پیگیر نهادینه‌شدن فرهنگ جهادی در دانشگاه هستیم
کد خبر: 4171120
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵
سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد:

پیگیر نهادینه‌شدن فرهنگ جهادی در دانشگاه هستیم

منصور تاجری با اشاره به برنامه‌ای که در این مؤسسه براساس فرهنگ جهادی تنظیم شده است، گفت: با بهره‌گیری از سه ساحت اعتقادی، عقلانی و رفتاری و همچنین هم‌ا‌فزایی بیشتر بین همکاران‌، با یک مدیریت مشارکتی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که منظومه‌ای از رویدادهای دانش‌بنیان با انجام فعالیت‌های باکیفیت را در بر‌می‌گیرد.

منصور تاجری، سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهدمنصور تاجری، سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در زمره خوش‌نام‌ترین‌ مؤسسات آموزش عالی استان قرار دارد، اظهار کرد: این مؤسسه 17 سال پیش فعالیت‌ خود را آغاز کرد و دارای بیش از 2000 دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد است که 49 درصد این تعداد را آقایان و 51 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. 

وی ادامه داد: دانشجویان این مؤسسه شامل 1873 دانشجوی بومی، 107دانشجوی غیربومی و 26 دانشجوی غیرایرانی هستند و این مؤسسه با همکاری 43 عضو هیئت علمی ثابت شامل استاد تمام، دانشیار، استادیار و مربی و همچنین 32 یاور علمی و کارمند فعالیت می‌کند.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد با اشاره به مشکلات نظام آموزش عالی غیردولتی، بیان کرد: دانشجوسالاری، وابستگی مالی دانشگاه، موازی‌کاری در مؤسسات همجوار به دلیل عدم توجه به آمایش سرزمینی در صدور مجوزها، کمبود و نارسایی‌های معیشتی و رفاهی اعضای هیئت علمی، خلأ ارتباط دانشگاه با صنعت و توجه صرف به انتقال علم و آموزش از جمله آسیب‌های این مؤسسات است. 

تاجری افزود: اگر کارکرد اصلی دانشگاه را تولید، انتقال و کاربردی‌کردن علم بدانیم، ضعف در پژوهش و عملیاتی‌کردن مسائل آموزشی ایراداتی است که بر این گونه مؤسسات وارد است. نسبت کم استاد به دانشجو، ضعف در فعالیت‌های فرهنگی و بی‌انگیزگی دانشجویان و استادان در مؤسسات نیز از جمله دیگر آسیب‌هاست.

وی در خصوص اهمیت تجمیع و ادغام دانشگاه‌ها، گفت: این موضوع متأثر از سیاست‌های کلی مرتبط با تجمیع دانشگاه‌ها پیش خواهد رفت، اما دانشگاه‌های غیردولتی از این جهت که باری بر دوش دولت‌ها نیستند، طی 20 سال فعالیت توانسته‌اند به‌عنوان بازویی برای نظام آموزش عالی کشور باشند، همچنین با توجه به سیاست مردمی‌سازی وزارت‌های علوم و بهداشت، کوچک‌سازی شامل این مؤسسات نخواهد شد، اما لازم است انتخاب رشته‌ها در مؤسسات براساس آمایش سرزمین صورت گیرد و با شوراهایی که در سراسر کشور وجود دارد، هماهنگ شود. 

به دنبال ایفای نقش در اقتصاد دانش‌بنیان استان هستیم

وی ادامه داد: مهم‌ترین رویکرد ما در مؤسسه اقبال، حرکت به‌ سمت یک دانشگاه کارآفرین با اقتصادی دانش‌بنیان و نوآورانه است، بدین‌صورت که تمامی فعالیت‌های این مؤسسه باید رویکرد کارآفرینانه و سمت و سوی نوآورانه داشته باشد، در واقع ما به‌دنبال ایفای نقش خودمان در اقتصاد دانش‌بنیان استان در برنامه توسعه چهارساله هستیم.

تاجری با اشاره به رویکرد شناسایی پنجره‌های فرصت فناورانه منطقه در مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، گفت: رشته‌ها باید پیوست اشتغال و کارآفرینی داشته باشند، علاوه بر آن باید در استان نیازسنجی شود و در واقع احصای نیازهای استان قبل از تخصیص رشته‌ها ضرورت دارد. 

منصور تاجری، سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد در تحریریه ایکنا

وی با اشاره به برنامه‌ای که در این مؤسسه براساس فرهنگ جهادی تنظیم شده است، اظهار کرد: با بهره‌گیری از سه ساحت اعتقادی، عقلانی و رفتاری و همچنین هم‌ا‌فزایی بیشتر بین همکاران‌، با یک سیستم مدیریت مشارکتی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که منظومه‌ای از رویدادهای دانش‌بنیان علمی، فرهنگی، فناوری و نوآوری با انجام فعالیت‌هایی از جنس کارهای باکیفیت را در بر‌می‌گیرد. براساس این برنامه باید مهر استانداردی در کنار هر فعالیتی که در این مؤسسه صورت می‌گیرد، حک شده باشد.

برگزاری جشنواره شعر دانشجویی

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد با بیان اینکه در زمینه ارتباطات بین‌الملل فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: در رابطه با گسترش زبان فارسی که مأموریت راهبردی ماست، گفت‌وگوها و توافقاتی را با سرکنسولگری‌ها داشته‌ایم و با بهره‌گیری از تجربیاتی که در فرهنگ جهادی شکل گرفته، برنامه‌ریزی‌هایی صورت خواهد گرفت.

تاجری افزود: در نظر داریم در سالروز تولد اقبال لاهوری که یک مصلح اجتماعی، متفکر و شاعر مسلمان فارسی‌زبان است، جشنواره شعر دانشجویی برای دانشگاه‌های استان را برگزار کنیم، همچنین در پاسداشت و تکریم جایگاه اقبال لاهوری، جایزه سال علامه اقبال را تدارک دیده‌ایم که به‌صورت دوسالانه اهدا می‌شود و در آن بهترین طرح‌های فناورانه دانشجویان برگزیده خواهند شد.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد با اشاره به رتبه‌بندی مؤسسه آموزش عالی اقبال در عرصه بین‌المللی، بیان کرد: رتبه وبومتریک در میان موسسات آموزش عالی غیر دولتی کشور در  6 دوره قبل اول بودیم الان در کشور دوم هستیم و در میان مؤسسات غیردولتی استان و منطقه 9 کشور اول و در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، رتبه 177 را داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه اقبال، گفت: علاوه بر طراحی رویدادهای مناسبتی فرهنگی، برنامه‌های شاخصی را شامل جشنواره‌های مختلف دانشجویی، برگزاری نمایشگاه‌های هنری، جشن‌های فارغ‌التحصیلی، دیدار با مفاخر علمی و فرهنگی، اردوهای جهادی و دیگر برنامه‌های فرهنگی تربیتی متناسب با ذائقه‌ها و سلایق گوناگون دانشجویی تهیه و تدوین کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha