برگزاری نخستین دوره تنغیم و ردیف‌شناسی قرآن در مشهد
کد خبر: 4165972
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

برگزاری نخستین دوره تنغیم و ردیف‌شناسی قرآن در مشهد

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نخستین دوره تنغیم و ردیف‌شناسی قرآن در چهار سبک قاریان مصری در حال برگزاری است.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویحمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان درباره برپایی دوره آموزش قرآن اظهار کرد: در راستای حرکت مؤسسات قرآنی به‌ سمت تخصصی شدن، دوره تنغیم و ردیف‌شناسی برای اولین‌بار در کشور ویژه بانوان فعال قرآنی در حال برگزاری است.

وی افزود: این دوره به همت مؤسسه قرآنی حدیث نور رضوان در چهار بخش و به سبک قاریان مشهور جهان اسلام شامل استاد شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ شحات محمد انور، محمد صدیق منشاوی و عبدالباسط محمد عبدالصمد و با حضور استاد غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی از روز گذشته آغاز و امروز، هشتم شهریورماه پایان می‌یابد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: بانوان قرآنی شرکت‌کننده در این طرح سطح‌بندی شده و در رشته‌های قرائت، حفظ و تدریس قرآن کریم فعالیت دارند، همچنین برخی از داوران قرآنی و افرادی که در حوزه صوت و لحن فعالیت دارند در این دوره شرکت کرده‌اند.

وی گفت: این بستر توسط معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فراهم شده است تا مؤسسات قرآنی به‌ سمت تخصصی شدن حرکت کنند. مجوزهای لازم نیز از سوی این اداره صادر شده تا هر مؤسسه براساس تخصص به برگزاری اهتمام ورزد، ضمن اینکه در پایان دوره‌های تخصصی گواهینامه برای شرکت‌کنندگان صادر می‌شود.

صمدی در خصوص برنامه‌های مؤسسات قرآنی برای مسیر پیاده‌روی اربعین افزود: آنچه در این ایام حائز اهمیت است حضور در مسیر پیاده‌روی است و همه ساله در ایام اربعین شاهد حضور تعداد زیادی از قاریان، حافظان، مدیران مؤسسات قرآنی و فعالان قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین هستیم که البته این حرکت خودجوش بوده و فعالیت‌های قرآنی در طول مسیر نیز به‌صورت داوطلبانه از سوی این افراد انجام می‌شود.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت مشهد به‌عنوان قطب قرآنی از یک‌ سو و وجود بارگاه منور رضوی از سوی دیگر گفت: در واقع مشهد به‌نوعی در حال تبدیل شدن به مهد برگزاری دوره‌های حفظ شبانه‌روزی است، در حال حاضر نیز چند مؤسسه در مشهد در حوزه حفظ شبانه‌روزی فعالیت دارند که می‌توان به مؤسسات «بیت‌الاحزان»، «حافظان نور آل یاسین» و «بیت‌الحفاظ» اشاره کرد، ضمن اینکه این مؤسسات دارای چند شعبه در سراسر کشور نیز هستند و حتی قرآن‌آموزانی از اتباع خارجی مقیم ایران در این مؤسسات به حفظ قرآن مشغولند.

انتهای پیام
captcha