به گزارش ایکنا از خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، آیتالله علمالهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، ظهر امروز 28 دیماه، در خطبههای نماز جمعه با حضور خیل زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی ایراد شد، با اشاره به سالروز رحلت جانگداز حضرت زینب کبری(س)، اظهار کرد: حضرت زینب(س) دو ویژگی وجودی داشتند که در کنار همه فضائل، مناقب و بزرگواریهای حضرت، تعمق و دقت در این دو ویژگی برای امروز ما در عرصه اجتماعی سازنده است.
وی با بیان اینکه نمایشگری موقعیت زن در عرصههای سیاسی و اجتماعی، ویژگی اول وجودی حضرت زینب(س) است، ادامه داد: متأسفانه ما دچار کجبینی و کجاندیشی هم نسبت به بعضی عناصر متحجر مؤمن و هم نسبت به عناصر منحرف مخالف هستیم که این جایگاه را درست درک نکردند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: زن یک وجود خاص است که جریان آفرینش خلقت این ماهیت وجودی را دارای خصوصیت سازندگی قرار داده است، وجودی که هم فرد و انسان را میسازد و هم سازندگی اجتماعی دارد.
وی با بیان اینکه معمولأ در مقام شناخت موقعیت زن، بیشتر روی ویژگی فردسازی زن که مقام تربیتی او هست تکیه میشود، بیان کرد: این ویژگی شامل نیروی کاملی است که امکانات احساساتی و ذخایر درونی او سبب میشود فردساز و انسانساز باشد، در حالی که زن قدرت سازندگی در عرصه اجتماعی هم دارد.
علمالهدی بیان کرد: آنجایی که جریانهای اجتماعی به سمت کوره راه انحرافی حرکت کند و برای هدایت جامعه نیاز به انقلاب و دگرگونی عمیق و جامع اجتماعی باشد، قدرت زن در ایجاد دگرگونسازی و انقلابسازی از قدرت مرد به مراتب فراتر و بیشتر است و این حقیقت را حضرت فاطمه اطهر(س) و دختر برومندش حضرت زینب(س) ثابت کردند.
وی گفت: آن روزی که صدیقه اطهر در مقابل انحراف جریان رهبری از خط امامت برای نشان دادن مسیر رهبری براساس قرآن، اسلام و مقام ولایت ایستاد، امیرالمؤمنین(ع) با همه قدرت و عظمت در خانه نشست و بیرون نیامد، زهرا(س) به میدان آمدند و مطلب را طوری جا انداختند که آن روز تنها 7 نفر میگفتند: «اشهدُ انَّ علیَّ ولیُّ الله»، امروز نزدیک به نیم میلیارد انسان می گویند «اشهدُ انَّ علیَّ ولیُّ الله».
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه این قدرت جامعه سازی زن است، افزود: آن روز، روزی نبود که مولا بیاید وسط میدان، اگر او با ذوالفقار وسط میدان میآمد، چه بسا قبل از این که لبه تیز ذوالفقار، کج روی و انحراف را براندازی کند، به قیمت براندازی مکتب تمام میشد و مکتب به عنوان یک جریان قدرت شناخته میشد.
وی به نقش انقلابساز حضرت زینب کبری(س) در جریان قیام کربلا اشاره کرد و گفت: روزی که حضرت زینب(س) در مجلس یزید بر سر یک عنصر خونخوار و مستکبر فریاد زد «یزید تو ناچیز و پوچ هستی»، سیدالساجدین(ع) کنار ایشان نشستند و حضرت زینب(س) این حرکت را انجام داد چون قدرت سازندگی متعلق به زن است.
علمالهدی با تأکید بر اینکه فرهنگ شیطانی غرب در طول تاریخ جفایی در حق زن انجام داده که از همه جنایتها مقدم تر است، متذکر شد: جفای غرب در حق جایگاه زنان این است که شخصیت سازنده زن در طول تاریخ را سرکوب کرد و جریان عروسکبازی و بهرهکشی از جنسیت زن و معرفی او به عنوان کالا را به میدان آورد.
وی به تحقیر زنان در حکومت حاکمان طاغوتی جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: حکام طاغوتی جامعه اسلامی آن روز فهمیدند اگر بنا شد معیار زن زهرا و زینب(س) باشد، خانمهای قهرمان آفرینی به وجود میآیند که در میدان، حکومت را برای یک نظام خودکامه غیر ممکن میکنند از این رو زن را در این میدان سرکوبند کردند و این جنایتی بود که حکام بنی امیه و بنی عباس در حق زنان کردند.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه هرگاه صدایی از جریانهای ضد دین برای حمایت زن بلند شد، برای نابودگری زن و از بین بردن جریان سازنده زن بود، تصریح کرد: بعد از جریان مدرنیسم، مسئلهای به نام آزادی و استقلال مالی زن در اروپا مطرح شد که معلول شکلگیری انقلاب صنعتی بود؛ پس از انقلاب صنعتی، نیروی کارگر مرد برای صنایع خود کم داشتند، این جریان را ایجاد کردند تا زنان را از کانون زندگی به میان کارخانهها بکشند و بهعنوان کارگر و باربر از آنان بهره بکشند.
وی با تأکید بر اینکه در طول تاریخ هر جریان استکباری بهنام زن اقدام کرد، برای این بود که خواست از زن بهرهکشی نامناسب و ناملایم بکند، یادآور شد: امروز هم همین است اما آنجایی که دین از زن دم میزند، آنجایی است که میخواهد زن را در میدان تربیتی و در عرصه اجتماعی بهعنوان یک انقلابساز مطرح کند نه به عنوان ابزار سوءاستفاده دیگران.
علمالهدی با بیان اینکه دین قبل از هر کار دم از حجاب میزند تا مصونیت و امنیت زن را برای حضور در جامعه و بروز توان جامعهسازی زن تضمین کند، بیان کرد: دومین ویژگی حضرت زینب(ع) عبارت بود از «نمایش صبر و مقاومت شاکرین»؛ در یکی از دعاهای ماه رجب به «صبر شاکرین» اشاره شده که باید بدانیم به چه معناست.
وی در تشریح معنای «صبر شاکرین»، گفت: شاکر وقتی نعمت را میشناسد، شکرگزار میشود و وقتی نعمت را شناخت، برای این که بتواند در بستر این نعمت زندگیاش را ادامه بدهد، باید مقاومت داشته باشد، زیرا اگر به نعمت رسید و مقاومت نداشت، نمیتواند در دل آن نعمت زندگی کند از این رو برای شاکرین مقاومت لازم است و این را زینب کبری آموزش دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان عظمت شخصیت زینب کبری(س)، به ماجرایی در مورد مواجهه ایشان با ادبیات تحقیری دشمن در مجلس عبیدالله بن زیاد اشاره کرد و گفت: یک اشکال بزرگ ما این است که آنچه در مورد اهل بیت برای ما میگویند، یک سری نقاط عاطفی است اما تحلیل و فلسفه قضیه به درستی مطرح نمیشود؛ این ماجرا را شنیدید که در مجلس عبیدالله بن زیاد خطاب به حضرت زینب گفتند «رفتار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟»، زینب کبری فرمود «جز زیبایی ندیدم.»
وی افزود: آن چه حضرت زینب(س) زیبا دید و ما امروز باید آن را ببینیم، این بود که زینب دید یک روز بیشتر از شهادت برادر نگذشته، این شهادت اثر انقلابی خودش را حتی روی دشمن گذاشته، این زیبا نیست که ببیند برادر شهید شد، زیبا این است که برادر فدایی انقلابی شد که این انقلاب و دگرگونی حتی دشمن را عوض کرده و در دشمن هم اثر گذاشته است.
علمالهدی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، یادآور شد: نزدیک به یک سال و نیم، 46 هزار انسان در غزه کشته شد، 10 هزار مفقود دارند، همه خانهها را ویران کردند و در نهایت اسرائیل بدون غلبه بر حماس و بدون پیروزی مجبور شد اسلحه را زمین بگذارد و ذلت خود را به همه جهانیان ابراز کند.
وی افزود: یک عده ممکن است بگویند خب نتیجه چی شد؟ این همه خانه خراب و این همه انسان کشته شد، نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که دنیا به نفرت اسرائیل پی برد، کجای دنیاست که مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نگویند؟ امروز همه مردم جهان بهعنوان عناصر ضد صهیونیستی قیام کردند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: قیام مردم غزه سرمایهگذاری شد برای این که آبروی جهانی آمریکا و اسرائیل روی کره زمین از بین برود و این بالاترین برداشت و منفعت در هزینهای بود که مردم غزه دادند، این همان «ما رأیت الا جمیلا» بود که زینب کبری بیان کرد.
علمالهدی اظهار کرد: امروز اسرائیل منفور و مفتضح شد، مورد نفرت فکری همه جهانیان قرار گرفت و نکبت اسرائیل بر همه جهانیان ثابت شد.
انتهای پیام