
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجتالاسلام والمسلمین
مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاهها، امروز ۲۱ آبان ماه در نخستین کنفرانس بینالمللی «
کرامت انسانی و چالشهای خانواده در جهان معاصر» که در سالن رودکی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: امروز احساس میشود که بشر نیاز به بازخوانی مفهوم کرامت بشری و انسان دارد، در شرایط مهمی به سر میبریم و امروز گردهم آمدهایم تا در مورد موضوع مهمی صحبت کنیم که با مفهوم جوامع مرتبط است.
وی افزود:
خانواده بهعنوان بنیادیترین نهاد نقش اساسی در شکلگیری فرد و جامعه دارد و در جهان امروز چالشهای مهمی مانند فقر، بیعدالتی و سایر موضوعات ساختار خانواده را دچار اختلالاتی کرده است، جنگ، مهاجرت و مشکلات اقتصادی سبب تغییرات زیست انسانی شده که کرامت خانواده را نیز زیر سؤال برده است.
رئیس نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاهها گفت: راهکار دانشمندان و بزرگان علمی برای حفظ کرامت خانواده چیست؟ اسلام تعریف ویژهای برای انسان و خانواده ارائه داده که بسیار افتخارآفرین است و بر اساس فطرت بشری تعریف شده و دچار تغییر نمیشود، انسان و زن بهعنوان محور و کانون خانواده مورد تکریم قرار گرفته و نقش آن تجلیل شده، اما در دنیای الان
کرامت انسانی با چالش مواجه شده است.
رستمی بیان کرد: انسانیتزدایی از انسان انجام میشود و این مفهوم روشن نسبت به بخشهایی از جوامع بشری در حال اعمال است، هم جریانهایی که به نام اسلام و دستپرورده اتاق امنیتی غرب بودند و زخم عمیقی بر پیکره اسلام وارد کردند و کسانی که بعد داستان داعش بهعنوان توجه به اسرائیل و حفاظت از موجودیت غاصب اسرائیل تلاش کردند به صورت روشن و واضح کرامت انسانی زیر سؤال ببرند.
وی تصریح کرد: آنچه که در تعاریف غربی از کرامت انسانی شنیده بودیم، جا دارد مطالبه کنیم که مفهوم کرامت چیست؟ در زمان جنگ اوکراین وقتی بحث پناهندگان مطرح شد، در اروپا گفتند که پناهندگان غیراروپایی باید اخراج شوند، مجامع تصمیمگیری اعلام کردند بین رنگ چهره و موی پناهندگان فرق دارد. در غزه بیش از هزار خانواده، تمام اعضای آنان به شهادت رسیدند و دیگر وجود ندارند. ۲۸ هزار زن و کودک در غزه به شهادت رسیدند، اما افرادی که اصرار برای دفاع از حقوق بشر دارند در برابر کشتن ۵۰ هزار انسان مظلوم خم به ابرو نیاوردند.
رئیس نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاهها بیان کرد: حرکت رسمی و معنادار مطالبه حقوق بشر بعد جنگ جهانی دوم با میثاق دوگانه حقوق بشر شکل گرفت و دنیا افتخار کرد که بشریت بعد از جنگی خانمانسوز به فهم کرامت انسانی رسیده است.
رستمی گفت: اما امروز پرده افتاده و میبینیم چهره حقوق بشر از جنایت و کودککشان حمایت دارد و برخی متفکران حتی جنایت را تئوریزه میکنند. جا دارد نگاه خود را بازخوانی و نگاه بشری را نقد کنیم و به مطالبه بکشانیم و در پی بازخوانی مجدد تعریف از حقوق بشر ارائه دهیم. امروزه یکسوم نوزادان در جوامع غرب از غیر خانواده متولد میشوند و ۴۵ درصد فرزندان قبل از ۱۸ سالگی طلاق در جوامع غربی را تجربه میکنند. رابطه خویشاوندی در جامعه از هم گسسته است. ما قبل از انقلاب صنعتی مفاهیمی مثل پدربزرگ و مادربزرگ و غیره در خانواده داشتیم، اما امروزه در کشورهای غربی این مفاهیم بهشدت کمرنگ شده است. آمار بالای خودکشی و از دست رفتن مفهوم خانواده، فرار از ازدواج و فقدان عواطف و مفاسد اخلاقی، رشد میزان طلاق، سوءاستفاده جنسی از کودکان و خیانت همسران و کاهش ازدواج از مسائلی است که مفهوم خانواده و کرامت انسانی را زیر سؤال برده است.
رئیس نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاهها افزود: مسئله مهم امروز بشر هجمهای است که در خصوص شخصیت زن بهعنوان محور خانواده در جوامع اتفاق افتاده و اگر موضوع زن در جایگاه واقعی قرار گیرد، موضوعات در مسیر حل شدن است. رویکرد جوامع غرب مفهوم شئءانگاری زن به معنای کاهش انسانیت و ارزش زن است، به خصوص در فرهنگ مدرن که رایج شده و تبعاتی برای خانواده داشته است.
وی گفت: حجاب به نوعی پاسداری از ارزش خانواده و نه بعنوان محدودیت است. حجاب زن را از کالاشدگی و شئانگاری محافظت کرده و کمک میکند زن به عنوان شخصیتی مستقل فعال شود. دین اسلام آموخته است که خانواده متعهد و پایدار بر اساس درک متقابل باید باشد و حجاب یادآوری میکند زن ارج و قرب بالایی دارد. دین اسلام یادآور شده که انسان و کرامت آن واقعیت و ضرورت است و خانواده نهادی مهم و زن در بقا و اعتلای جامعه بشری نقش دارد.
یاسر عبدالزهرا، رایزن فرهنگی عراق در تهران نیز در این کنفرانس اظهار کرد: انسان آنقدر کرامت دارد که به مقام خلیفةالهی رسیده و هرگونه تجاوز به کرامت پایمال کردن حقوق آن است. کرامت انسانی برای همه افراد قابل چشمپوشی نیست.
وی افزود: از طرفی باید به جنگ و موضوعات جهان توجه کنیم، باید ببینیم در منطقه ما چه میگذرد؟ هزاران انسان بیگناه کشته میشوند و کجا هستند سازمانها که ببیند حق مردم در غزه و لبنان پایمال شده است.
رایزن فرهنگی عراق در تهران گفت: کرامت انسانی قابل معامله و چانهزنی نیست، ما فرهیختگان در قبال حوادث منطقه باید دست بسته بمانیم؟ باید بکوشیم و جامعه بینالملل را به اتخاذ موضع قاطع وادار کنیم. کرامت انسانی باید مبنای قوانین و ارزشهای جهان باشد و اگر کرامت انسانی خدادادی است، باید این ارزش را ارج بنهیم و مانع پایمال شدن کرامت انسانی شویم.