ایران و مالزی در آستانه ورود به عصر جدیدی در دیپلماسی قرآنی هستند
کد خبر: 4115897
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
سفیر ایران در مالزی در گفت‌وگو با ایکنا:

ایران و مالزی در آستانه ورود به عصر جدیدی در دیپلماسی قرآنی هستند

علی اصغر محمدی، سفیر ایران در کوالالامپور در حاشیه برپایی نمایشگاه جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو در «پوتراجایا»ی مالزی با بیان این که ایران دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای شرکت در رویدادهای قرآنی در سطح جهان است، تاکید کرد که باید برای بین‌المللی شدن وجهه هنرمندان ایرانی تلاش بیش‌تری شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی، جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از امروز با همکاری جمهوری اسلامی ایران در «پوتراجایا»ی مالزی آغاز به کار کرد.

علی اصغر محمدی، سفیر ایران در مالزی به عنوان یکی از شرکای اصلی برپایی این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن عرض خیر مقدم به هنرمندان شرکت کننده از سراسر جهان گفت که ایران و مالزی در آستانه ورود به دوره جدیدی در حوزه دیپلماسی قرآنی هستند.

وی افزود: جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو که حدود دو یا سه ماه پس از مسابقات جهانی قرآن کریم در مالزی برگزار می‌شود، نخستین کار جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی است که به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در مالزی و مساعدت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین مجموعه‌های بخش‌های خصوصی برپا شده است.

محمدی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فوق العاده در ایران برای به منصه ظهور گذاشتن فعالیت‌ها و هنرهای قرآنی خود در سطح جهان گفت: در خصوص این موضوع ما نیازمند داشتن یک نگاه راهبردی و جامع هستیم.

سفیر ایران در مالزی تصریح کرد: هنوز بخش‌های قرآنی ما در ایران به شکل پراکنده فعالیت می‌کنند. در موضوع مسابقات حفظ و قرائت قرآن اگر بتوانیم یک بسته راهبردی همکاری‌های قرآنی تدوین کنیم مطمئنا جمهوری اسلامی سرآمد بسیاری از کشورها خواهد بود.

وی با بیان اینکه قرآن عامل وحدت اسلامی است که ما باید به آن چنگ بزنیم، افزود: با شرکت در نمایشگاه و برنامه‌های آتی بین‌المللی در زمینه قرآن، چهره جمهوری اسلامی ایران را که برخی کشورها به دنبال ایجاد مناقشه بر سر آن هستند، با تمسک به قرآن نشان می‌دهیم و جایگاه خوبی پیدا می‌کنیم.

سفیر کشورمان در مالزی درباره تمرکز جشنواره بر بخش هنر قرآنی در معرفی دستاوردهای قرآنی ایران گفت: این نمایشگاه با این هدف برگزار شده که به جلوه جدیدی از موضوعات مرتبط با قرآن توجه شود، چیزی که ما ایرانی‌ها در آن حرف بسیاری برای گفتن داریم، بخصوص که خیلی از هنرمندان قرآنی ما در ایران مهجور مانده‌اند و بین‌المللی نشده‌اند.

وی ماموریت اصلی رسانه‌های قرآنی را بین‌المللی سازی وجوه قرآنی ایران خواند و گفت: هنرمندان قرآنی ایران باید بیشتر شناخته شوند و مساعدت‌هایی باید انجام شود تا پای هنرمندان به این نمایشگاه باز شود و احساس اعتبار و اعتماد برایشان ایجاد شود. از این امر کشورمان هم برای چهره‌سازی و سیمایی که از آن به برکت قرآن ساخته می‌شود، بهره‌مند خواهد شد تا در آینده نیز گام‌های بزرگ‌تری برداریم.

سفیر ایران در مالزی با اشاره به اینکه متاسفانه در دوره دو سال اول شیوع کرونا تبادل هیئت‌ها بین ایران و مالزی متوقف شده بود، تصریح کرد: اگرچه در آن دوران بحث‌های گفتمانی از طریق وبینار و نشست‌های آنلاین ادامه داشت، اما پس از آن از اولین فرصت برای رفت و آمد هیئت‌ها استفاده کردیم.

او افزود: اولین نمایشگاه کار هنری قرآنی تابستان گذشته در محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با کمک دانشگاه‌های این کشور دایر شد و مورد استقبال جامعه دانشگاهی و هنرمندان مالزی قرار گرفت که با اشتیاق در آن شرکت کردند و این انگیزه جمهوری اسلامی ایران را برای برپایی رویدادی گسترده‌تر نظیر جشنواره فعلی دوچندان کرد.

سفیر ایران در مالزی، یافتن موضوع مناسب، مخاطب مناسب و شریک مناسب برای برپایی رویدادهایی در سطح جهانی را شرط اول موفقیت دانست و گفت که جشنواره فعلی، حرکت چهارم جمهوری اسلامی ایران در زمینه دیپلماسی قرآنی است که بازتاب خوبی در رسانه‌های مالزی داشته و خواهد داشت.

محمدی تاکید کرد که ایران متولی بخش بین‌الملل نمایشگاه هنرهای قرآنی رستو و به عنوان شرکت کننده اصلی است و دیگر سفارتخانه‌ها به شکل نمادین و محدود در آن شرکت دارند یعنی تنوع هنرمندان ایرانی بیشتر است و رکن اصلی آن را ایران تشکیل می‌دهد.

ایران و مالزی در آستانه ورود به عصر جدید در دیپلماسی قرآنی هستند/هرمندان ایرانی را بین المللی کنیم/آماده

انتهای پیام
captcha