کد خبر: 4087332
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

حرکت از خودسازی به تمدن‌سازی؛ مهم‌ترین شاخصه فرهنگ رضوی

مدرس حوزه علمیه مشهد گفت: آنچه به‌طور خاص در سیر امام رضا(ع) جلوه داشته و می‌توان از آن به‌عنوان شاخص فرهنگ رضوی در رنگین‌کمان فرهنگ اهل‌بیت یاد کرد، مسئل جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین دعائی مدرس حوزه علمیه مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین دعائی مدرس حوزه علمیه مشهد، درخصوص شاخص فرهنگ رضوی، بیان کرد: دوره امامت حضرت رضا(ع)، به‌مقتضای حکمت بالغه الهی و به‌خاطر حضور قهری حضرت در متن معادلات و مناسبات کلان حاکمیتی، به یک معنا نقطه آغاز تبدیل اسلام اهل بیت به یک تمدن جهانی است.

وی ادامه داد: یعنی غیر از مواردی مانند عبودیت، خدامحوری، دین‌مداری، آخرت‌گرایی، توجه تام به شریعت و حسن خلق که در سیره و سبک زندگی همه امامان(ع) دیده می‌شود، آن‌چه به‌طور خاص در سیره امام رضا(ع) جلوه داشته و می‌توان از آن به‌عنوانِ شاخص فرهنگ رضوی در رنگین‌کمان فرهنگ اهل بیت یاد کرد، مسئله جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.

وی گفت: از آن‌جایی‌که این مسئله، یک مسئله علمی، فرهنگی، اجتماعی بوده و مستلزم اموری هم‌چون عقلانیت، معنویت، معرفت، تحقیق، انضباط، گفت‌وگو، تفاهم، رحمت، رأفت، مدارا، محبت، وحدت، انسجام، آینده‌نگری، صبر، بصیرت و جهاد است، می‌توان این امور را مهم‌ترین شاخصه‌ها و ویژگی‌های فرهنگ رضوی دانست.

دعائی بیان کرد: همان اموری که اولویت‌های قطعی جامعه امروز ما، خصوصا اجزاء علمی و فرهنگی این جامعه مانند حوزه‌های علمیه بوده و باید برای تحقق آن‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ویژه داشت، بر همین اساس، تقلیل شخصیت متعالی و چند بعدی امام رضا(ع) به مواردی مانند «ضامن آهو» به‌عنوان یک لقب متعارف و معرفی آن حضرت به‌عنوان یک انسان صرفا معنوی، مهربان و متخلق، قابل مساعدت نیست.

وی با بیان اینکه باید با تکیه بر لقبِ «عالم آل محمد» و برندسازی اجتماعی و تمدنی از اتمسفر فکری و فرهنگی ایشان، زمینه لازم برای تبدیل واقعی و عینی مشهدالرضا(ع) به پایتخت معنوی ایران اسلامی را فراهم آورد، گفت: مشهد علاوه بر آن‌که باید قطب اصلی گردشگری دینی و زیارتی باشد و تمام زیرساخت‌های لازم برای تحقق این مطلوب را فراهم آورد، باید به یک پایگاه اصلی برای نشر معارف حکمی و معنوی شیعه در جهان با شاخصه توحیدمحوری و مرکزی برای پشتیبانی فکری، برنامه‌ای و انسانی از ابر پروژه تمدن نوین اسلامی نیز تبدیل شود.

مدرس حوزه علمیه مشهد بیان کرد: شهروند رضوی کسی است که در فضای فرهنگ رضوی تنفس کرده و زندگی فردی و اجتماعی او، براساس شاخصه‌های فرهنگ رضوی شکل یافته و به عبارت دیگر، شهروند رضوی کسی است که علاوه بر توجه به حداقل‌های فکری، احساسی و رفتاری تعریف‌شده در دین مبین اسلام، نه تنها به فکر سلوک توحیدی و ارتقای حداکثری معنویت و عقلانیت در وجود خود است، بلکه به تلاش بر ایجاد جامعه اسلامی و تحقق تمدن اسلامی نیز اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی گفت: بر همین اساس، شهر مشهد نیز باید به‌گونه‌ای متحول شود که بتوان آن را به‌عنوان نمونه‌ای از یک «آرمان‌شهر دینی» البته با ملاحظه اقتضائات عصر غیبت معرفی کرد و این وظیفه‌ای است که هم بر عهده مسئولان ملی و منطقه‌ای است، هم محتاج تلاش علمی و عملی نخبگان خصوصا علما و طلاب حوزه‌های علمیه است و هم همکاری عموم مجاوران و زائران شهر را می‌طلبد.

دعائی گفت: آثار و برکات وجودی حضرت رضا(ع)، سراسر هستی را پُر کرده است، اما با توجه به این‌که مضجع نورانی آن امام همام در جغرافیای ایران اسلامی واقع شده، قطعا برکات ویژه‌ای برای آن داشته و خواهد داشت، برکاتی که با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، زمینه بهره‌مندی از آن‌ها صدچندان شده و با ورود به گام دوم انقلاب، نیاز به آن‌ها مضاعف گشته است.

وی افزود: اگر هویت و هدف انقلاب اسلامی ایران، یک هویت و هدف جهانی و تمدنی است، اگر به‌ فرموده رهبر معظم انقلاب، گام دوم انقلاب، گامی برای جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است و اگر طبق آن‌چه گذشت، اصلی‌ترین شاخصه فرهنگ رضوی، زمینه‌سازی برای بروز ابعاد تمدنی اسلام اهل بیت و حرکت از خودسازی به تمدن‌سازی است، می‌توان به این نتیجه رسید که وجود پُربرکت حضرت رضا(ع) و آموزه‌های آن امام بزرگوار، یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های علمی و معنوی ایران اسلامی در این مسیر است.

مدرس حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: همان گنجینه گرانبهایی که گویا از قرن‌ها قبل، توسط خداوند رحیم، حکیم و قدیر، برای ملت بصیر ایران اسلامی ذخیره شده است. البته باید اعتراف کنیم که ما، عموم مردم، نخبگان جامعه و مسئولان و مدیران کشور آن‌گونه‌ای که باید و شاید از این گنجینه بهره نبرده و به فرآوری آن برای حل مشکلات و مسائل جامعه نپرداخته‌ایم و تا این نقطه ضعف جدی را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم تحول شایسته‌ای را در راستای تحقق گام دوم انقلاب رقم بزنیم.

وی گفت: ضعف‌های ما در حوزه‌هایی مثل فرهنگ عمومی، اخلاق اجتماعی، مهندسی فرهنگی، جذب حداکثری، امر به معروف و نهی از منکر، تعلیم، تحقیق، تبلیغ و تربیت، جنبش نرم‌افزاری، تولید علم بومی و دینی، فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای، تبدیل ایمان مردم به عمل صالح و مواردی از این قبیل، همه و همه به‌خاطر غفلت از این سرمایه و گنجینه گرانبهاست که امیدواریم به لطف خدا و به برکت همت و مجاهدت جوانان مؤمن و انقلابی چاره شود.

دعائی بیان کرد: اگر خوبانی مثل شهید سلیمانی، با توسل به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و با تکیه بر موهبت‌های فکری و معنوی آن امام همام، هم سیر روحی خود را سرعت داده و هم جایگاه انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در دنیای امروز تثبیت کرده‌اند، ما نیز باید این فرصت را قدر دانسته و از حضرت بخواهیم که توفیق سلوک توحیدی، حرکت در خط انقلاب و رهبری، جهاد مخلصانه در جبهه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور ولایت حضرت ولی عصر(عج) به عنایت نماید.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha