گفتمان‌سازی در کشور مورد غفلت واقع شده است
کد خبر: 4072774
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

گفتمان‌سازی در کشور مورد غفلت واقع شده است

رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان خارج از کشور گفت: در عرصه گفتمان‌سازی در زمینه‌های مختلف که توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، ضعیف عمل کرده‌ایم و متاسفانه این موضوع آنگونه که باید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابومحمد مرتضوی، رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان خارج از کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابومحمد مرتضوی، رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان خارج از کشور، امروز یکم مردادماه، در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور که با حضور اساتید ایرانی خارج از کشور در محل هتل جم برگزار شد، اظهار کرد: موضوع انتقال دانش و فناوری اگرچه اخیراً مورد توجه ویژه قرار گرفته اما واقعیت این است که سابقه تاریخی آن به شکل‌گیری جامعه بشری بازمی‌گردد، زمانی‌که انسان‌ها زندگی اجتماعی را برگزیدند، همواره تلاش کردند برای رفع مشکلات، دغدغه‌ها و آسایش خود راهی را پیدا کنند.

وی افزود کرد: در واقع راه‌هایی که آن‌ها پیدا می‌کردند، احیاناً علمی بود و آن‌ها را به اشتراک می‌گذاشتند و عده‌ای از دستاوردهای علمی قوم دیگری را به سرزمین خود می‌بردند و از آن‌ها استفاده می‌کرد که در اینجا می‌توان به قوم ایلامی‌ها که تمدن‌ها از آنجا آغاز شده، اشاره کرد.

رئیس دبیرخانه نهادنمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان خارج از کشور بیان کرد: رویدادهای زیادی وجود دارد که در دامن انتقال دانش و فناوری قابل توجیه است. در مرحله نخست، دانشمندان باید توجه داشته باشند که دانشمندان علوم اسلامی در آن زمان علوم وارداتی را بومی‌سازی کردند، بدین منظور که ابتدا در دامن فرهنگ اسلامی معنا و سپس آن را منتشر کردند.

مرتضوی بیان کرد: وضعیت کنونی مسیری است که برای تمدن نوین اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در دست با کفایت نخبگان این مملکت قرار گرفته که به‌طور جدی باید به آن توجه و شرایط آن را فراهم کرد، مانند احساس مسئولیت در قبال کشور و در یک کلمه گفتمان‌سازی در عرصه‌های مختلف که توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، در این عرصه ضعیف عمل کرده‌ایم، متاسفانه این موضوع آنگونه که باید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

غلامرضا خواجه سروی، دبیر علمی شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در ادامه اظهار کرد: به جهت اینکه جنبش دانشجویی مسلمان در طول تاریخ حرکت اسلامی ملت ایران بنا به تناسب زمانی و نیازها، اقدامات زیادی را در سال‌های قبل از انقلاب انجام داده و در سال‌های پس از انقلاب نیز به مبارزات ضدرژیم شاه کمک کرده و به تاکید نظام جمهوری اسلامی و با صدور بیانیه گام دوم توسط مقام معظم رهبری و باز شدن افق جدید برای حرکت انقلاب اسلامی در دومین چهل ساله عمر خود این دغدغه وجود دارد که نقش دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان شاغل و محصل در خارج از کشور چه باید باشد و برای عملیاتی شدن اهداف این بیانیه مهم چه کاری باید انجام شود، برای تحقق این دغدغه و رسالت دانشجویان در خارج کشور یادآوری و دنبال شود، بنا شد که این همایش برگزار شود.

وی عنوان کرد: فراخوان عمومی این همایش اعلام شد و افراد زیادی ثبت‌نام کردند، اما در نهایت به تناسب امکانات و سهمیه‌هایی که به قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا اختصاص داده شد در نهایت 65 نفر از آن‌ها انتخاب شدند تا در این همایش شرکت کنند. به‌گونه‌ای که با پراکندگی 21 نفر از اروپا، دو نفر از آمریکا، 41 قاره آسیا و یک نفر هم از قاره آفریقا در این همایش حضور پیدا کردند.

انتهای پیام
captcha