توجه ویژه به کارکردهای متنوع مساجد داشته باشیم
کد خبر: 4127200
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

توجه ویژه به کارکردهای متنوع مساجد داشته باشیم

امام جمعه کرج با بیان اینکه باید به کارکردهای متنوع مسجد در تمام امور آموزشی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم، گفت: یکی از وظایف حتمی ما در خصوص مساجد آراستگی ظاهری برای رغبت حضور در این اماکن مقدس است.

آیت الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج

به گزارش ایکنا از البرز، آیت‌الله سیدمحمد مهدی همدانی، امام جمعه کرج در خطبه‌های نماز جمعه، 19 اسفند در مصلی کرج گفت: همه ساله دهه آخر ماه شعبان به تکریم مساجد و غبارروی آن برای درک ماه رمضان اختصاص داده‌اند که باید همه در این سنت حسنه، فعال شرکت کنیم و این پایگاه معنویت و انسان‌ساز را آراسته و معطر کنیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از مسجد شروع شد و باید به کارکردهای متنوع مسجد در تمام امور آموزشی اقتصادی سیاسی و فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم، افزود: یکی وظایف حتمی در خصوص مساجد آراستگی ظاهری برای رغبت حضور در این اماکن مقدس است. مساجد باید خوشبو و معطر، دارای نور مناسب و همچنین صوت مناسب باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ هزار مسجد در کشور به عنوان یک ظرفیت بزرگ فرهنگی و اجتماعی فعال هستند که به غیر از اعتلای نام خدا و زنده نگه‌داشتن یاد خدا باید خیرخواهانه مردم اطراف خود را از همه جهت سرپرستی کنند، گفت: مسجد می تواند خانواده متدین، امت متحد و جامعه مهدوی را بسازد. هرجا یاد خدا گسترده باشد آسیب‌های اجتماعی از بین می‌رود که این کار را مساجد انجام می‌دهند زیرا این پایگاه‌های توحیدی، هدایت‌گر، بصیرت‌افزا هستند.

امام جمعه کرج با اشاره به اینکه از ۳۰ مرداد سال ۱۳۴۸ که مسجد الاقصی را آتش زدند تا امروز نزدیک به پنج هزار مسجد در جهان توسط جریان غربی عربی و عبری منهدم شده و از بین رفته است، اظهار کرد: آن‌ها با مسجد و مراکز عبادت مسلمانان دشمن هستند.

وی گفت: درست است که مسجد در یک محله واقع شده و در مقیاس کوچک فعالیت می‌کند ولی متولیان آن باید نگاه و دید تمدنی داشته و بدانند در چرخه تمدن‌سازی حرکت می‌کنند و امام مسجدی که در مسجدش برای مردم صحبت نکند اقتدا به او جایز نیست زیرا امام مسجد فقط نباید نماز بخواند و برود.

این مسئول تأکید کرد: نباید یک مرکز بزرگ فرهنگی در اختیار بعضی افراد باشد که در آن هیچکاری انجام نمی‌دهند. امروز مهم‌ترین پایگاه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد همه جانبه محلات مساجد هستند و مسئولان اجرایی و فرهنگی به محوریت مساجد در امور فرهنگی و اجتماعی باید توجه جدی داشته باشند.

حسینی‌همدانی با بیان اینکه مرکز جهاد تبیین در محلات و مرکز خدمات اجتماعی و مرکز توسعه اخلاق و فضایل باید مساجد باشد، گفت: نقش عالی مساجد در مواسات را در دوران کرونا دیدیم و امروز هم این مراکز باید در مسیر رشد اقتصادی پیشگام باشند و در همین راستا برای راه‌اندازی واحدهای اقتصادی خرد در مساجد برنامه‌ داریم تا فعالیت‌های اقتصادی نیز در مساجد انجام شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه به موضوع حضور ناوگروه نیروی دریایی ایران در قاره آمریکا اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ نیروی دریایی، ایران یک ناوگروه را به قاره آمریکا فرستاده و زیر گوش آمریکا در برزیل پهلو گرفته و نشان داد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی در پایان افزود: ایران در نیروی دریایی به یک قدرت جهانی تبدیل شده است که می‌تواند از منافع خود هزاران کیلومتر از آب‌های سرزمینی خود دفاع کند و این اقتدار برای آمریکا و اذنابش قابل تحمل نیست .

انتهای پیام
captcha