کد خبر: 4216281
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷

خدمت‌رسانی به زائران رضوی در آشپزخانه مرکزی حضرت رضا(ع)

آشپزخانه مرکزی حضرت رضا(ع)، یک آشپزخانه مجهز و صنعتی با پایه پخت بخار در فضای سه هزار مترمربع است که به همت آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است.

آشپزخانه مرکزی حضرت رضا(ع)هنگامی‌ که افراد از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، نقطه کانونی‌شان رسیدن به ضریح و زیارت آن بوده و شاید بسیاری از افراد تمرکزشان بر نماز خواندن، دعاکردن و... است، اما حرم مطهر امام رضا(ع) جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که میراث فرهنگی و دینی ماست و باید آن‌ها را بشناسیم.

آشپزخانه مرکزی حضرت رضا(ع)، یک آشپزخانه مجهز و صنعتی با پایه پخت بخار در فضای سه هزار مترمربع است که به همت آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است.

سابقه‌ تاریخی نشان می‌دهد که مهمان‌داری در آستان قدس رضوی از قرن نهم هجری معمول بوده، اما مدارک به‌دست ‌آمده سابقه‌ آن‌ را از دوره‌ صفویه می‌داند. مهمان‌سرای آستان قدس رضوی در دوران صفویه به شربت‌خانه موسوم بوده و موقوفاتی هم داشته است که حمام شاه در محله‌ چهارباغ در بازار و در مجاورت مسجد 72 تن از آن‌ جمله است.

خوردن غذای حضرتی آرزوی تمام عاشقان امام هشتم شیعیان است، مهمانسرای امام رضا(ع) محلی‌‌ است که این افراد را به آرزویشان می‌رساند زیرا غذای حرم متبرک است و خیلی‌ها به نیت شفا، استفاده می‌کنند. دو مهمانسرا داخل حرم امام رضا(ع) وجود دارد که ورودی مهمانسرای شماره 1 از سمت بست شیخ نواب صفوی و ورودی مهمانسرای شماره 2 از سمت غرب به صحن غدیر است. 

مهمانسراهای حضرت رضا(ع) به‌طور معمول هر روز از ساعت حدود 6 تا 22 مراحل طبخ و توزیع غذا را در وعده‌های مختلف انجام می‌دهند.

امکان صرف غذا به‌صورت خانوادگی در این مجموعه فراهم است، حتی اگر بخواهید غذای خود را در بیرون مجموعه میل کنید، می‌توانید با ارائه فیش درخواست غذای بیرون‌بر بدهید و به‌صورت بسته‌بندی شده و کاملا بهداشتی غذای خود را تحویل بگیرید. اما مهمانسرای حرم قوانین خاص خودش را دارد، با رعایت این قوانین همه می‌توانند راحت بدون اینکه مخل حق‌ و حقوق زائران دیگر شوند، مهمان ویژه امام رضا(ع) باشند. مثلاً یکی از این قوانین این است که سهمیه غذای حرم امام رضا(ع) برای هر نفر با ارائه کارت ملی، یک پرس است و تا سفارش بعدی باید دو تا سه سال صبر کند. 

به‌طور کلی منوی غذای حرم امام رضا(ع) شامل غذاهای ایرانی مانند: چلو‌قیمه، چلو قورمه‌سبزی، قیمه بادمجان و... است و هرساله بسیاری از زائرانی که به شوق خوردن غذای متبرک حضرت، اقدام به خرید بلیط هواپیما و قطار مشهد می‌‌کنند، این توفیق نصیبشان می‌شود که یک وعده غذای متبرک ایرانی را مهمان حضرت رضا(ع) شوند. 

مأموریت اصلی مهمانسراهای حضرت رضا(ع) ارائه خدمت پذیرایی به مهمانان و مدعوین این آستان مقدس است. این مدیریت در دو مهمانسرای «غدیر» و «حُر عاملی» پذیرای مهمانان است که در این میان، مهمانسرای غدیر مختص پذیرایی از زائران است. اگرچه مهمانسرای حر عاملی به پذیرایی از خدمه اعم از خادمان، خادمیاران و کارکنان اختصاص دارد، اما در ایام پیک کاری و با توجه به نیاز، از ظرفیت یک سالن آن برای میزبانی از زائران هم استفاده می‌شود. البته امکان ارائه غذا به صورت بیرون‌بر نیز به مراجعان در هر دو مهمانسرای حضرت وجود دارد.

از طریق شماره 05132229219 می‌توانید با اداره امور مهمانسرا رضوی در تماس باشید. اما با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان غذای حضرت، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای تماس تلفنی عدد 3 را به سامانه پیامکی 8800 پیامک بزنید تا در قرعه‌کشی غذای حضرت شرکت داده شوید.

پخش غذای حضرت فقط به داخل حرم اختصاص ندارد

در ایام مناسبتی نظیر دهه کرامت و ماه مبارک رمضان در خارج از مهمانسراها در حرم مطهر رضوی از زائران و مجاوران پذیرایی می‌شود. به‌طور نمونه در صحن امام حسن مجتبی(ع) و رواق‌های حضرت زهرا(س) و شیخ حرعاملی سفره پهن کرده و از مهمانان با غذای متبرک حضرت رضا(ع) میزبانی می‌شود. 

مدیریت آشپزخانه رضوی در ایام و مناسبت‌های خاص در پذیرایی آستان قدس رضوی در خارج از حرم مطهر حضرت رضا(ع) نیز مشارکت دارند. زیرا در واقع طبخ و ارسال غذا توسط مدیریت مهمانسراها انجام شده و توزیع آن توسط بنیاد کرامت رضوی در خارج از حرم مطهر رضوی؛ به طور نمونه در حاشیه شهر مشهد در درب منازل یا مساجد صورت می‌گیرد. همچنین در بازدیدهای تولیت آستان قدس رضوی از برخی مراکز همچون آسایشگاه معلولان پذیرایی با غذای حضرت از حاضران در محل مرکز مربوطه انجام می‌شود.

منبع نسیم رضوان، آستان قدس رضوی

انتهای پیام
captcha