کد خبر: 4236360
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تشکل‌های دانش‌آموزی زمینه‌ساز مشارکت در نظام تعلیم و تربیت هستند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌‍‌ و پرورش خراسان‌ رضوی گفت: براساس صنعت تحول باید دانش‌آموزان را در ابعاد مختلف مباحث تعلیم‌ و تربیت، سیاست‌گذاری، تدوین، طراحی و اجرایی مشارکت دهیم و یکی از رویکردهای ما میدان‌ دادن به دانش‌آموزان در قالب تشکل‌های دانش‌آموزی است.

علی مهدوی‌خواه، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌‍‌ و پرورش خراسان‌ رضویعلی مهدوی‌خواه، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌‍‌ و پرورش خراسان‌‌رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص دو رویکرد فرهنگی و تربیتی برای بازگشایی مدارس، اظهار کرد: یکی از این رویکردها میدان‌دادن به دانش‌آموزان در قالب تشکل‌های دانش‌آموزی است که با توجه به سیاستی که براساس سند تحول بنیادین وجود دارد، باید تمام عناصر (افراد دست‌اندرکار در حوزه مباحث تربیتی) در این زمینه دخیل شوند.
 
مهدوی‌خواه با اشاره به اینکه دانش‌آموزان اصلی‌ترین عنصر نظام تعلیم‌ و تربیت هستند، بیان کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان در مباحث تعلیم‌ و تربیتی نقش بسیار جدی و اثرگذاری ندارند که این موضوع با روح صنعت تحول سازگاری ندارد، بنابراین باید دانش‌آموزان را در ابعاد مختلف مباحث تعلیم‌ و تربیت، سیاست‌گذاری، تدوین، طراحی و اجرایی مشارکت دهیم.
 
وی افزود: اکنون دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، مشارکت چشم‌گیری ندارند و اگر هم داشته باشند، مشارکت حداقلی ناظر بر سطح اجرا است، بنابراین، قائل بر این هستیم که بعضی از دانش‌آموزان‌ این قابلیت را دارند که از آن‌ها نظر بخواهیم و در سیاست‌گذاری، طراحی‌ و تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت جدی و عملیاتی مشارکتشان دهیم که البته انتظار دانش‌آموزان‌ نیز همین موضوع است و این مسئله را مطالبه دارند تا در گردونه مباحث تربیتی مشارکت داشته باشند که امسال این موضوع به‌عنوان یک رویه جدی مدنظر آموزش‌ و پرورش نیز است.
 
مهدوی‌خواه با بیان انتظارات آموزش‌ و پرورش از مدارس، گفت: از مدارس‌ انتظار داریم که بذر درخت تشکیلاتی تربیتی را بکارند و کمک به رشد و نبوغ آن کنند. شاخه‌های اصلی این درخت، بسیج دانش‌آموزی، هیئات مذهبی، هلال‌احمر، انجمن اسلامی، پیشتازان و شورای دانش‌آموزی به‌شمار می‌رود که مدیران مدارس باید اجرا و طراحی فعالیت‌های فوق‌برنامه مدرسه و تربیتی را بر دوش این تشکل‌ها بگذارند، بنابراین مدرسه‌ای در سال تحصیلی جدید موفق است که کمک به برگ‌ و بار این درخت تربیتی کند و عوامل آن قطعاً دانش‌آموزان هستند، علاوه بر این‌ موارد نقش مدیر مدارس که نورافشانی بر این درخت تربیتی می‌کند، بسیار اثرگذار است.
 
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌‍‌ و پرورش خراسان‌‌رضوی اظهار کرد: امیدواریم دانش‌آموزان با نگاه تشکیلاتی و عمیق حس بهتر و احساس ضرورت مشارکت بیشتری داشته باشند و تمرین مسئولیت‌پذیری کنند و شاهد این باشیم که کیفیت فعالیت‌های پرورشی و میزان مشارکت‌ دانش‌آموزان در این زمینه نسبت به قبل افزایش پیدا کند. نگاه تشکیلاتی برای آموزش‌ و پرورش موضوعیت دارد و نباید دانش‌آموز به‌صورت فردی مورد توجه قرار گیرد.
 
مهدوی‌خواه با بیان دومین رویکرد بیان کرد: رویکرد دیگر ما استفاده از ظرفیت والدین است که متأسفانه نگاه جامعه به مشارکت والدین محدود به مباحث مالی یا عمرانی به‌شمار می‌رود که البته قانون اینم اجازه را  داده است که والدین را در مسائل مختلف مشارکت جدی دهیم. رویه امسال نیز مانند سال گذشته بر مشارکت و استفاده از ظرفیت والدین در نقش‌های تربیتی مختلفی از جمله نمازیار، پاسخ‌یار، اردویار، تشکل‌یار، مشاوریار و کتاب‌یار اجرا می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: معتقدیم که والدین بسیاری هستند که تمایل به کمک به مدرسه و رونق فعایت‌های فرهنگی و تربیتی دارند و هیچ چشم‌داشتی ندارند و در واقع علاقه‌مند به خدمت به فرزند و دوستان فرزند خود نیز هستند، بنابراین، مشارکت جدی والدین در امور تربیتی در دستور کار قرار دارد، برای نمونه در نماز جماعت مدرسه که موضوعی مهم است می‌توانیم والدین را در موضوع آموزش صحیح‌خوانی نماز دانش‌آموزان مشارکت دهیم، زیرا مربیان و معاونان پرورشی به تنهایی این موضوعات را نمی‌توانند مدیریت کنند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌‍‌ و پرورش خراسان‌‌رضوی اظهار کرد: همچنین، والدین می‌توانند در یک برنامه زمان‌بندی مشخص در کنار فرزندان خود در نماز جماعت مدرسه حضور پیدا کنند که این موضوع با مسئله اینکه بخواهیم صرفاً از والدین پولی برای جایزه دریافت کنیم بسیار متفاوت است.
 
مهدوی‌خواه با اشاره به بحث نظارت در مدارس بیان کرد: امسال رویه نظارت با استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله بازنشستگان فرهنگی و والدین دانش‌آموزان نیز تقویت می‌شود و معتقدیم اگر نظارت تقویت بشود، کیفیت فعالیت‌ها نیز بیشتر می‌شود، بنابراین بعضی‌ اوقات نظارت با رویکرد راهنمایی و دستگیری همراه می‌شود.
 
وی افزود: آموزش‌ و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بار تربیتی را به دوش بکشاند و در حال حاضر موقعیت‌های تربیتی در جامعه وجود دارد که باید در یک پیوست مرتبط با فعالیت‌های مدرسه تنظیم شود و اگر بخواهیم تربیت دینی دانش‌آموزان اتفاق بیفتد بهترین مسیر این است که دانش‌آموزان مسجدی شوند که باید موضوع زیست‌مسجدی به‌عنوان سرفصل جدی در دستور کار قرار گیرد. مدارس را نیز تشویق خواهیم کرد که دانش‌آموزان را به سمت مساجد سوق دهند و از هر موقعیت مناسبی برای حضور دانش‌آموز و گذراندن وقت آن‌ها در مسجد استفاده شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌‍‌ و پرورش خراسان‌‌رضوی با بیان دو رویکرد به‌عنوان برنامه محوری در مدارس گفت: یکی از این رویکردها موضوع اقامه نماز است که امکان انجام آن برای تمام دانش‌آموزان در مدرسه فراهم شود و دومین رویکرد مهم نیز موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که آموزش‌ و پرورش در این زمینه برنامه‌های مختلفی مانند اردوهای مادر و دختری، پدر و پسری، دوره‌های آموزشی توانمندسازی و استفاده از تشکل‌های دانش‌آموزی را برگزار می‌کند.
انتهای پیام
captcha