فردوسی فراتر از محدوده جغرافیایی مرزهای جهانی را گسترش داده است
کد خبر: 4140814
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد:

فردوسی فراتر از محدوده جغرافیایی مرزهای جهانی را گسترش داده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مرز‌هایی که فردوسی در دل و جان فارسی‌زبانان جهان گسترانیده است، فراتر از محدوده جغرافیایی است و باید گفت فردوسی میراث عظیمی برای ما برجای گذاشته است.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در همایش بزرگداشت فردوسی با محوریت «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی» که در محل دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حکیم فردوسی تنها قصه و داستان نگفته و حماسه‌سرایی نکرده، بلکه جای جای دیوانش حکمت و اندرز است. اینکه پیش از اسم ادبا و اندیشمندان ما عنوان حکیم آمده از این جنس بوده که هم در چندین رشته علمی، فرهنگی و ادبی داستان‌پردازی داشته‌اند و هم به حکمت و اندیشه مسلط بوده‌اند.

وی بیان کرد: مفتخریم که مرز‌های خراسان بزرگ به واسطه اتفاقاتی که در طی ۲۰۰ سال گذشته بر کشور ما گذشته به این محدوده رسیده است، اما مرز‌هایی که فردوسی در دل و جان فارسی‌زبانان جهان گسترده است، فراتر از این حرف‌ها و محدوده جغرافیایی است و باید گفت فردوسی میراث عظیمی برای ما برجای گذاشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: استاد یاحقی که علاقه زیادی به فردوسی بزرگ داشته است تلاش گسترده‌ای کرد و پیرو عنوان این همایش، مقالات متعددی به دبیرخانه ارسال شد، امسال می‌خواهیم از این زاویه به شاهنامه بپردازیم که فردوسی برای هویت ملی ایرانیان در طول این هزار سال چه معجزه‌ای را رقم زد که اگر نبود چه بسا بسیاری از لغاتی که در ادبیات روزمره خود استفاده می‌کنیم، از بین می‌رفت و زبان یکی از شاخه‌های هویت ملی است و اگر فردوسی نبود چه بسا روحیه دلاوری و حماسی سربازان این کشور در طول این چند هزار سال دچار خدشه می‌شد و مرز‌ها از آنچه که امروز به‌عنوان ایران می‌شناسیم به کشوری تکه پاره‌تر به ما می‌رسید.

حسین‌زاده ابراز کرد: فردوسی با شاهنامه خود سنت‌ها، آداب و فرهنگ‌های ایرانی را زنده نگاه داشت و تمامی این موارد در کنار یکدیگر، عرق به وطن و تعصب به وطن و عشق به این خاک را رقم زده و هنر فردوسی این است که ایرانیت را در کنار اسلامیت قرار داد.

ارسال ۱۱۰ اثر به همایش ملی بزرگداشت فردوسی

فرزاد قائمی، دبیر علمی همایش بزرگداشت فردوسی در ادامه اظهار کرد: با تمرکز بر این محوریت بود که این همایش با تأخیر برگزار شد. دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور از آذرماه سال گذشته به‌صورت مشترک این همایش را طراحی کردند.

وی بیان کرد: این دانشگاه در طی ۲۵ سال گذشته در این روز میزبان نشست‌هایی با محور بزرگداشت فردوسی بوده است، اما در طی این سال‌ها چنین ساختاری شکل نگرفته بود که بخشی از عدم وجود چنین ساختاری محصول تلاش‌های اساتید بزرگی بود که خلأ ساختار‌ها را با کوشش خود پر می‌کردند و در این میان، نقش بنیادی استاد یاحقی غیرقابل انکار است.

دبیر علمی همایش بزرگداشت فردوسی تصریح کرد: با توجه به چنین نیازی بود که تصمیم گرفتیم چنین ساختاری را ایجاد کنیم، ساختاری که عملاً همایش فردوسی را نه صرفاً در جنبه‌های علمی، بلکه جنبه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی آن دربرگیرد.

قائمی بیان کرد: همایش ملی بزرگداشت فردوسی در سال جاری بر روی اهمیت نقش شاهنامه، فرهنگ و ادبیات حماسی در تکریم هویت ملی ایران و ضرورت بازنگری این نقش در زمان حاضر، متمرکز شد. این همایش پیشینه‌ای بیش از دو دهه و سابقه ۲۵ سال برگزاری تا امروز به همت بزرگان، صاحب هویتی در شناسنامه علمی کشور، مشهد و خراسان شده که در ایران کم‌نظیر است و این پیشینه، ساختار متمرکزی طلب می‌کرد که در نهایت شکل گرفت و باعث شد که انتشار فراخوان این همایش به تأخیر بیفتد.

وی اظهار کرد: بر همین مبنا و با درخواست محققان کمیته علمی همایش که متشکل از اساتید متخصص در حوزه شاهنامه، حماسه و علوم تلفیقی، تصمیم گرفته شد دریافت مقالات پس از برگزاری همایش نیز ادامه پیدا کند.

دبیر علمی همایش بزرگداشت فردوسی گفت: این همایش در رده ملی در پایگاه استنادی به جهان اسلام نهانده شده و همچنین در سطح فکری و محتوایی از تایید علمی، کمک و حمایت معنوی فرهنگستان ادب فارسی، انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی، انجمن اساتید، مرکز پژوهش‌های آستان قدس قدس و... در سطح استان و کشور برخوردار شد و از سطح برگزاری نیز از حمایت تشکیلاتی سازمان‌های فرهنگی و شهری خراسان رضوی به‌ویژه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرداری مشهد، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان و مجموعه فرهنگی آرامگاه فردوسی بهره برده شد.

قائمی گفت: کارگروه نوپای فکری حکیم طوس در طراحی این همایش نقش محوری داشته است و با وجود تاخیری که در فراخوان این همایش صورت گرفته است، در فاصله‌ای کمتر از دو ماه نزدیک به ۱۱۰ مقاله و چکیده دریافت شده که چند برابر نسبت به سال‌های گذشته بوده است که از این تعداد، ۹۰ مقاله شامل متن کامل بوده است.

انتهای پیام
captcha