کد خبر: 4323150
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۷
سیدمحسن میرسندسی اظهار کرد

انتظار در اندیشه شیعی آموزه‌ای پویا و کنش‌محور است

استادیار گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انتظار در اندیشه شیعی، صرفاً مفهومی آیینی و فردی نیست، بلکه آموزه‌ای پویا و کنش‌محور است که می‌تواند جهت‌دهنده مسئولیت‌های فردی و اجتماعی مؤمنان باشد.

سیدمحسن میرسندسی، عضو شورای علمی گروه علوم اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضویانتظار در اندیشه شیعی از جمله مفاهیم بنیادینی است که نقشی تعیین‌کننده در ترسیم افق آینده فرد و جامعه مؤمنان ایفا می‌کند. این آموزه، برخلاف برداشت‌های سطحی و تقلیل‌گرایانه، صرفاً به مجموعه‌ای از اعمال فردی یا مناسک آیینی محدود نمی‌شود، بلکه ظرفیتی گسترده برای جهت‌دهی به مسئولیت‌های اخلاقی، اجتماعی و تمدنی شیعه در دوران غیبت دارد. در طول تاریخ، تفسیرهای متفاوتی از انتظار شکل گرفته است؛ برخی آن را به صبر منفعلانه و چشم‌انتظاری صرف فروکاسته‌اند و برخی دیگر، با نگاهی پویا، انتظار را به‌منزله آمادگی آگاهانه و تلاش مستمر برای اصلاح فرد و جامعه فهم کرده‌اند.

در این میان، قرائت کنشگرایانه از انتظار، به‌ویژه در اندیشه امام خمینی(ره)، جایگاهی محوری دارد؛ قرائتی که انتظار را نه حالت انزوا و کناره‌گیری، بلکه مسئولیتی اجتماعی و تاریخی برای زمینه‌سازی تحقق عدالت الهی می‌داند. از این منظر، منتظر واقعی کسی است که در برابر نابرابری، ظلم و بحران‌های اجتماعی بی‌تفاوت نباشد و در حد توان خود برای بهبود شرایط فردی و جمعی تلاش کند.

در همین راستا، خبرنگار ایکنای خراسان‌رضوی با سیدمحسن میرسندسی، عضو شورای علمی گروه علوم اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و استادیار گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم؛

ایکنا_ معنای انتظار در آموزه‌های دینی و اسلامی، به‌ویژه در سنت شیعی، چیست؟

مفهوم انتظار، به‌طور خلاصه، حالتی از آمادگی عمیق برای تحقق عدالت الهی و زمینه‌سازی برای ظهور موعود است. شهید مطهری(ره) با جمع‌بندی آیات و روایات، انتظار را مفهومی سرشار از ویژگی‌های متعالی معرفی می‌کند.

امید به آینده بشریت، پیروزی ارزش‌های معنوی، شکل‌گیری حکومت جهانی واحد، توسعه همه‌جانبه زمین و بلوغ عقلانی انسان‌ها، همگی با آمادگی ذهنی، اعتقادی و عملی برای ساخت جامعه آرمانی مهدوی پیوندی ناگسستنی دارند.

متفکرانی مانند شهید مطهری، انتظار را با بلوغ عقلانی بشر و توسعه همه‌جانبه زمین گره زده‌اند و آن را مفهومی ایستا و منفعل نمی‌دانند.

ایکنا_ آیا انتظار به معنای انفعال و دست کشیدن از تلاش است یا تکلیفی برای اصلاح فردی و اجتماعی به‌شمار می‌رود؟

یک برداشت، انتظار را به دعا و سکون در حد رفتارهای فردی تقلیل می‌دهد؛ در حالی‌که نگرش اصلاح‌گرایانه، انتظار را معادل کنش اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و مشارکت فعال در اصلاح جامعه می‌داند.

در نگاه دوم، دعا برای فرج با آمادگی عملی و مشارکت در اصلاح امور فردی، خانوادگی و اجتماعی معنا پیدا می‌کند و همین ترکیب، جوهره واقعی انتظار را می‌سازد.

امام(ره) صراحتاً برداشت‌های منفعلانه از انتظار را نقد می‌کنند و انتظار را صرف نشستن و دعا کردن نمی‌دانند، بلکه بر فراهم‌کردن اسباب کار و تلاش مؤمنانه برای ایجاد زمینه‌های عینی و ذهنی ظهور تأکید دارند. در این نگاه، انتظار نه وضعیت بی‌تفاوتی، بلکه رویکردی فعال و مسئولانه است.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، نسبت بحران‌های جهانی همچون فقر، ظلم نظام‌مند و اختلالات محیط‌زیستی با مسئله مهدویت مورد بحث قرار گرفت.

در تحلیل شیعی، این بحران‌ها صرفاً زمینه مشروعیت‌بخش ظهور نیستند، بلکه عرصه‌هایی برای بروز کنش مسئولانه منتظران و تقویت امید به تحقق عدالت جهانی به‌شمار می‌آیند. شهید مطهری رویکردهای عوامانه‌ای را که گسترش فساد را مقدمه قطعی ظهور می‌دانند، به‌شدت نقد کرده و بر نقش انتظار فعال در عبور جوامع از این بحران‌ها تأکید دارد.

در منابع روایی آمده است که جهان آکنده از ظلم و جور می‌شود، اما این وضعیت، آزمونی برای کنشگری و ایستادگی اهل ایمان است تا با اصلاح فردی و اجتماعی، جامعه را از نظر ارزشی و ساختاری برای تحقق حکومت جهانی مهدوی مهیا کنند.

ایکنا_ چگونه می‌توان فرهنگ مهدویت را در میان نسل جوان امروز نهادینه کرد؟

نهادینه‌سازی فرهنگ مهدویت باید فراتر از انتقال باورهای صرفاً فردگرایانه باشد و به سطح کنش اجتماعی ارتقا یابد.

راهکارهایی از جمله تعمیق معرفت نسبت به ابعاد اجتماعی انتظار و آموزش نقش جوانان به‌عنوان کنشگران فعال، تلفیق آموزه‌های انتظار با مسئولیت‌های اجتماعی معاصر مانند عدالت، صلح و حفاظت از محیط‌زیست، و پرهیز از خرافه‌گرایی با تقویت قرائت عقلانی از مهدویت بر پایه منابع اصیل دینی حائز اهمیت است.

برای توسعه فرهنگ انتظار، باید اراده‌ای جمعی در نهادهای سیاست‌گذار، رسانه‌ها و نظام آموزش رسمی شکل بگیرد. تجربه‌هایی مانند گسترش آیین‌های عزاداری حسینی یا جریان‌های اجتماعی مرتبط با اربعین نشان داده است که پیوند سازنده میان سطوح خرد و کلان، توان تثبیت فرهنگ الهی در لایه‌های مختلف جامعه، به‌ویژه نسل جوان، را دارد.

انتظار در آموزه‌های شیعی، مفهومی ناظر به امید، نشاط، مسئولیت‌پذیری و تلاش فعال برای بهبود شرایط فردی و اجتماعی است و تحقق عملی فرهنگ مهدویت، نیازمند تلفیق باور، آگاهی، عمل و کوشش همه‌جانبه است.

انتهای پیام
captcha