مجلس و در سریع‌ترین حالت با برداشت موسع از قانون سال 1395  مجلس شورای اسلامی، شرایط را برای بهبود شیوه پذیرش دانشجویان دکترا فراهم کند.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر تجربه سه سال آموزش الکترونیکی در دوره کرونا و دستاوردهای آن از فراهم شدن زیرساخت‌های فناوری نوین در آموزش برای اساتید و دانشجویان گفت: ما نمی‌توانیم این تجربیات را کنار بگذاریم و به گذشته برگردیم و ناگزیریم از این تجربیات در ادامه زندگی استفاده کنیم. چگونگی مواجهه آموزش عالی کشور با فناوری‌های نوین نیز از دیگر بحث‌های مهم این نشست است.

وی اظهار کرد: لزوم اعتبارسنجی سناریوهای مختلف موجود با توجه به زمان کمی که تا مهرماه باقی مانده است و استفاده از دستاوردهای آموزش الکترونیکی در آموزش حضوری نیز ضروری است.

شعبانی ورکی با اشاره به اینکه بیانیه اختتامیه کلیدی‌ترین دستاورد این نشست خواهد بود، گفت: در واقع این بیانیه جهت‌گیری‌های آینده آموزش عالی کشور را در عرصه آموزش و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی تا حدی مشخص می‌کند و بر اساس آن فعالیت‌های جدیدی را می‌توان شکل داد.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در این نشست 9 کارگروه‌ تخصصی با عنوان‌های «بررسی و تفویض اختیارات وفق برنامه آموزش عالی»،  «تحول در برنامه‌ریزی آموزشی با تمرکز بر علوم انسانی – اسلامی»، «تحول در نظام جذب و پذیرش دانشجو با رویکرد تقاضا محوری و حل مسئله و جذب نخبگان»، «اصلاح فرآیندهای آموزشی(کالبدی، ساختاری و محتوایی) و کیفی‌سازی آموزش»، «ساماندهی، مأموریت‌گرایی و آمایش رشته‌ها و محتوای دروس»، «تحول در بکارگیری و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، دیپلماسی علمی و فناوری‌های نوظهور»،  «تحول در رویکردهای مهارتی و اشتغال آفرین در نظام آموزشی دانشگاه‌ها»، «آموزش الکترونیکی، مجازی و آموزش‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید»، «تحول، ساماندهی و اصلاح فرآیندها در آموزش عالی غیردولتی» به صورت هم‌زمان و موازی در کانون اجلاس مجتمع فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شوند.

بگفت و گو با بختیار شعبانی ورکی،  معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :