اعتماد به اسلام ناب محمدی؛ مهمترین ویژگی مکتب امام خمینی(ره)
کد خبر: 4145727
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

اعتماد به اسلام ناب محمدی؛ مهمترین ویژگی مکتب امام خمینی(ره)

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: اصلی‌ترین و مهمترین ویژگی مکتب امام(ره)، اعتماد به اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی بود و ایشان با تمام وجود به اسلام ناب معتقد بود و با تمام وجود پای اسلام ایستاد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، شامگاه ۱۳ خردادماه در همایش بین‌المللی راه حل مشکلات و معضلات جهان اسلام با بهره‌گیری از اندیشه‌های امام خمینی(ره) که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تسلیت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امروز این محفل به نام امام(ره) برگزار شد که غرب را متحول و قلب‌ها را مجذوب کرده است. طی ۴۵ سال گذشته، از ابتدای پیروزی انقلاب و در بیش از ۶۰ سال گذشته، تاکنون که امام خمینی(ره) علیه استکبار پهلوی پرچم مبارزه را بلند کرده، روزی نبوده است که استکبار جهانی و امپراتوری بزرگ رسانه‌ای و امروز فضای مجازی آنها، تحلیل و پیش‌بینی برای سقوط امام و به بن بست رسیدن راه و مرام امام(ره) و انقلاب اسلامی، منتشر نکرده باشند، اما نه پیشگویی‌های قبل از انقلاب آن‌ها روایت و ‏محقق شد و نه پیش‌گویی‌های آن‌ها بعد از پیروزی و تمام پیشگویی‌های مستکبران دروغ از کار درآمد و امروز جهان و همه آزادگان بر سر سفره مترقی انقلاب اسلامی امام راحل ارتزاق معنوی و بصیرتی دارند.

وی گفت: امروز در سراسر دنیا و جهان صدایی نیست که در مخالفت با استکبار بلند شود و این صدا الهام گرفته از اندیشه امام نباشد. امروز شما نمی‌توانید مستکبر و ظالمی را روی کره زمین پیدا کنید که منشاء آن ظلم و استکبار، محرومیت از اندیشه امام راحل نباشد‌. امروز ما از امامی صحبت نمی‌کنیم که در حوزه علمیه قم آغاز نهضت خود را داشت، یا از امامی که در ۱۲ بهمن ۵۷ با استقبال دو میلیون نفر  وارد فرودگاه مهرآباد شد، بلکه ما امروز از دستاورد امامی صحبت می‌کنیم که  ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و امروز ایران اسلامی بزرگترین دردسر برای منافع مستکبران در منطقه شده است.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه سالگرد امام، مجالی برای درس‌آموزی از این مکتب است، به مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب وی اشاره کرد و ادامه داد: اصلی‌ترین و مهمترین ویژگی مکتب امام(ره)، اعتماد به اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی بود و امام با تمام وجود به اسلام ناب معتقد بود و با همه وجود پای اسلام ایستاد. 

وی با اشاره به سخنی از مرحوم آیت‌الله اراکی خطاب به امام خمینی(ره) در دیداری بیان کرد: امام خمینی، اسلام را تجدید حیات کرد، زیرا خود معتقد به اسلام بود. تجربیات نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که علم مبارزه را بلند می‌کنند، علی‌رغم اینکه شناسنامه اسلامی دارند،  خجالت می‌کشند که از اسلام بگویند و برخی هم که در تریبون‌ها از اسلام صحبت می‌کنند، پیوند و همیت اینکه پای اسلام در میدان عمل بایستند را ندارند. 

 معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: امام آن رهبری بود که با اسلام آغاز کرد و همه وجودش را برای اسلام گذاشت و مسلمانان نیز با تمام وجود از  امام حمایت و تبعیت کردند. امام، مرزبندی دقیق و درستی بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی داشت، به دنبال مناصب، توصیه‌نامه و آرامش بر حسب ظاهر در بین انسان‌ها با اذکار و ادعیه نبود که مردم را در یک انزوای دینی تعریف کند، بلکه در شئون فردی و اجتماعی اسلام را کارآمد می‌دانست.  

وی بیان کرد: دومین ویژگی امام این بود که ایشان حقیقتاً به وعده الهی اعتقاد داشت و با تمام وجود به مستکبران بی‌اعتقاد بود. امروز ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که با وجود فضای مجازی بسیاری از مسائل روشن است، اما در سال ۴۲ به این شفافیت نبود. امام در دوره‌ای پرچم مبارزه را بلند کرد که در آن عصر مبارزان و مجاهدان یا به بلوک غرب و یا به بلوک شرق وابسته بودند و سال‌ها طول کشید تا تحلیلگران متوجه شوند که پرچم مبارزه امام خمینی به هیچ‌کدام از مستکبران شرق و غرب وابسته نیست. امام به تمام معنا اعتقاد به خدا داشت. 

امام، موضوع انسجام امت اسلامی را مطرح کرد 

گنابادی‌نژاد گفت: امام(ره) رهبر مظلومان، مرجع تقلید، دلباخته امیرالمؤمنین، فدایی حضرت زهرا(س) و ارادتمند ائمه اطهار(ع) و اندیشه‌اش همان اندیشه ائمه اطهار(ع) بود که حفظ پیکره امت اسلامی را یک اولویت می‌دانستند. ایشان نه تنها به دعوای شیعه و سنی اعتقاد نداشت، بلکه اختلاف بین این دو را ضربه به مسلمانان و یک نقشه از سوی مستکبران می دانست. امام، طرح وحدت و انسجام امت اسلامی را مطرح کرد و همان حمایتی را از شیعیان لبنان کرد که از مسلمانان فلسطین که کمتر شیعه هستند، داشت. نگاه متعالی و مبنایی امام در حوزه وحدت و انسجام در سالگرد ارتحالش ما را گرد هم آورد تا راهکارهای وی را برای اتحاد جهان اسلام رصد کنیم و راهی جز بازگشت به مکتب، مرام، راه و اندیشه امام نداریم.

