علامه نابلسی پایبند به حمایت از مقاومت و فلسطین بود + فیلم
کد خبر: 4155094
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
واکنش‌ها به درگذشت عالم لبنانی؛

علامه نابلسی پایبند به حمایت از مقاومت و فلسطین بود + فیلم

درگذشت علامه شیخ عفیف نابلسی از چهره‌های حامی مقاومت در لبنان با واکنش گروه‌ها و احزاب مختلف مواجه شده است و آنان در پیام‌هایی جداگانه این ضایعه را تسلیت گفتند.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن تماس با محمد عفیف، مسئول روابط عمومی این حزب، درگذشت علامه نابلسی را تسلیت گفت و نقش وی در تمامی مراحل زندگی علمی و جهادی را ستود.

حزب‌الله لبنان نیز ضمن تسلیت درگذشت شیخ عفیف نابلسی به محضر صاحب الزمان(عج)، امام خامنه‌ای(عج)، امت اسلامی، علما، حوزویان و فرزندان مقاومت اسلامی اعلام کرد که وی از مؤسسان جنبش عمل اسلامی لبنان و علمای نخبه‌ای بود که در راه تبلیغ و هدایت تلاش کردند.

این حزب همچنین تأکید کرد علامه نابلسی با روی کارآمدن مقاومت اسلامی پس از اشغالگری اسرائیل، مواضع شجاعانه‌ای در رویارویی با اشغالگری اتخاذ وعمرش را در کنار مقاومت و مجاهدان مقاومت سپری کرد.

حزب‌الله همچنین اعلام کرد او عالمی بود که حوزه علمیه را در مجتمع سیده زهرا(س) تأسیس کرد و ضمن نظارت بر فعالیت‌های آن، برای نگارش تعداد زیادی تألیفات در زمینه‌های فقهی و علمی تلاش کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پیامی درگذشت عالم مجاهد حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عفیف نابلسی را به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سیدحسن نصرالله برادر عزیز دام‌عزّه
سلام علیکم و رحمةالله
درگذشت عالم مجاهد، جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ عفیف نابلسی را به خاندان گرامیش و به همه‌ مجاهدان لبنان و فلسطین تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم. سلامت و توفیق و عزت روز افزون شما را از خداوند خواهانم.
والسلام علیکم و رحمةالله
 سیدعلی خامنه‌ای 
1402/04/23
 
مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان نیز طی پیامی در توئیتر تأکید کرد: علامه نابلسی، مبلغ مخلصی برای اسلام و یاری‌گر مسئله فلسطین و مقاومت بود و خدمات زیادی در راه دین و جامعه انجام داد.

وی افزود: امیدواریم که رحمت واسعه خداوند و بهشت الهی نصیب این عالم فقید گردد و خداوند به خانواده و نزدیکانش صبر و آرامش عطا فرماید.

شورای عالی شیعیان لبنان

این عالم بزرگ بیشتر عمرش را در تدریس و نشر ارزش‌های دینی سپری کرد و از علمای پایبند به مسائل ملی، امت و یاری مقاومت و حمایت از مسئله فلسطین بود.

هیئت علمای بیروت

مواضع ملی و اسلامی شجاعانه علامه نابلسی معروف بود و وی مجاهد مقاومت و پدر مقاومت و مجاهدان مقاومت و یاری‌گر فلسطین به شمار می‌آمد و در مواضعش ثابت قدم بود.

انجمن علمای جبل عامل

شیخ علامه عفیف نابلسی پرچمی از پرچم‌های جبل عامل بود و مواضع و رویکردهایش در حوزه علمیه و عرصه‌های مقاومت و یاری حق ماندگار خواهد ماند.

شهرداری صیدا در لبنان

علامه نابلسی در طول زندگی‌اش روابط خوبی با فعالان شهر صیدا و شهروندان این شهر به ویژه در شرایط سخت و حساس تاریخی داشت و همیشه به وحدت اسلامی و ملی در برابر اشغالگری اسرائیل و مقابله با این رژیم به صورت یکپارچه و با تمام امکانات تأکید داشت.

جبهه عمل اسلامی لبنان

علامه نابلسی از دعوت‌کنندگان به وحدت اسلامی بود و تأکید داشت که پیروزی تنها با این وحدت ربانی محقق می‌شود. او از حامیان واقعی مقاومت اسلامی در لبنان و یکی از ارکان آن بود و با همه ابزارهای معنوی، رسانه‌ای و سیاسی در تمامی مجالس و دروسش از مسئله فلسطین دفاع کرد.

تجمع علمای مسلمان لبنان

علامه نابلسی از شاگردان امام موسی صدر بود و در نجف در محضر آیت‌الله سید محمد باقر صدر تلمذ کرد و نماینده او در بغداد شد، زمانی که نیروهای بعث آیت‌الله صدر و پیروانش را خطری قریب الوقوع برای خود دانستند، علامه نابلسی را بازداشت و شکنجه و سپس به لبنان تبعید کردند.

تشییع در مجتمع سیده زهرا(س) بیروت

گفتنی است، علامه شیخ عفیف نابلسی دیروز جمعه، در ۸۲ سالگی و پس از یک دوره بیماری طولانی درگذشت.

مراسم تشییع این عالم لبنانی عصر دیروز به همت حزب‌الله لبنان، حوزه علمیه و فعالان مقاومت و شهروندان جنوب لبنان مقابل مجتمع سیده زهرا(س) در شهر صیدا برگزار و پیکر وی در این مجتمع به خاک سپرده شد.

مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، سید هاشم صفی‌الدین، نماینده دبیرکل حزب‌الله لبنان، شیخ محمد یزبک، رئیس هیئت شرعی حزب‌الله، وزرا، نمایندگان کنونی و سابق پارلمان لبنان، شخصیت‌های سیاسی، حزبی، رسانه‌ای، اجتماعی و فرهنگی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

همچنین مراسم بزرگداشت این عالم برجسته طی امروز و فردا، 24 و 25 تیر از ساعت 10 صبح تا 12 به وقت بیروت و از ساعت 16 تا 19:30 در مجتمع حضرت زهرا(س) در شهر صیدا، برگزار خواهد شد.

 
انتهای پیام
captcha