آیت‌الله ری‌شهری حدیث را وارد عرصه اجتماع کرد
کد خبر: 4125596
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
علیرضا معاف:

آیت‌الله ری‌شهری حدیث را وارد عرصه اجتماع کرد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از اصلی‌ترین کارهای مرحوم ری‌شهری همگانی‌کردن و اجتماعی‌سازی مراجعه به حدیث بود.

علیرضا معافبه گزارش ایکنا، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 11 اسفند ماه در همایش احیاگر حدیث که با هدف بزرگداشت آیت‌الله ری شهری برگزار شد، گفت: آیت‌الله ری شهری شخصیتی چندبعدی داشتند که هر کدام از این ابعاد اگر در هر فردی بود شایسته بود که بزرگداشت و نکوداشت آن شخصیت مورد اهتمام قرار بگیرد و هر کسی مجذوب یکی از این ابعاد شده است و بنده مجذوب جامعیت و شخصیت چندضلعی ایشان شده‌ام.

وی افزود: تعابیر رهبر انقلاب در تکریم ایشان با آن دقتی که در استفاده از واژگان دارند تعابیر بلندی است، فرمودند عالم مجاهد و عالم ربانی، دارای سلامت نفس، روحانی انقلابی، دارای اخلاص و شجاع و کارگزار امین و خصوصیات دیگر. همراهی با حکومت دینی در بزنگاه‌ها و فتنه‌ها از دیگر ویژیگی‌های ایشان بود. کسی که سنجه انصاف را نوشته است زمزم عرفان را می‌نویسد که سنجه انصاف خاطرات ایشان از دوره وزارت اطلاعات است.

معاف بیان کرد: حافظ قرآن بودن ایشان و سیر و سلوک معنوی و تاسیس اقطاب حدیثی از جمله دانشگاه قرآن و حدیث که شجره طیبه‌ای است از جمله فعالیت‌ها و ویژگی‌های ماندگار این شخصیت بزرگ بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ایشان انتزاعی نمی‌اندیشید و انضمامی می‌اندیشید و در آثار ایشان هم این مسئله مشهود است؛ کسی که وزیر و عضو خبرگان و امیرالحاج بوده است طبیعتا آثارش را به صورت کاربردی می‌نویسد و از حالت ذهنی دور است.

وی افزود: تالیف فراوان ایشان هم از دیگر اضلاع و ابعاد این شخصیت است. همچنی ورود به مسئله علوم انسانی و اسلامی  و نسبت حدیث با سایر دانش‌ها از زحمات مرحوم آقای ری شهری است و ایشان در این حوزه، چارچوب نظری و مفهومی و ذهنی تولید کردند.

معاف گفت: مرحوم آقای ری شهری حدیث را با دانش‌های مختلف تلاقی دادند که از ابداعات علمی بود. از دیگر حوزه‌های که ایشان احیاگری کردند تحول در فهم حدیث و تطور در نگرش به متن حدیث است که روش‌شناسی ایشان در مطالعات حدیثی وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین کارهای مرحوم ری شهری هم همگانی کردن و اجتماعی‌سازی مراجعه به حدیث بود که در میزان الحکمه رخ داده و ایشان حدیث را وارد عرصه مردمی کرده است تا از حدیث نترسند و به سمت انس با آن پیش بروند.  

وی افزود: حکومت دینی مانند کشتی روی آب و هواپیمایی در آسمان است و نمی‌توانیم به مردم بگوییم صبر کنند تا ما تدبیری بیندیشیم بنابراین باید با همکاری فکری گروهی و پژوهش‌های جمعی کار را به پیش ببریم و مؤسسه دارالحدیث در این عرصه از دانشگاه‌های تهران جلوتر است و در اینجا قلم واحد و کار، جمعی است و ما مرهون و مدیون آیت‌الله ری شهری هستیم.

معاف بیان کرد: در زمانه‌ای که علم و فرهنگ بچه سر راهی سیاست است، مرحوم آیت‌الله ری شهری فلسفه و تفکر و مراجعه به جوامع حدیثی و کتاب را اولویت دادند. 

انتهای پیام
captcha