کد خبر: 4233485
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
محمدعلی انصاری:

اربعین حرکت فرامرزی انسان‌ها در مسیر عاشقی است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: امام حسین(ع) فضای جدید و یک جمعیت فرامرزی، فراملیتی، فرانژادی، فرازبانی و فراعلمی را به وجود آورده است که همه انسان‌ها شانه‌ به‌ شانه در این مسیر قدم برمی‌دارند و با هم در مسیر عاشقی حرکت می‌کنند.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز، چهارم شهریورماه، با موضوع اربعین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به سخن امام حسن عسکری(ع)، خمس نشانه‌های مؤمن ۵ ویژگی است که یکی از آنها زیارت اربعین سیدالشهد(ع) است که معنای اول آن یعنی زیارت حضوری سیدالشهدا(ع) که در جایگاه خود، تثبیت اربعین و سنت معصوم و یک آداب این چنینی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اما آنچه که در این سال‌ها مشاهده می‌کنیم و این به اصطلاح زیارت اربعین همراه با پیاده‌روی است؛ بنابراین اصل این مبنای زیارت اربعین بنا بر پیاده‌روی رسم بوده است، البته امروزه امکاناتی برای رفت‌ وآمد پیش آمده است اما اهل دل و مؤمنان ترجیح می‌دهند که رنج بیشتری در این سفر ببرند و یک سلوکی را به همراه داشته باشند.

انصاری بیان کرد: بزرگترین اجتماع از خلقت آدم تا امروزه، اجتماع اربعین است زیرا چنین چیزی در هیچ مکانی از وجود عالم موجود نبوده است. باتوجه به تحولاتی که در سال‌های اخیر در این مسیر رخ داده است، به فضل الهی یه نوزایی دوباره در حرکت سیدالشهدا(ع) آغاز که مانند یک رنسانس دوباره درحال رخ دادن است. امام حسین(ع) فضای جدید و یک جمعیت فرامرزی، فراملیتی، فرانژادی، فرازبانی و فراعلمی را به وجود آورده است که تمامی انسان‌ها شانه‌ به‌ شانه در این مسیر قدم برمی‌دارند و با هم در مسیر عاشقی حرکت می‌کنند. 

صاحب تفسیر مشکاة گفت: هنگامی که انسان در مسئله سیدالشهدا(ع) موشکافی می‌کند، متوجه می‌شود که چه حالاتی درحال متولدشدن است، زیرا به بهانه این پیاده‌روی عظیم؛ ایثارها، کرامت‌ها، سخاوت‌ها، صبوری‌ها، اخلاص‌ها، شهامت‌ها، صفاها، توبه‌ها و دیگر تبلورهای شخصیتی انسانی شکوفا می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی انسان احساس می‌کند که سخن نبی مکرم(ص) در خصوص «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه نجات» طلوع دیگری باز کرده است و سیدالشهدا(ع) افق‌های جدیدی را با این دو صفت خود برای بشریت باز کرده است.

انصاری اظهار کرد: یکی از سؤالاتی که همیشه در خصوص اربعین بیان می‌شود، این است که چرا برای حضرت مولانا الحسین(ع) اربعین داریم و برای دیگر ائمه از جمله حضرت امیر(ع) و دیگر اهل‌بیت(ع)، اربعین نداریم. باید پاسخ دهیم که علت این امر حساسیت ماتم و مصیبت عظمای حضرت سیدالشهدا(ع) است. علاوه بر این مورد؛ اربعین نماد رشادت، شهامت، مظلومیت و حقانیت اهل‌بیت(ع) است، بنابراین در علائم المؤمن خمس یکی از نشانه‌های شیعه و مؤمن استمرار بر زیارت الاربعین از همین باب قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha