ایران و عراق برای گسترش روابط برنامه‌ریزی کنند
کد خبر: 4166852
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
آیت‌الله حسینی مطرح کرد

ایران و عراق برای گسترش روابط برنامه‌ریزی کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ارتباطات اقتصادی ایران و عراق نسبتاً گسترده است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد که این از برخی ضعف‌های هر دو طرف ناشی می‌شود.

آیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق و عضو مجلس خبرگان رهبریآیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق و عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، با اشاره به سطح روابط بین ایران و عراق، اظهار کرد: مسئولیت اصلی ما به‌عنوان نماینده ولی فقیه در عراق، انجام فعالیت‌های فرهنگی و بصیرتی است. رهبر انقلاب در سراسر عراق نمایندگانی دارند که به تبلیغ دین می‌پردازند، همچنین ما بر مدارس علمیه سراسر عراق و خصوصاً حوزه‌های علمیه نظارت داریم، در واقع این نهادها نزد ما پرونده دارند و بر مدارج، اساتید و مفاد درسی آنها نظارت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صدام تصمیم به ریشه‌کنی حوزه علمیه داشت، افزود: تعداد افرادی که آن زمان در حوزه‌های علمیه عراق مانده بودند، بنا بر قول‌های مختلف، بین 200 تا 500 نفر بود و رعب و وحشت در فضای حوزه‌ها و مدارس علمیه وجود داشت، اما پس از سقوط صدام، وضعیت هر روز در حال بهتر شدن است و اکنون حدود 12 هزار طلبه در عراق در حال تحصیل هستند و از کشورهای مختلف آفریقایی، اروپایی و آسیایی در حوزه‌های علمیه عراق حضور دارند.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان با اشاره به استقبال مردم عراق از فعالیت‌های دفتر نمایندگی ولی فقیه در این کشور، تصریح کرد: مردم عراق به ایران، رهبری و افزایش ارتباطات بین دو کشور علاقه دارند، میلیون‌ها نفر از مردم عراق مقلد رهبر انقلاب‌ هستند و حتی بسیاری از غیرشیعیان و غیرمسلمانان سراسر دنیا هم به لحاظ سیاسی پیرو ایشان هستند.

حسینی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای فاصله انداختن میان ایران و عراق، بیان کرد: علی‌رغم این تلاش‌ها، اکنون شاهدیم که هر روز بین دو ملت انس بیشتری ایجاد می‌شود و حتی اهل تسنن، ایزدی‌ها و مسیحی‌های عراقی نیز به ایرانی‌ها علاقه‌مندند و بسیاری از مقامات سیاسی و سران مذهبی عراق به دفتر نمایندگی ولی فقیه مراجعه و برای همکاری‌های مشترک اعلام آمادگی می‌کنند.

وی با اشاره به جنایات داعش علیه اهل تسنن عراق، اظهار کرد: اگر در زمان حضور داعش در عراق، ما شاهد اطاعت مردم از این گروهک تروریستی بودیم، این اطاعت ناشی از ترس مردم از داعش بود، نه اینکه تصور کنیم اهل تسنن عراق خواهان زندگی تحت حکومت داعش بودند. علت اینکه بر خلاف تصمیم آمریکا، در عرض دو سال سراسر عراق از وجود داعش پاکسازی شد همین یکدستی مردم در برائت از داعش بود، البته هرچند هنوز باقی‌مانده‌هایی از داعش در عراق وجود دارد، اما هیچ‌وقت به‌صورت رسمی اعلام موجودیت نمی‌کنند.

وجود تضارب آرا در عین تفاهم

نماینده ولی فقیه در عراق ادامه داد: امروز بسیاری از مردم عراق بیان می‌کنند که اگر حمایت‌های ایران در مبارزه با داعش نبود، کشوری به نام عراق به تاریخ می‌پیوست. همراهی مردم با نیروهای نظامی ایران و تشکیل حشدالشعبی، باعث شد خواب آمریکا برای عراق و تشکیل حکومتی دیکتاتوری و تندرو توسط داعش در این کشور تعبیر نشود.

حسینی با بیان اینکه فضای علمی حاکم بر حوزه‌های علمیه ایران و عراق کاملاً با هم مشابه است، گفت: بسیاری از علما و اساتید ایرانی در حوزه‌های عراق تحصیل کرده‌اند و بالعکس، بنابراین از نظر علمی، بین علمای دو کشور اتفاق نظر وجود دارد، در حوزه مسائل سیاسی نیز طبیعتاً تفاوت‌‎هایی بین نظرات علمای ایران و عراق وجود دارد، اما تقابلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیشینه سیاسی ایران و عراق را نباید با هم مقایسه کرد، افزود: ایران اسلامی تجربه یک انقلاب بزرگ را دارد. امام خمینی(ره) 15 سال افکار مردم را پروراندند و نظام اسلامی توسط مردم تشکیل شد که در رأس آن نماینده ولی فقیه قرار دارد، در حالی‌که عراق سال‌ها تحت حکومت صدام قرار داشت که با کمک آمریکا تحرکات مردمی را سرکوب می‌کرد، نظام عراق زیر نظر آمریکا بود و حتی زمانی بسیاری از مردم، ایالات متحده را منجی خود می‌دانستند.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان ادامه داد: اما اکنون شرایط دگرگون شده است و عموم مردم عراق نسبت به آمریکا اعلام برائت می‌کنند. زمانی پس از سقوط صدام، آمریکایی‌ها در هر استان عراق یک نماینده داشتند که عملاً حکومت می‌کرد، اما اکنون آمریکایی‌‎ها جرئت قدم‌زدن در خیابان‌های عراق را ندارند و پایگاه‌های نظامی آنها در نقاط مختلف عراق مورد هجوم مردم قرار گرفت و برچیده شد و امروز ایالات متحده تنها چند پایگاه بزرگ نظامی در عراق دارد.

حسینی با بیان اینکه متأسفانه هنوز حضور نظامی آمریکا در عراق کاملاً از بین نرفته است، افزود: علاوه بر این، آمریکا حضور فرهنگی نیز در عراق دارد و براساس آمارهای موجود، حدود 3000 مؤسسه فرهنگی در عراق وجود دارد که توسط آمریکا حمایت مالی می‌شوند که در چنین شرایطی ما نباید انتظار داشته باشیم علما و مراجع عراقی بتوانند مانند علمای ایرانی صحبت کنند و طبیعی است که ملاحظه برخی مسائل را داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمن برای قطع نفوذ ایران در عراق، بیان کرد: خودشان اعتراف می‌کنند که علی‌رغم هزینه‌کرد هفت تریلیون دلار در عراق، ایران برنده میدان است و طبیعی است که برخی از علمای عراقی یک سری انتقادات سیاسی نسبت به ایران داشته باشند، اما بسیار برای مراجع ایرانی و خصوصاً مقام رهبری احترام قائل هستند.

ارتباطات اقتصادی ایران و عراق با نقطه مطلوب فاصله دارد

نماینده ولی فقیه در عراق در خصوص ارتباطات سیاسی میان ایران و عراق، اظهار کرد: همانطور که گفته شد در حال حاضر آمریکا در عراق حضور دارد و تا زمانی که این حضور ادامه یابد، روابط ایران و عراق به نقطه مطلوب نخواهد رسید، چراکه به هر حال آمریکایی‌ها در دستگاه‌های مختلف عراق نفوذ دارند، اما در سطح ملت‌ها نزدیکی بسیاری وجود دارد.

حسینی ادامه داد: ارتباطات اقتصادی ایران و عراق نیز نسبتا گسترده است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد که این از برخی ضعف‌های هر دو طرف ناشی می‌شود. ملت عراق آمادگی‌های زیادی برای تعامل با ایران دارد، اما وجود مشکلاتی، باعث می‌شود کشورهایی نظیر عربستان، اردن و ترکیه جای ایران را در بازارهای عراق بگیرند.

وی افزود: باید در راستای توسعه روابط اقتصادی با عراق برنامه‌ریزی‌های مشخصی در ایران انجام شود و باید به این کشور به نیت یاد دادن و رشد کمک کنیم. ما طولانی‌ترین مرز مشترک را با عراق داریم و مذهب و دین ما یکی است. اما برخی کشورهای غربی و حتی منطقه‌ای علاقه‌ای به گسترش روابط ایران و عراق خصوصاً در بعد اقتصادی ندارند تا از این طریق بتوانند ضمن محروم کردن دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر، بین آنها فاصله بیاندازند. 

نماینده ولی فقیه در عراق در پایان با اشاره به وجود نهادهای مختلف ایرانی از جمله دفتر رایزن فرهنگی، نیروهای نظامی و... در این کشور، گفت: میان دفتر نمایندگی ولی فقیه و این نهادها هم‌افزایی وجود دارد و در طول سال جلسات شورای فرهنگی را برگزار می‌کنیم و مسئولان فرهنگی ایرانی حاضر در عراق دور هم جمع می‌شویم و ضمن بیان اقدامات انجام شده، در مورد آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

انتهای پیام
captcha