وی تاکید کرد: ویژگی دیگر امام، اعتقاد و باورمندی به مردم بود. طی 10 سال که امام در جایگاه رهبری بود و سال‌هایی که نهضت را رهبری می‌کرد، از ناحیه ایشان هیچ حرفی برای مردم محرمانه نبود. قائم مقام خود را عزل کرد و برخی مسئولان ارشد درخواست کردند این تصمیم رسانه‌ای نشود، اما مردم محرم امام بودند چون امام مردم را باور داشت. اگر امام تصمیم گرفت در مقابل تجاوز صدام ایستادگی کند، در اولین لحظه فرمان دفاع را صادر و از مردم درخواست کمک کرد. 

 معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: طی 10 سالی که امام(ره) رهبری انقلاب را عهده‌دار بود، 10 انتخابات برگزار شد. ایشان بزرگترین رفراندوم را برگزار کرد، اما این رفراندوم به جهانیان معرفی نشد. امام در کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب در شرایطی که هنوز قانون اساسی نداشتیم و مسائل امنیتی مرزها وجود داشت، این رفراندوم را برگزار کرد، زیرا به مردم اعتقاد داشت. در دوران رهبری که هشت سال آن جنگ با صدام نه، جنگ با ۳۸ کشور که از صدام حمایت می کردند، بود، در شرایطی که تهران بمباران بود و شهرهای زیادی در تیر مستقیم دشمن بودند، امام اجازه نداد یک انتخابات تعطیل شود. حال مدعیان دموکراسی چرا حاضر نیستند در مقابل اندیشه مردم‌سالاری دینی امام، زانو بزنند، زیرا وابسته به مستکبران هستند و اندیشه‌های دینی آن‌ها ریشه در ظلم، تجاوز و قتل عام دارد و نمی‌توانند اندیشه مترقی امام را درک و به دنیا معرفی کنند.

 مدل انقلاب و نظام اسلامی امام، حل مسائل محرومان بود

وی گفت: ویژگی دیگر امام، حمایت از محرومان و مستضعفان بود، نه به عنوان یک ژست سیاسی و نه به عنوان یک پز رسانه‌ای برای تبلیغات و انتخابات، بلکه امام به تمام معنا به محرومان و مستضعفان باور داشت و مدل انقلاب و نظام اسلامی امام، رسیدگی و حل مسائل محرومان و مستضعفان بود و با توجه به اقدامات و طرح‌هایی‌ که برای محرومیت‌زدایی در دوران رهبری امام پایه‌گذاری شد، این مدل فقط در جغرافیای ایران نبود، بلکه مدلی بود که در کشورهای مختلف، به ویژه منطقه به نام امام در راستای خدمت‌گذاری به محرومان و مستضعفان رقم خورده است.

گنابادی‌نژاد، امام(ره) را یک رهبر به تمام معنا و مخالف مستکبران خواند و افزود: امام واژه شیطان بزرگ را برای آمریکا ابداع کرد و در دوره‌ای که شوروی به افغانستان حمله کرد و 10 سال تجاوز ظالمانه خودش را بر این ملت مظلوم روا داشت، در تمام این 10 سال که همزمان با جنگ تحمیلی عراق بود، از مردم افغانستان دفاع کرد و پس از آن مدت که توانستند شوروی را از خاک خود بیرون کنند، امام پیام افتخارآفرین برای مسلمانان افغانستان فرستاد. اولین مسلمانانی نیز که خارج از ایران به نهضت امام پیوستند، افغان‌ها بودند و همراهی افغانستانی‌ها از خرداد ۴۲ کنار امام آغاز شد. 

وی گفت: افغانستانی‌ها یکبار شوروی را که ابرقدرت بود با الهام از تعالیم اسلام ناب امام خمینی(ره) بیرون راندند، همچنین آمریکایی‌هایی را که ۲۰ سال بر مردم مظلوم افغانستان ظلم، خیانت و تجاوز را تحمیل کردند، بیرون راندند. وقتی مولود نامبارک داعش در منطقه متولد شد، شیعیان قهرمان ولایت‌مدار فاطمیون بودند که با فرماندهی مجاهد بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی، داعش را نابود کرد. اینان، مکتب امام خمینی را به درستی درک کردند و پژواک و انعکاس تعالی اندیشه امام را در اقصی نقاط عالم منتشر می‌کنند. 

گنابادی‌نژاد اظهار کرد: امام(ره) به درستی روح تازه‌ای در حمایت از جریان فلسطین دمید. جنگ ۶ روزه اعراب با اسرائیل اگر به شکست انجامید، در دوره انقلاب اسلامی و به ویژه در زمان فرماندهی حاج قاسم سلیمانی، اسرائیل یکبار هم مزه و تجربه پیروزی را نتوانست تکرار کند. امروز مسلمانان فلسطین با همه توان و قدرتمند در مقابل اسرائیل ایستاده‌اند.

انتهای پیام
captcha