واکنش‌های بین‌المللی به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل
کد خبر: 4210223
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸

واکنش‌های بین‌المللی به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل

در انتقام از حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، سپاه پاسداران با همراهی ارتش، حملات گسترده پهپادی و موشکی علیه اسرائیل را آغاز کرد که این هجوم بی‌سابقه با واکنش‌های متعدد بین‌المللی همراه شده است.

 به گزارش ایکنا،  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد. پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی بازتاب جهانی داشته و به تیتر نخست تمام رسانه‌های دنیا تبدیل شده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

استقبال انصارالله یمن از عملیات ایران

علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن روز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما به رهبری و مردم ایران برای این عملیات بزرگ، راهبردی و تاریخی که نظیر آن در تاریخ وجود نداشت، تبریک می‌گوییم».

این مقام یمنی نوشته حملات ایران که با صدها پهپاد و موشک‌های بالستیک پیشرفته انجام شد، باعث ایجاد ترس، وحشت و سردرگمی در رژیم صهیونیستی شده است.

او این یک عملیات را «یک واکنش بازدارنده قدرتمند» توصیف کرد که «دارای پیام‌های قدرت، موازنه بازدارندگی و تغییر در معادلات قواعد درگیری و موازنه قدرت» است.

نگرانی عمیق عربستان از تشدید تنش نظامی در منطقه

وزارت خارجه عربستان بامداد روز یکشنبه با ابراز نگرانی عمیق از تحولات تشدید تنش نظامی در خاورمیانه و جدیت پیامدهای آن، طرفین را به خویشتنداری فرا خواند.

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است: «وزارت خارجه نگرانی عمیق عربستان سعودی را از تحولات تشدید تنش نظامی در منطقه و جدیت عواقب آن ابراز می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که نهایت خویشتنداری را به خرج داده و منطقه و مردم آن را از خطرات جنگ دور نگه دارند.»

واکنش ترامپ به حمله ضدصهیونیستی ایران

 الجزیره نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز از جمله آمریکایی‌هایی است که به حمله ضدصهیونیستی ایران واکنش نشان داد.

ترامپ در واکنش خود به حملات ایران علیه اسرائیل گفته است که اسرائیل مورد حمله قرار گرفته و هرگز نباید اجازه می‌داد این اتفاق بیفتد.

ترامپ همچنین در ادامه مدعی شده است که اگر من رئیس جمهور بودم، حمله ایران به اسرائیل هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

واکنش کاخ سفید 

آمریکا هم به آغاز حملات پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و در این ارتباط کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، با وزیران دفاع و امور خارجه، رئیس سیا و مشاور امنیت ملی دیدار خواهد کرد.

به گفته کاخ سفید، مشاور امنیت ملی و معاون امنیت ملی، جو بایدن را در جریان رویدادهای خاورمیانه قرار خواهند داد.

آنتونی بلینکن در صفحه وزیر امور خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «آمریکا حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند. همانگونه که رئیس جمهوری گفت، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران آهنین است.»

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و گرانت شاپس، وزیر امورخارجه این کشور به پاسخ نظامی شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند و با محکوم کردن این اقدام تلاش کردند ایران را برای تنش‌ها در منطقه خاورمیانه مقصر جلوه دهند.

نخستین واکنش اتحادیه اروپا به حملات ضد صهیونیستی ایران

الجزیره نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آغاز حملات ایران به رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

در همین ارتباط، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده است که ما به شدت حمله غیرقابل قبول ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم.

بورل بدون اشاره به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه منافع دیپلماتیک ایران در سوریه مدعی شده است که حمله ایران به اسرائیل تشدید بی‌سابقه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خواهد بود.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا امروز، یکشنبه گفت که کشورش با دقت و نگرانی وضعیت را در منطقه دنبال می‌کند و آماده مدیریت هر نوع سناریویی است.

واکنش فرانسه

امانوئل مکرون روز یکشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: من حمله بی‌سابقه ایران به [رژیم] اسرائیل را که تهدیدی برای بی‌ثبات کردن منطقه است، به شدت محکوم می‌کنم.

وی در این پیام بار دیگر دیدگاه‌های خود مبنی بر همبستگی با صهیونیست‌ها و دلبستگی فرانسه به امنیت [رژیم] اسرائیل، شرکای پاریس و ثبات منطقه‌ای را تکرار کرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواهان خویشتنداری [بین تهران و تل‌آویو] شد.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه در صفحه شخصی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد ایران با تصمیم‌گیری در مورد چنین اقدام بی‌سابقه‌ای گام جدیدی در اقدامات بی‌ثبات کننده خود برمی‌دارد و خطر تشدید تنش نظامی را می‌پذیرد.

همچنین آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان بدون اشاره به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، پاسخ نظامی ایران به این حمله را محکوم کردند و مدعی شدند که این اقدامات تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز این اقدام ایران را محکوم کرد و گفت: کانادا از آن چه حق اسرائیل برای دفاع از خود و مردمش توصیف کرد، حمایت می‌کند.

ونزوئلا:‌ وضعیت بی‌ثباتی در منطقه ناشی از انفعال «سازمان ملل متحد» است

به دنبال واکنش ایران به تجاوزهای رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع تهران، دولت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای، نگرانی خود را نسبت به رویدادهای خاورمیانه اعلام و تأکید کرد که وضعیت بی‌ثباتی در منطقه ناشی از انفعال «سازمان ملل متحد» است.

در بیانیه‌ای که ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس منتشر کرد، دولت کاراکاس، وضعیت بی‌ثباتی در خاورمیانه را به انفعال سیستم ملل متحد نسبت و اطمینان داد که پس از برقراری مجدد عدالت و قوانین بین‌المللی، به ویژه در رابطه با مردم و دولت فلسطین، می‌توان صلح را تضمین کرد.

واکنش ژاپن به تنبیه اسرائیل: خیلی نگرانیم

وزارت خارجه ژاپن در واکنش با حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی مدعی شد که «این حمله اقدامی است که بیش از گذشته، وضعیت جاری خاورمیانه را وخیم می‌کند. ما به شدت نگران هستیم و قاطعانه این نوع تشدید تنش را محکوم می‌کنیم».

مصر وضعیت هشدار اعلام کرد

یک منبع امنیتی مصر در بامداد یکشنبه به خبرگزاری «قاهره ۲۴» گفت که پدافند هوایی مصر وضعیت آماده‌باش را در صفوف خود به حداکثر رسانده و یک گروه بحران برای نظارت بر اوضاع منطقه تشکیل شده است.

پایگاه اینترنتی قاهره ۲۴ به نقل از یک منبع بلندپایه مصری نوشت: یک گروه بحران از همه نهادها و موسسات ذیربط به دقت تحولات اوضاع منطقه را دنبال می‌کند و گزارش‌های خود را به صورت شبانه‌روزی به رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی ارائه می‌دهد.

شب گذشته، مصر همچنین تصمیم گرفت «در سایه رویدادهای منطقه‌ای»، پروازهای خود به اردن، عراق و لبنان را به حالت تعلیق درآورد.

سنای پاکستان موفقیت عملیات وعده صادق را تبریک گفت

سناتور علامه ناصر عباس جعفری روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت که اراده، شجاعت و توانمندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی مستحق تمجید و همبستگی است.

نماینده مجلس سنای پاکستان اجرای موفقیت‌آمیز عملیات ضدصهیونیستی وعده صادق را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و افزود: این اقدام بیانگر اراده، توانمندی، شجاعت و استقامت ایران در پاسخ به تجاوزات اسرائیل است.

رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان اجرای موفقیت‌آمیز عملیات وعده صادق علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی را به ایران تبریک گفت و افزود: برای کشورهای مسلمان از جمله پاکستان بسیار مهم است که در کنار ایران بایستند و از کسانی که بی‌ثباتی در منطقه را تداوم می‌دهند، بخواهند تا پاسخگو باشند.

عمان: خویشتنداری و دور کردن منطقه از خطرات جنگ ضروری است

وزارت خارجه عمان در واکنش به تحولات شب گذشته، در بیانیه‌ای خواستار خویشتنداری و دور کردن منطقه از خطرات جنگ شد. 

الجزیره نوشت: وزارت خارجه عمان در این بیانیه اعلام کرد که تنش نظامی در منطقه و خطرات آن را با دقت دنبال و بر اهمیت خویشتنداری در راستای دور کردن منطقه و مردم از خطرات جنگ تاکید می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: سلطنت عمان بر لزوم پایبندی به قوانین بین‌المللی تأکید و از شورای امنیت می‌خواهد که به مسئولیت‌های خود در راستای امنیت و ثبات بین‌المللی عمل کند.

صنعاء:  عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل مشروع و قانونی بود

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعاء وابسته به جنبش انصارالله امروز یکشنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد که عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل مشروع، قانونی و مطابق قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد: جنایات و نسل‌کشی دشمن صهیونیستی علیه غیرنظامیان در نوار غزه باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود و به بسیاری از پایتخت‌ها کشیده خواهد شد.

کشورهای حامی دشمن صهیونیستی باید زبان عقل را در اولویت قرار دهند و از حمایت نامحدود خود از این رژیم دست بردارند. ما بر نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام مسئولیت‌های خود مطابق با منشور ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تأکید می‌کنیم.

روح انگیز انوشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha