لزوم ایجاد زیرساخت برای تشرف زائر به صورت ارزان و ایمن
کد خبر: 4145666
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴

لزوم ایجاد زیرساخت برای تشرف زائر به صورت ارزان و ایمن

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه مشهد زائر پذیر است و موضوع زائر و خدمات به زائر از مولفه های اساسی در رونق اقتصادی استان و مخصوصا مشهد است ایجاد زیرساخت برای تشرف زائر به صورت گسترده، ارزان، ایمن و مستمر باید مورد توجه قرار گیرد.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی امروز 13خردادماه، در مراسم افتتاحیه بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور گفت: حدود ده سال در مشهد قفل شدن سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت داشتیم که این قفل باید حتما باز می شد با توجه به اینکه محدودیت فضا برای سرمایه‌گذاری بود از یک طرف با توجه به مشکلات زیست محیطی در غرب مشهد به ما اجازه سرمایه‌گذاری و گسترش تولید نمی‌داد.

وی افزود: بر اساس نگاه کلی برای جریان اقتصادی استان سرمایه‌گذاری و با توجه به اینکه غرب مشهد این مشکلات را داشت دنبال گشایش به منطقه شرق توجه شد که مسئله زمین در شرق مشهد نداشتیم و در این منطقه زمین فراهم شد. برای تامین آب شرایط بهترری بود ضمن اینکه متکی بر آب زیرزمینی نبودیم لذا دو محور اساسی در تامین آب شهرک و کل صنایع در محدوده جغرافیای استان مد نظر قرار گرفت، نخست استفاده از پساب مشهد و شهرک‌های صنعتی مورد تاکید ماست.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این نیز پروژه انتقال آب از دریای عمان با هدف تامین آب برای صنایع در دستور کار قرار دارد که 100 کیلومتر اجرای این پروژه در استان خراسان است و 60 کیلومتر آن آماده لوله گذاری است که امید است این پروژه سرعت لازمه خود را پیدا کند. لذا این دو منبع برای تامین آب شهرک های صنعتی صورت گرفته است.

نظری اظهار کرد: برای تامین برق علاوه بر اینکه تکلیف وزارت نیرو است لذا با توجه به کمبود برق برای مدیریت این امر و جلوگیری از آسیب رسیدن به تولید یک رویکرد احتیاطی هم در دستور کار ما توسط صاحبان صنایع وجود دارد تا اقدام به تولید برق غیر متمرکز در واحدهای تولیدی خود کنند.

وی گفت: از آنجا که امکان زدن چاه گاز نیست لذا گاز باید متمرکز تامین شود با توجه به شرایط موجود حداکثر اعمال مدیریت را در تامین نیاز گازی لازم است صورت گیرد اما خط 11 به عنوان تامین کننده مطمئن گاز به شرق کشور در دستور کار وزارت نفت وجود دارد و امید است با سیاست‌های مربوط به آب، برق و زمین در محدوده زمانی کم نگرانی زیرساخت‌ها را همزمان با احداث واحدهای تولیدی صورت گیرد.

وی افزود: مزیت‌های دیگری که در این مناطق وجود دارد تدبیر و تحقق نهضت ملی مسکن است که جاگذاری مربوط به این امر در نقاطی پیش‌بینی شده تا تناسب استقرار مردم و کسانی که در این شهرک ها مشغول به کار می‌شوند، تسهیلات فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: علاوه بر این نیز کوریدور شمال جنوب و شرق و غرب در اقتصاد جهانی مورد بحث و گفت‌و‌گو است و دسترسی به شرق آسیا و اتصال به غرب دنیا و شمال به جنوب از مباحث جدی محسوب می‌شود کوتاه‌ترین مسیر شمال جنوب از شرق کشور می‌گذرد.

نظری بیان کرد: غرب هم از چین شروع می‌شود و به سمت اروپا است که نقطه تلاقی این دو کویدور در محدوده سنگ بست است لذا این منطقه ارزش جغرافیایی در خصوص مسائل اقتصادی پیدا می کند و ضمن اینکه این مزیت‌های محلی را دارد، اما در نقطه تلاقی این دو کویدور در آیند نقش مهمی در توسعه این منطقه و شهرک خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در عین حال بنای ما بر این است با توجه به اینکه مشهد زائر پذیر است و موضوع زائر و خدمات به زائر از مولفه‌های اساسی در رونق اقتصادی استان و مخصوصا مشهد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در این راستا حمل و نقل ریلی و قطار سریع و سیر مطرح می شود اینکه چه کنیم زائر به صورت گسترده، ارزان، ایمن و مستمر با یک کمیت بالا به زیارت حرم مطهر رضوی نائل شود، بدیهی است با این نگاه ما به این منطقه امیدواریم که زیرساخت‌های اساسی و تاثیرگذار تعبیه کنیم.

نظری ادامه داد: بنابراین تقاطع کوریدورها و پایانه‌های مربوط به ریل، شهر فرودگاهی می‌تواند سیاستگذاری و نقطه‌گذاری شود و مقدمات کار فراهم شود که این در حال فراهم شدن نیز هست، لذا نتیجه این است که شهرک صنعتی در ارتباط با بندر خشکی که مد نظر ماست موقعیت خاص این شهرک را به ما معرفی می‌کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: اول باید ظرفیت ایجاد کنیم و بعد سراغ کارگاه‌‌ها و صنایع کوچک برویم در این خصوص باید تسهیل‌گری کنیم و ضوابط را طوری تعیین کنیم که صنایع خرد ما به معنی واقعی کلمه بتواند در شهرک‌ها مستقر شوند که این موضوع حائز اهمیتی است.

وی گفت: البته در این خصوص تاکید به شهرک های تخصصی صنفی داریم که منتظر پیشنهادات نهایی اصناف هستیم، علاوه بر این در بخش خصوصی انتظار برنامه ریزی داریم تا مبتنی بر خواست مردمی و خصوصی زمینه فراهم شود بنابراین شهرک‌های تخصصی، صنفی و عمومی در دستور کار است و امیدوار هستیم با این ظرفیت‌ها نابسامانی‌ها موجود رفع و ظرفیت سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم ضمن اینکه با توجه به ظرفیت استان که از آن جمله معدن است اکتشاف معادن استان، استخراج و فرآوری مورد توجه باشد.

 

انتهای پیام
captcha