تحقق تا تداوم آرمان‌های امام راحل از منظر اجتماعی و سیاسی
کد خبر: 4146118
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

تحقق تا تداوم آرمان‌های امام راحل از منظر اجتماعی و سیاسی

یک استاد حوزه و دانشگاه به بررسی آرمان‌های امام خمینی از منظر اجتماعی و سیاسی از تحقق تا تداوم پرداخت.

حجت‌الاسلام احمد ترابی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد ترابی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز 16 خردادماه، در نشست تخصصی بزرگداشت مقام شامخ علمی، معرفتی و تمدنی امام خمینی(ره) در محل دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص آرمان‌های امام خمینی(ره) از منظر اجتماعی و سیاسی اظهار کرد: آرمان‌های امام خمینی(ره) یعنی آرزوها و اهدافی که ایشان برای نهضت ترسیم کرده بود را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. بخشی از این آرمان‌ها، آرمان انسانی بود یعنی انسان به عنوان یک موجود دارای شعور، اراده و خصلت‌های انسانی در هر کجای جهان از هر مکتب و مذهبی دارای آرمان‌هایی است و با توجه به اینکه امام(ره) شخصیتی معتدل و بدون افراط و تفریط داشت دارای خصلت‌هایی بود که تمام متفکران و مصلحان بشری در طول تاریخ داشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دومین بخش آرمان‌های امام(ره) در آرمان‌های اخلاقی و متعالی و سومین سطح آرمان‌های ایشان دینی و معنوی است، اما اینکه چرا من این آرمان‌ها را از انسانی شروع و به دینی ختم می‌کنم به این دلیل است که معمولاً شخصیت دینی و معنوی امام(ره) به‌گونه‌ای است که هر کس بخواهد از امام(ره) صحبت کند از شخصیت دینی و معنوی ایشان آغاز می‌کند.

وی بیان کرد: نتیجه، برآیند و منتهی الیه حرکت امام(ره)، آرمان‌های دینی است، اما اگر بخواهیم شخصیت امام(ره) را دقیق‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که ایشان تأکیداتشان در سه بخش دینی، اجتماعی و انسانی است. آرمان‌های انسانی امام(ره) دارای سه رویکرد است که رویکرد ملی، جهان اسلامی و همه ملت‌های جهان چه مسلمان و چه غیرمسلمان را شامل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 6 سوره تحریم که خداوند فرموده است: قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا افزود: طبق فرمایش خداوند متعال اولین چیزی که امام  باید به آن بپردازد  این است که به عنوان یک رهبر و مصلح اجتماعی باید اولین قدم را به ملتی که در آن رشد کرده بردارد و در پرتو حمایت آنها به حرکت‌های بزرگتر دست یابد، لذا اولین اقدامات امام، اقدامات ملی است، اما این اقدام ملی به معنای نفی اقدام دینی نیست، چرا که این اقدام ملی دربردارنده دین نیز هست.

ترابی گفت: دومین رویکرد امام(ره)، جهان اسلام و سومین رویکرد ایشان ملت‌های جهان از هر قوم و مذهب در هر جا که هستند را شامل می‌شود. من معتقدم که شخصیت امام(ره) یک شخصیت ممتاز سیاسی، اجتماعی و دینی در طول تاریخ تشیع بعد از مرتبه اهل بیت(ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما در میان فقهای خودمان علمایی داشته‌ایم که در مباحث اعتقادی و دینی گام‌های بلندی برداشته‌اند و از طرفی تسلط علما به قرآن و مفاهیم آن متفاوت است و این تفاوت نگاه علما دلیل بر نقص آنها نیست. با مطالعه تاریخ اسلام معمولاً در بین علما و بزرگان دین ما تمسک و تعبد مهم است و به مسائل اجتماعی به ندرت توجه می‌شود، به عنوان مثال یکی از موارد اجتماعی تحریم تنباکو برای حمایت از قیام مشروطه بود.

وی با اشاره به رویکرد امام(ره) در جهان اسلام افزود: با نگاهی به اقدامات سایر علما در جهان اسلام می‌بینیم علمایی که در آغاز هجمه صهیونیست‌ها به بیت‌المقدس اعلامیه و فتوا دادند، اما توانی که بخواهند نیرو بسیج کنند و امکاناتی فراهم آورند را نداشتند، اما حمایت امام(ره) و دفاع ایشان از کل سرزمین‌ها و به صورت گسترده است. گفتمان امام، گفتمان جهان اسلام است. زیرکی و پیچیدگی امام(ره) این است که همه ملت‌ها و دولت‌ها را مخاطب قرار می‌دهد و بدون جنگ‌افروزی به دنبال اصلاح است. امام در جهان اسلام ممتاز است و ویژگی خاص خود را دارد.

ترابی ادامه داد: در حوزه ملت‌های جهان با نگاهی به صحیفه و وصیت‌نامه ایشان می بینیم که خطاب امام(ره) مستضعفان و محرومان جهان هستند که تحت سلطه مستکبران بوده و در این راستا می‌بینیم غیر از امام(ره) عالمی نیست که رویکردش همه مستضعفان جهان باشد. در نگاه امام(ره) به جهان اسلام می‌بینیم که مبارزه با سلطه و استعمار را تنها برای ایران نمی‌خواهد، بلکه به همه جهان پیام می‌دهد که نگذارید شرافت و انسانیت شما زیر سلطه استعمار برود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این فقاهت منحصر به امام(ره) بود و ایشان در حوزه‌های علمیه ویژه و دارای نگرش‌ها و بینش‌هایی بودند که نمونه آن در تاریخ حوزه زیاد دیده نمی‌شود، سید جمال الدین اسدآبادی مرجعیت نداشت، اما به عنوان یک خادم دینی نگاه فراملی داشت و به جهان اسلام فکر می‌کرد. در خصوص مبارزه با صهیونیسم امام(ره) تمرکز ویژه‌ای براین مسئله داشت. غیر از امام(ره) و شاگردانش کدام مرجع درباره صهیونسیت جهانی حساس بوده است و حال در طول زمان می‌بینیم که این حساسیت بسیار جدی است.

ترابی گفت: اعتقاد من این است که کل اروپا و آمریکا توسط صهیونیست‌ها اداره می شود به خاطر این اندیشه که صهیونیسم قوم برتر است و هر طرح و نسخه‌ای برای جهان می‌نویسند.

وی بیان کرد: تأکید امام خمینی بر صدور انقلاب اسلامی بود، صدور انقلاب به معنای صدور اندیشه است و این نیز یکی از بزرگترین آرمان‌های امام بود. اکنون انقلاب و اندیشه امام(ره) صادر شده و به تدریج می‌تواند تحول جهانی داشته باشد، اما در خصوص آرمان‌های اخلاقی امام نیز ایشان وقتی حرکت خود را آغاز کرد، عزت، شرافت، عدالت و استقلال را هدف قرار داد و روی این مباحث کار کرد.

ترابی گفت: یکی دیگر از آرمان‌های امام(ره)، آرمان دینی و معنوی بود که شامل حاکمیت دین و وحی بر جامعه است، لذا امام حاکمیت دین را از جمله آرمان‌های خود می‌شمارد. اعتقاد من این است که اروپا و آمریکا توسط صهیونیست‌ها اداره می‌شود، به خاطر این اندیشه که صهیونیسم قوم برتر است و هر طرح و نسخه‌ای برای جهان می‌نویسند.

وی بیان کرد: تأکید امام(ره) بر صدور انقلاب اسلامی بود، صدور انقلاب به معنای صدور اندیشه است و این نیز یکی از بزرگترین آرمان‌های امام خمینی بود و اکنون انقلاب و اندیشه امام صادر شده و به تدریج می‌تواند تحول جهانی داشته باشد. اما در خصوص آرمان‌های اخلاقی امام(ره) نیز ایشان وقتی حرکت خود را آغاز کرد، عزت، شرافت، عدالت و استقلال را هدف قرار داد و روی این مباحث کار کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی دیگر از آرمان‌های امام خمینی(ره)، آرمان دینی و معنوی بود که شامل حاکمیت دین و وحی بر جامعه است، لذا امام حاکمیت دین را از آرمان‌های خود می‌شمارد.

انتهای پیام
captcha