ضعف ساختار صدور مجوز مؤسسات قرآنی تعدد متولیان است
کد خبر: 4095276
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
معاون قرآن و عترت ارشاد خراسان‌رضوی:

ضعف ساختار صدور مجوز مؤسسات قرآنی تعدد متولیان است

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تعدد متولیان حوزه قرآنی یک ایراد اساسی است، گفت: در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی متولی صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی هستند، در حالی‌که باید جایگاه حکومتی و دولتی در این حوزه، یک وزارتخانه باشد.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویحمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان، اظهار کرد: همواره حوزه فرهنگ مظلوم و مورد مغفول واقع شده است و از طرفی مؤسساتی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند این مظلومیت را بهتر درک می‌کنند که در رأس آنها مؤسسات قرآنی قرار دارند، چرا که معمولاً مؤسسات فرهنگی و هنری می‌توانند چرخش مالی و درآمدزایی داشته باشند اما مؤسسات قرآنی در چرخه درآمدزایی کمتر موفق بوده‌اند.

وی افزود: به همین دلیل بسیاری از دوستداران حوزه آموزش‌های قرآنی و تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی که اعلام آمادگی برای تأسیس مؤسسه می‌کنند و منتظر صدور مجوز می‌مانند، غیر از موارد قانونی در خصوص تأمین مکان، گردش مالی و جذب مخاطب به مشکل برخورد می‌کنند.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تعداد معدودی از مؤسسات قرآنی ساختمان دارند و بیشتر این مؤسسات در مکان‌های استیجاری و رهنی هستند که با توجه به اجاره‌بهای بالا در شرایط کنونی، بسیاری از این مؤسسات برای برگزاری کلاس‌ها به مساجد پناه برده‌اند.

نهادینه‌سازی قرآن در سبد فرهنگی خانواده‌ها

صمدی اضافه کرد: علاوه بر این برای مردم نیز جا نیفتاده که قرآن را در سبد فرهنگی خانواده قرار دهند، لذا باید این موضوع نهادینه شود تا خانواده‌ها علاوه بر ثبت‌‌نام فرزندانشان در کلاس‌های ورزشی و هنری، هزینه‌ای برای ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی هم در نظر بگیرند.

وی بیان کرد: مؤسسات قرآنی می‌خواهند چراغ قرآن را روشن نگه دارند و از طرفی برخی از آنها نیز در زمینه آموزش قرآن به‌صورت تخصصی فعالیت دارند و مبلغی را به‌عنوان تأمین هزینه‌های مؤسسه از شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها دریافت می‌کنند که متأسفانه این مورد هنوز در خانواده‌ها جا نیفتاده که باید برای قرآن هم هزینه کرد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: مؤسساتی هم هستند که در زمینه‌های تخصصی و کودک کار می‌کنند و با برنامه‌ریزی و ارتباطات خوبی که در زمینه جذب حمایت مالی دارند توانسته‌اند ماحصل دستاوردهای قرآنی را به مردم معرفی کنند، بنابراین در زمینه جذب مخاطب موفق هستند و می‌توانند هزینه‌های مالی را تأمین کنند؛ چرا که در تأمین هزینه‌های یک مؤسسه قرآنی علاوه بر کادر اجرایی، حقوق مربیان قرآن، پرداخت اجاره‌بها و سایر هزینه‌ها را باید مدنظر داشت.

کاهش درخواست صدور مجوز

صمدی تصریح کرد: بسیاری از مؤسسات قرآنی در شرایط کرونا تعطیل شدند و اکنون با فروکش شدن این بیماری باید بازگشایی شوند که با توجه به شرایط اقتصاد فعلی، این تعطیلی ادامه‌دار شده است. هر چند از یک‌سو این امر نگران‌کننده است، اما امیدواریم مردم دیندار به صورت خودجوش در این حوزه ورود کنند البته برپایی جلسات قرآنی نیز در سطح شهر همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص میزان تقاضا در رابطه با صدور مجوز برای تأسیس مؤسسات قرآنی بیان کرد: در حال حاضر درخواست صدور مجوز برای تأسیس مؤسسات قرآنی کاهش یافته است که این مورد از کاهش تعداد جلسات کمیته مصاحبه پیداست، زیرا در دوران قبل از کرونا تعداد جلسات کمیته مصاحبه که برای تأسیس مؤسسات برگزار می‌شد 10 جلسه در طی سال بود، اما در وضعیت فعلی، برگزاری این جلسات تقریباً به نصف رسیده است.

حمایت‌های کمرنگ دولتی از مؤسسات قرآنی

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درخصوص حمایت دولت از مؤسسات قرآنی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی در اصل نباید حمایت دولتی شوند، چرا که اولاً این حمایت‌ها کم است و دوم اینکه دائمی هم نیست، یعنی اگر امسال بودجه‌ای برای مؤسسات قرآنی تخصیص یابد، ممکن است تا پنج سال آینده دیگر بودجه‌ای تخصیص پیدا نکند.

صمدی تصریح کرد: یک ایراد اساسی هم که در حوزه قرآنی وجود دارد تعدد متولیان در این حوزه است که این موضوع باید حل شود. در حال حاضر دو دستگاه یکی فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگری هم سازمان تبلیغات اسلامی متولی صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی هستند، در حالی‌که باید جایگاه حکومتی و دولتی در این حوزه یک وزارتخانه باشد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: البته در گذشته دو اتحادیه مرتبط با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی وجود داشتند که خوشبختانه ادغام این دو اتحادیه صورت گرفت که باید در خصوص صدور مجوز هم این امر صورت گیرد و یک دستگاه واحد این اقدام را انجام دهد، لذا در این مسیر همچنان مشکلات و ضعف‌هایی وجود دارد که با واحد شدن حل خواهد شد.

وی یکی از مشکلات تعدد متولیان حوزه قرآنی را مشکلاتی در مورد اختصاص بودجه برشمرد و گفت: برای نمونه وقتی یک بودجه از وزارت را به معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می‌دهند تنها مؤسساتی که از سوی معاونت قرآن و عترت مجوز دارند با ارائه طرح‌های خود در سامانه حمد و پس از تأیید، مبلغی به عنوان حمایت به حساب آنان واریز می‌شود.

صمدی اضافه کرد: در این راستا از وزارتخانه در خواست شد که در صورت امکان، تمامی مؤسسات قرآنی حتی آن دسته که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی هستند نیز این بودجه را دریافت کنند که این پیشنهاد رد شد، اما در سال گذشته اعلام شد که از همه مؤسسات طرح ارائه شود تا حمایت صورت گیرد که این اقدام انجام شد و نمونه آن طرح‌هایی با محوریت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بود و مؤسساتی که در این راستا طرح ارائه دادند، مورد حمایت قرار گرفتند.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان گفت: مبحث صدور مجوز از یک دستگاه واحد، موضوعی است که به صورت کلی باید از وزارتخانه حل شود و این تصمیم‌گیری نیز باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام و متولی صدور مجوز را به یک دستگاه بسپارند تا مشکلاتی از این دسته حل شود.

انتهای پیام
captcha