تأثیرگذاری سردار سلیمانی در تشکیل هسته‌های مقاومت + صوت
کد خبر: 4191695
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
سرهنگ سهیلی تأکید کرد:

تأثیرگذاری سردار سلیمانی در تشکیل هسته‌های مقاومت + صوت

جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به نقش تأثیرگذار سردار سلیمانی در تشکیل هسته‌های مقاومت، گفت: تقویت روحیه شهادت‌طلبی، قیام برای حق‌طلبی و ایستادن برای اقامه حق، شعائر آرمانی هستند که فطرت‌های پاک انسانی را برانگیخت تا امروز در منطقه، مقاومت به اقتدار و قدرت امروز دست پیدا کند.

سرهنگ حمیدرضا سهیلی، جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش

سرهنگ حمیدرضا سهیلی، جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش شهید سردار سلیمانی در احیای مقاومت در منطقه و تبدیل جبهه مقاومت به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی، گفت: مقام معظم رهبری همیشه توصیه می‌کنند؛ اگر بهره‌های اقتصادی قضیه را ببینم، هزینه‌های مقاومت، کمتر است. این نوعی راهبرد است تا افرادی که مقاومت را انتخاب می‌کنند به اهدافشان برسند.


بیشتر بخوانید: 


وی با اشاره به نقش تأثیرگذار سردار سلیمانی در تشکیل هسته‌های مقاومت، بیان کرد: در پسا انقلاب تعابیری به وجود آمد و روحیه شهادت طلبی تقویت شد استمرار یافت و قیام برای حق طلبی، ایستادن برای اقامه حق حائز اهمیت شد. این شعائر آرمانی شد و گروه‌هایی را که از فطرت پاک انسانی برخوردار هستند، برانگیخت تا امروز در منطقه با مقاومت اینگونه اقتدار و قدرت داشته باشد.

سهیلی با تأکید بر حضور خالصانه شهید سلیمانی از آغاز جنگ تحمیلی و در عنفوان جوانی، بیان کرد: ایشان در جبهه‌های حق علیه باطل، فراز و نشیب‌‌های زیادی را چشید که بعضا نیز با فتوحاتی همراه بود. اندک اندک فکر ایشان در حوزه راهبردهای نظامی در کنار سایر صفت‌های نیک ایشان، پرورش یافت و به جایی رسید که قدرت رهبری و ایده‌پردازی سردار، تقویت شد و به عنوان یکی از فرماندهان شاخص و راهبردی مقاومت شناخته شد.

نقشه دشمن برای از بین بردن اثرگذاری سردار در محور مقاومت

وی بر شناخت فراملی سردار سلیمانی با توجه به قهرمانی‌ها و درخشش‌های بین‌المللی ایشان تأکید کرد و گفت: در ارزیابی‌ها، دشمن اصلی ما، آمریکا، تصمیم گرفت تا اثرگذاری سردار را در محور مقاومت از بین ببرد و مسیر تعالی محور مقاومت را کُند کند.  البته نیت آنها از بین بردن مقاومت است که هیچگاه به این هدف نرسیدند و نخواهند رسید.

جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش بیان کرد: اکنون که بیشتر از سه ماه از ایستادگی مردم غزه در فشار رژیم صهیونیستی می‌گذرد، شاهد هستیم که اراده مردم غزه با وجود سختی‌های بسیار، شکسته نشده است. این تأثیر از روی مقاومت و روحیه شهادت‌طلبی است و این راهبرد مقاومت، راهبردی اساسی است که در حوزه شناختی بُرد و باخت مفهومش تغییر پیدا می‌کند، درحالی که زندگی ظاهری انسانی به فنا می‌رود اما در واقع احساس پیروزی  و غرور دارد.

وی با بیان اینکه هنگامی که دشمنان با هزینه گزاف داعش را درست کردند، مطمئن بودند که پیکره بزرگی از ایران، افغانستان، عراق و سوریه را به صورت کمربندی اشغال می‌کنند، افزود: می‌بینیم که حضور میدانی سردار سلیمانی در عراق و سپس در سوریه، چارچوب نظام فکری داعش را متزلزل کرد چراکه بنابر هزینه‌ای که کرده بودند به منافعی که درنظر داشتند، نرسیدند که این مرهون برنامه‌ریزی سردار سلیمانی بود.

برنامه‌ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت

سرهنگ سهیلی در پاسخ به این سؤال که مکتب شهید سلیمانی چه تأثیری در تغییر نظم موجود جهانی می‌گذارد؟ گفت: هر مدرسه و مکتبی دارای چارچوب و ایده، فکر و مدلی است. شهید قرنی و سپهبد علی صیاد شیرازی و سردار سلیمانی دارای چارچوب فکری یکسان و از فرماندهان پیشرو بودند. ایشان با زیرمجموعه‌های خود همراه بودند و به اعتقادات و کلام خود عامل بودند.

وی ادامه داد: اخلاص در عمل، رئوف بودن با خانواده شهدا، ایجاد نظام چندوجهی ذهنی و ... حاکی از نظام فکری یک مکتب است که چارچوب فکری مشخصی دارد. رهبر معظم انقلاب از حاج قاسم به عنوان مکتب یاد کردند و جا دارد که ما این افراد را به خوبی به دیگران معرفی کنیم که یک وجه گرامیداشت فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه‌ریزی کردن برای نهادینه کردن این فرهنگ است. حوزه دیگر تفکر راهبردی، ایدئولوژی اسلامی و زمینه‌سازی رویدادهای اطراف برای ظهور حضرت مهد(عج) است. 

سرهنگ سهیلی درباره مهمترین مؤلفه‌های تفکر راهبردی سردار سلیمانی، بیان کرد: شجاعت و بی‌باک بودن، عقلایی رفتار کردن، صاحب تدبیر بودن و مرد میدان بودن از جمله این مؤلفه‌ها است. ایشان و شهید صیاد شیرازی وجوهات یکسانی دارند، آنها در واقع به دنبال استقرار «اندیشه دفاعی معنا‌گرا» هستند.

ضرورت انجام خالصانه فعالیت‌ها

جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش اضافه کرد: توسعه مفهوم ایثارگری، شهادت‌طلبی و مصادیقی همچون برعهده گرفتن کارهای سخت با هدف آسایش دیگران و تعمیق بخشیدن به فرهنگ ایثار و شهادت از مؤلفه‌‌هایی هستند که هرچه به آن نزدیک شویم به تقویت قوام و پایداری جامعه بیشتر کمک کرده‌ایم.

کد

وی با اشاره به ضرورت انجام خالصانه فعالیت‌ها، ادامه داد: معنای بُرد و باخت این است که خالصانه برای خدا کار کنیم هرچند ممکن است بهره آن کار در کوتاه‌مدت، ظاهر پیروزی نداشته باشد اما می‌پذیریم هر عمل‌مان در نزد خداوند باید اعتبار پیدا کند. اگر این را بپذیریم، خیلی ساده می‌بینیم هنگامی که همه کار ما، نیت الهی داشته باشد برای طی کردن مسیر موفقیت و شناسایی استعدادهای اطراف و اعتماد داشتن به زیرمجموعه و میدان‌داری جوانان، سپری کردن مسیر تعالی، اعزام نفرات برای اینکه دوره‌ها و مهارت‌های لازم را کسب کنند، تلاش می‌کنیم.

سرهنگ سهیلی در پایان اظهار کرد: 20 سال زودتر از شهادت ایشان، شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، وصیت می‌کنند در مزار من بنویسید «سرباز کوچک اسلام» این یعنی نیت آنها، خالص برای تعالی اسلام است و عمده نگرش فکری آنها در این حوزه است هرچند شجاعت و بی‌باکی را در کنار کار داشتند.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha