پیش‌بینی 650 هزار نفرشب در ایام نوروز در مشهد
کد خبر: 4203902
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

پیش‌بینی 650 هزار نفرشب در ایام نوروز در مشهد

دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: اسکان زائران در ایام نوروز 1403، از 600 هزار به 650 هزار نفرشب ارتقا یافت.

سیدجواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و دبیر ستاد خدمات سفر استان، در مراسم آغاز به کار قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائران خراسان رضوی که امروز ۱۶ اسفندماه، در محل اداره کل حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد، اظهار کرد: این ستاد فعالیت‌های خود را از ابتدای آبان با هدف برنامه‌ریزی و پی‌ریزی مسائل نوروز با تاکید بر سه اصل آغاز کرد. آنچه ستاد را از سال‌های قبل متمایز کرد، نگاه موشکافانه معاونت زیارت در دستاوردهای دو ساله گذشته، به‌ویژه ایام دهه پایانی ماه صفر بود.

وی بیان کرد: این بررسی‌های کارشناسی منجر به ایجاد شبکه مسائل در زمینه‌های کمی و کیفی ستاد خدمات سفر استان شد و سرانجام شبکه مسائل نوروز 1403 در 13 بند موضوعی و 100 عنوان احصاء و ابلاغ شد. پس از آن براساس خروجی طرح‌های شبکه مسائل 3 جلسه کلی ستاد خدمات سفر و 25 جلسه تخصصی در کمیته‌های سیزدگانه ستاد در دستور کار قرار گرفت و هم زمان 23 نشست در ستادهای شهرستان‌های استان برگزار شد. 

اثربخشی زیارت با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز

موسوی به تعریف بازه زمانی در نوروز امسال پرداخت و گفت: در سه پیک نخست 28 اسفند تا 4 فروردین، دوم 10 تا 13 فروردین و سوم 22 تا 24 فروردین با توجه به تقارن خجسته ماه مبارک رمضان با ایام نوروز تعریف شده است. در واقع اهداف کلان تدوین شبکه مسائل حول دو عنوان اثربخشی زیارت و بهبود ارائه خدمات به زائران شکل گرفته است.

دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی تصریح کرد: براساس ماموریت‌های محوری ستاد، ارتقای کیفی و کمی زیارت مورد نظر است. در عرصه‌های فرهنگی و رفاهی در تمام مراحل جغرافیایی و مراحل زیارت از مبدأ به مبدأ شکل گرفته و آماده اجرا شده است.

وی ادامه داد: بررسی تطبیقی میان تعداد زائران ورودی و ایام نوروز در دو سال گذشته، همچنین 10 ماهه 1402 نشان می‌دهد به واسطه حضور پر فیض امام رضا(ع) سالانه بیش از  30 میلیون زائر داخلی و بیش از یک و نیم میلیون زائر خارجی از طریق مرزهای رسمی مواجه شدیم. آمار تقریبی این 10 ماهه رشد 29 درصدی با پیش‌بینی ورود 10 میلیون زائر را حکایت دارد.

موسوی افزود: این رشد ما را بر آن داشت تا آمار اسکان خود را از 600 هزار نفر شب به 650 هزار نفر شب ارتقا دهیم. این ارتقای کمی و کیفی در تمای کمیته‌های تخصصی لحاظ شده است.

انتهای پیام
captcha