جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)؛ شتاب‌دهنده تولید محتوای حوزه رضوی
کد خبر: 4136961
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
اکبر نصراللهی بیان کرد:

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)؛ شتاب‌دهنده تولید محتوای حوزه رضوی

دبیر علمی جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) این جشنواره را شتاب‌دهنده‌ای قوی برای افزایش کمی و کیفی تولید محتوای حوزه فرهنگ و سیره رضوی دانست.

نشست خبری سومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، اکبر نصراللهی، دبیر علمی جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع)، در نشست خبری سومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که در تهران برگزار شد، در ابتدای صحبت‌های خود به وجه تمایز جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) با دیگر جشنواره‌ها اشاره و اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) از جنس دیگر جشنواره‌ها نبوده و متفاوت است، هم از نظر محتواهایی که تولید می‌شود و هم نوع رقابتی که شکل گرفته با سایر جشنواره‌ها متفاوت است، زیرا این رقابت برای انجام کار خیر و معنوی و در حقیقت نوعی انجام تکلیف رسانه‌ای و عرض ارادت به ساحت امام رضا(ع) است.

رئیس هیئت داوران و دبیر علمی جشنواره افزود: آثار ارسالی به این جشنواره پیام‌هایی را به ما خواهد داد که نیاز امروز بشریت است و مضامین انسانی و دینی دارند و نیاز داریم به آنها بیشتر توجه کنیم که صبر، مهربانی، گفت‌وگو، تعامل و مقاومت از جمله این پیام‌ها است.

 نصراللهی تصریح کرد: با توجه به این ویژگی‌های خاص، از علاقه‌مندان به ارسال آثار تقاضا داریم در کنار توجه به حرم مطهر امام رضا(ع) و شخصیت‌های رسمی، به محیط پیرامونی و سایر نقاطی که در آن سیره رضوی جریان دارد نیز توجه کنند تا آثارشان از این نقاط هم الهام بگیرند، ضمن آنکه سوژه‌ها و ایده‌های اختصاصی امتیاز خاصی در داوری‌ها خواهند داشت.

دبیر علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) محدود و وابسته نبودن جشنواره به هیچ جناح و تفکری را از دیگر ویژگی‌های این جشنواره دانست و افزود: برای ارسال آثار به این جشنواره هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و هر کسی که عشق و ارادتی به امام رضا (ع) دارد، با هر زبان و دین، می‌تواند در جشنواره شرکت کند، از سوی دیگر توجه ویژه به شبکه‌های اجتماعی و محدود نبودن آثار به جناح خاص، از دیگر ویژگی‌های سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) محسوب می‌شود.

نصراللهی درباره اهداف برگزاری جشنواره نیز گفت: هدف اصلی این جشنواره شناسایی تولیدکنندگان آثار رسانه‌ای با موضوع امام رضا(ع) و معرفی این خادمان رسانه‌ای گمنام است و در کنار آن، هدف بعدی تعامل با تولیدکنندگان آثار و گسترش تولیدات رسانه‌ای با مضامین رضوی است.

وی ادامه داد: جشنواره اول و دوم به ما نشان می‌دهد پیشرفت محسوس است و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این جشنواره، شتاب‌دهنده تولیدات و فرصتی برای شناسایی فرصت‌ها در حوزه سیره رضوی و ارائه‌دهنده الگوی رسانه شیعی به دیگر رسانه‌ها است، ضمن آنکه تعدد آثار دریافتی از تمام مناطق، زبان‌ها و از کشورهای مختلف، یک ویژگی‌ شاخص جشنواره است که زمینه گسترش و توسعه آن را فراهم کرده است.

نصراللهی به برخی تغییرات دوره سوم جشنواره نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از تغییرات جشنواره سوم افزایش بخش‌های فرعی است که از ۲۱ بخش فرعی به ۲۵ بخش رسیده است.

وی همچنین از طراحی بانک سوژه ذیل جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) خبر داد و گفت: این جشنواره همواره باید ارتقاء کمی و کیفی داشته باشد، به همین دلیل برای برگزاری دوره سوم جشنواره بانک سوژه طراحی شد، همچنین برخی شاخص‌های ارزیابی اصلاح شد.

دبیر علمی جشنواره امام رضا (ع) ادامه داد: توجه صرف به سوژه‌های حرم از ضعف‌های کار رسانه‌ای در حوزه امام رضا (ع) است و باید از این دایره محدود مکانی خارج شویم و سوژه‌های دوردست‌ها را هم در نظر داشته باشیم. توجه به شخصیت‌های غیررسمی و افراد شناخته نشده و کسانی که شخصیت رسمی نیستند نیز از نکات مهمی است که امتیازات بالایی در داوری آثار دارد.

نصراللهی همچنین با بیان اینکه امسال جهاد تبیین یکی از محورهای موضوعی جشنواره است افزود: معتقدم عمده اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای در این حوزه، بر مبنای خبرهای دقیق، درست، جامع و به موقع پایه‌گذاری می‌شود و اگر قرار است جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب را در حوزه تخصصی رسانه‌ای محقق و قدرت بازدارندگی در مقابل رسانه‌های خارجی ضددین را تقویت کنیم، باید روی اصول و پایه این کار تخصصی پافشاری داشته باشیم.

 وی گفت : جهاد تبیین در حوزه‌های دین باید مقدم بر حوزه‌های اقتصادی و سیاسی باشد، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، از همکاران با تجربه و حرفه‌ای خودم در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دعوت می‌کنم در سومین دوره جشنواره، خود دست به قلم شوند، یادداشت و سرمقاله بنویسند، خبر تنظیم کنند و با تمام قدرت در این عرصه حاضر شوند تا هم قدرت ما در جهاد تبیین تقویت شود و هم آثار ارسالی به جشنواره کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد.

نصراللهی درباره نحوه داوری جشنواره نیز گفت: در فرآیند داوری جشنواره امسال دو مرحله اصلی وجود دارد، در مرحله اول کمیته‌های منتخب، آثار را پالایش می‌کنند و از بین آثار پنج برابر تعداد برگزیدگان برای داوران ارسال می‌شود، داوران نیز به صورت فردی و جمعی آثار را داوری و رتبه‌های اول تا سوم را انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام
captcha