نظارت همه‌جانبه بر نمازخانه‌ مجتمع‌های بین‌راهی قزوین ضروری است
کد خبر: 4149547
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

نظارت همه‌جانبه بر نمازخانه‌ مجتمع‌های بین‌راهی قزوین ضروری است

استاندار قزوین با اشاره به آغاز سفرهای تابستانی گفت: لازم است نمازخانه‌های بین‌راهی رصد شده و نواقص آنها برطرف شود و همچنین به بهداشت نمازخانه‌ مجتمع‌های بین‌راهی هم نظارتی وجود داشته باشد.

اعلایی استاندار قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین، در شورای اقامه نماز استان قزوین که چهارشنبه، ۳۱ خردادماه در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، گفت: پخش اذان به‌صورت زنده و با صوت دلنشین مؤذنین از مساجد سطح شهرها و نیز توجه به پخش اذان صبح از جمله اقداماتی است که باید با جدیت توسط شورای اقامه نماز پیگیری شده و اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آن فراهم شود. در همین راستا پیشنهاد طرح شده از سوی آموزش و پرورش مبنی بر حضور دانش‌آموزان مؤذن در مساجد بسیار حائز اهمیت است و باید سازوکار لازم برای اجرایی شدن آن فراهم شود.

استاندار قزوین ادامه داد: با توجه به نحوه عملکرد هیئت امنای مساجد و مقاومت در برابر حضور نسل جوان در صورت صلاحدید جلساتی برای تبیین موضوع و توجیه افراد فراهم شود تا از این فرصت بتوان برای حضور نسل جوان در کادر مسجد به شایستگی بهره‌ برد.

وی با اشاره به شروع فصل تابستان و آغاز سفرها و پیک تردد مسافران از استان قزوین اظهار کرد: لازم است نمازخانه‌های بین راهی رصد شده و نواقص آن‌ها برطرف شود، به‌ویژه محور کرج- زنجان و قزوین- رشت مد نظر است و همچون موضوع بهداشت بر موضوع نمازخانه‌های مجتمع‌های بین راهی هم نظارتی وجود داشته باشد.

رئیس شورای اقامه نماز استان قزوین اظهار کرد: بر سر گرفتن مجوز تأسیس مراکز بین راهی در استان قزوین اختلافاتی وجود دارد. همه کسانی که مرکز بین‌راهی دارند، درآمدهای بالایی دارند، اما توجه چندانی به موضوع اقامه نماز ندارند و متأسفانه آمارها بیانگر آن است که ۶۰ درصد سهمیه بنزین استان قزوین در مراکز بین‌راهی و توسط هم‌وطنان استان‌های دیگر مصرف می‌شود. با تمام این اوصاف شاهدیم که گرچه مراکز بین راهی و پمپ بنزین‌ها درآمد خیلی بالایی دارند اما نمازخانه مناسب ندارند که لازم است محکم بایستیم و با مدیران مراکزی که نمازخانه مناسب ندارند، برخورد کنیم.

مشکلات نمازخانه در مدارس

حجت‌الاسلام والمسلمین سید قریش موسوی؛ رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین، در این جلسه اظهار کرد: تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر نماز نوجوان و جوانان به ویژه در بستر مدارس و دانشگاه‌ها و به‌طور خاص دانشگاه فرهنگیان است.

وی افزود: اگرچه آموزش و پرورش در این‌موضوع همراهی می‌کند اما بسیاری از مدارس ما با موضوع مکان نمازخانه، مفروش نبودن مکان، وجود امکانات قدیمی و فرسوده و عدم وجود روحانی معمم مواجه هستند که باید به هر یک از این مسائل توجه ویژه شود.

موسوی اظهار کرد: متأسفانه روحانی به تعداد مدارس شهر نداریم و بسیاری از افرادی هم که در گذشته پای کار بودند به جهت بی‌مهری‌ها و عدم دریافت حق‌القدم خود دیگر تمایلی برای اقامه نماز در مدارس ندارند.

وی بیان کرد: سال گذشته هم اگر مساعدت‌های شهرداری قزوین نبود توان پرداخت مطالبات ائمه جماعات مدارس وجود نداشت. مساعدت‌هایی هم از سازمان برنامه و بودجه به ستاد اقامه نماز استان صورت گرفت که امسال درخواست رشد ۴ برابری آن را داریم تا بتوانیم با طیب خاطر امامان معمم را به مدارس اعزام کنیم.

مدیران اهل نماز جماعت باشند

علی شعبانی، رئیس کل دادگستری استان قزوین، نیز در این جلسه اظهار کرد: هر جرمی که اتفاق می‌افتد یا فحشا است یا منکر محسوب می‌شود که نماز حلال تمام این مشکلات است و هر سرمایه‌گذاری در این عرصه صورت گیرد بیراهه نرفته و شایسته خواهد بود.

وی گفت: شایسته است در رابطه با اقامه نماز علاوه بر مساجد و مدارس به موضوع پارک‌ها و بوستان‌ها هم بپردازیم زیرا برخی از این فضاها متأثر از افراد لاابالی، اهل فحشا و منکرات است و باید در برابر عملکرد آنها اقدام شایسته‌ فرهنگی صورت گیرد و قطعاً اقامه‌ نماز جماعت در این فضا در جلوگیری از منکرات و فحشا تأثیرگذار خواهد بود.

شعبانی در پایان بیان کرد: مدیران در نماز جماعت حضور یافته و پس از آن چنین انتظاری از کارمندان خود داشته باشند و این موضوع و فرهنگ‌سازی آن نوعی الزام و تکلیف‌ باشد. کسی که از برکت نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی پیدا کرده باید اهل نماز جماعت باشد.

انتهای پیام
captcha