احسان عظیمیراد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص چالشهای دانشگاه در ارتباط با صنعت و نیاز به تغییر رویکرد مدیریتی اظهار کرد: در گذشته دانشگاهها بهعنوان مراکز علمی و فرهنگی با اهمیت ویژهای شناخته میشدند، اما امروزه شاهد این هستیم که حضور دانشگاهها در حوزه صنعت و اقتصاد چندان تأثیرگذار نیست. با وجود اینکه از لحاظ علمی در سطح جهانی وضعیت خوبی داریم، خروجیهای دانشگاهی بهطور ملموس در صنعت دیده نمیشود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در این زمینه ضعفهای مدیریتی در وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات است. این موضوع نه تنها به نوع دولت بستگی ندارد، بلکه به نوع مدیریت و دغدغهمندی مدیران این وزارتخانهها بازمیگردد. اگر مدیران با شجاعت و نگرش مثبت به مسائل مدیریتی نزدیک شوند، میتوانند چالشها را یکییکی حل کنند.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: نقش دانشگاهها در اثرگذاری اقتصادی و صنعتی باید جدیتر گرفته شود. اگر امروز دانشگاهها تعطیل شوند، اثری در فرهنگ یا اقتصاد احساس نمیشود، به این دلیل که نگاه مدیران به آییننامههای ارتقا و استخدام اعضای هیئت علمی بیشتر بر مبنای مقالهمحوری است، در حالی که اثرگذاری واقعی در حوزه صنعت و اقتصاد نیز اهمیت بیشتری دارد.
وی با اشاره به دلایل بهرهوری پایین سازمانها و عدم موفقیت در ارتباط با صنعت تصریح کرد: اساتید دانشگاه به جای تمرکز بر پرورش دانشجویان از نظر مهارتی و در ارتباط با صنعت اخلاقی، بیشتر به نوشتن مقالات علمی مشغول هستند. این رویکرد منجر به ایجاد انگیزه پایین برای ارائه خدمات صادقانه و مؤثر در دانشگاهها میشود. بنابراین، بهرهوری پایین سازمانها و عدم موفقیت در ارتباط با صنعت ناشی از همین ضعفهاست.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: برای اصلاح این وضعیت، لازم است که آییننامههای استخدامی و ارتقای اعضای هیئت علمی تغییر کنند. دانشگاهها باید مأموریت خود را جدی بگیرند و خروجیهای خود را به سمت کارآفرینی هدایت کنند. به عبارت دیگر، دانشگاهها باید تضمین کنند که فارغالتحصیلانشان حداقل یک درصد از دانشجویان را به اشتغال برسانند.
عظیمیراد گفت: این نگاه مأموریتمحور باعث میشود دانشگاهها در حوزه ارتباط با صنعت تعامل هدفمندی برقرار کنند و خدمات و حمایتهای لازم برای کسبوکارهای فناور و دانشبنیان را ارائه دهند. در حال حاضر، بسیاری از فارغالتحصیلان بدون مهارت و تجربه وارد بازار کار میشوند و این موضوع نیازمند توجه جدی است.
وی ادامه داد: باید رویکرد حاکمیتی در وزارتخانههای مربوطه تغییر کند تا دانشگاهها بتوانند مسیر خود را برای تأثیرگذاری بر صنعت ترسیم کنند. اساتید باید به این باور برسند که نقش آنها در صنعت و بازار کار مهم است و باید برای تضمین اشتغال دانشجویان خود تلاش کنند. ایجاد تغییرات اساسی در نگرشها و رویکردهای مدیریتی میتواند به افزایش اثرگذاری دانشگاهها در حوزه صنعت و اقتصاد کمک کند و زمینهساز رشد پایدار کشور باشد.
عظیمیراد در ادامه سخنان خود با اشاره به این موضوع که تغییر رویکرد در نظام آموزشی و ارتباط دانشگاهها با صنعت ضرورت دارد، بیان کرد: لازم است که برخی از ویژگیهای فعلی آییننامههای آموزشی برداشته شوند و به جای آن تغییرات و تحولات اساسی در نظام آموزشی و ارتباط دانشگاهها با صنعت ایجاد شود. یقیناً یکی از شاخصهایی که در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برای وزرای علوم و آموزش عالی مطرح خواهیم کرد، همین موضوع است. برنامههایی که وزرای جدید ارائه خواهند داد باید شامل این نگاه تحولگرا باشد.
این نماینده مجلس در ارتباط با تغییر رویکردهای وزیران تصریح کرد: اگر وزیران به رویکردهای گذشته ادامه دهند و به اساتید بگویند که در اتاق خود نشسته و مقاله بنویسند و به این ترتیب امتیاز و پاداش دریافت کنند، هیچ توجهی به وضعیت صنعت در شهرستانها و استانها نخواهند داشت. در حالی که اساتید دانشگاهی باید در کنار صنعتگران قرار گیرند و به آنها کمک کنند. اگر این نگاه تغییر نکند، مشکلات ما همچنان پابرجا خواهد ماند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: امیدوارم در دولت جدید، وزرای جدید با رویکردی دقیق و تحولگرا به این چالشها پاسخ دهند.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش دو رکن کلیدی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، اظهار کرد: وزیر باید شجاع باشد و حقوق وزارتخانه، اساتید و دانشگاهها را از دولت بگیرد. امروز حجم بالایی از اعتبارات ما در سازمان برنامه و بودجه صرف کارهای مختلفی میشود که ارتباطی با آموزش و پژوهش ندارند. آموزش و پرورش و آموزش عالی باید بهعنوان دو رکن کلیدی مورد توجه قرار گیرند.
این نماینده مجلس در ارتباط با بودجه و اعتبارات مدارس افزود: وقتی ما به سازمان برنامه و بودجه میگوییم که چرا اعتبارات مدارس و وزارتخانه ما کم است، باید متوجه شویم که نگاه آنها به این موضوع بسیار محدود است. ما باید مسئولان دولت جدید را متوجه کنیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی نیازمند توجه ویژهای هستند.
عظیمیراد بیان کرد: در آغاز سال تحصیلی با کمبود ۲۰۰ هزار معلم مواجهایم که این امر به معنای تشکیل نشدن بسیاری از کلاسهای درس در مهرماه است. این ضعف ناشی از عدم پیگیری جدی وزارتخانهها و همکاری ناکافی سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی است.
نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: نکته سوم، ضرورت تعامل بین وزیران است. اگر وزیر علوم با وزیر صنعت، معدن و تجارت تعامل جدی برقرار کند، بخشی از مشکلات ارتباط دانشگاه با صنعت حل خواهد شد. این تعامل میتواند به اثرگذاری بیشتر دانشگاهها بر اقتصاد و صنعت کشور کمک کند.
وی با اشاره به فعالیتهای خود در مجلس و وزارتخانهها افزود: امیدوارم با همکاری مجلس و وزارتخانهها، یکی از تلاشهایم برقراری ارتباط مؤثر بین وزارتخانههای علوم، صنعت، معدن و تجارت، و وزارت اقتصاد باشد. این آغاز میتواند به تغییرات مثبت منجر شود و پس از چند سال، خروجیهای معقولی را شاهد باشیم.
انتهای پیام