کد خبر: 4267192
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
حجت‌الاسلام علی مدبر اسلامی:

آیت‌الله جوادی آملی اعتبار دانش را به هماهنگی آن با قرآن می‌داند

ناظر علمی تنظیم و تدوین تفسیر تسنیم گفت: آیت‌الله جوادی آملی معتقد است که ارزش و اعتبار همه دانش‌ها از جمله فلسفه و حکمت صدرایی، به هماهنگی آن‌ها با قرآن بستگی دارد.

حجت‌الاسلام علی مدبر اسلامی، مدیر پژوهشکده قرآن و عترت و ناظر علمی تنظیم و تدوین تفسیر تسنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی مدبر اسلامی، مدیر پژوهشکده قرآن و عترت و ناظر علمی تنظیم و تدوین تفسیر تسنیم، امروز 1 اسفندماه، در نشست علمی سیره و تعالیم امام رضا(ع) در آثار قرآنی و تفسیری آیت‌الله جوادی آملی که در دانشگاه امام‌ رضا(ع) برگزار شد، با استناد به حدیثی از امام رضا(ع)، قرآن را ریسمان محکم الهی و راه نجات از آتش معرفی و اظهار کرد: قرآن حبل الله المتین است، دستگیره محکمی که سست نمی‌شود و راهی استوار برای رسیدن به بهشت و نجات از آتش است.

ناظر علمی تنظیم و تدوین تفسیر تسنیم با تأکید بر اینکه قرآن با گذشت زمان کهنه نمی‌شود، افزود: قرآن ویژه یک زمان نیست و همواره راهنمای انسان‌ها در مسیر زندگی است.

وی با بیان توصیه‌ای به دانشجویان و اساتید، گفت: دانشجویان باید حداقل صد صفحه از آثار آیت‌الله جوادی آملی را بخوانند تا عظمت این مرد بزرگ معلوم شود. برای درک بهتر آثار آیت‌الله جوادی باید به صورت مقایسه‌ای با سایر تفاسیر مطالعه شود. گروه‌های مختلفی در تهران، مشهد و تبریز در حال انجام این کار هستند.

آیت‌الله جوادی آملی؛ مردی از تبار قرآن 

مدیر پژوهشکده قرآن و عترت این تفسیر را به عنوان یک درس بزرگ از همت و پشتکار معرفی کرد و افزود: تفسیر تسنیم که حاصل ۴۰ سال تلاش آیت‌الله جوادی آملی است، به ما می‌آموزد که با همت بلند و تلاش می‌توان قله‌های علم را فتح کرد. قله‌ها فتح شدنی‌اند، اما نیازمند همت، توکل، پشتکار و عزم راسخ آهنین هستند.

مدبر اسلامی با اشاره به تلاش‌های چهار دهه‌ای آیت‌الله جوادی آملی در تدوین تفسیر تسنیم، گفت: این اثر دربرگیرنده 4421 جلسه درس و بحث است که بخشی از آن‌ها به صورت صوتی و تصویری در دسترس عموم قرار دارد.

وی با بیان اینکه تفسیر آیت‌الله جوادی آملی در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از شبکه‌های رادیویی و قرآنی را تأمین کرده است، به لطافت و شیرینی بیان ایشان در تفسیر قرآن اشاره کرد و گفت: تفسیر تسنیم در ۸۰ جلد و با بیش از ۵۰ هزار برگ علمی، پاسخی به اتهام مهجور بودن قرآن در بین شیعیان است و ما امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم که در دنیای اهل سنت کسی را نداریم که تفسیری با این حجم و جامعیت ارائه کرده باشد.

مدبر اسلامی با اشاره به نامگذاری قرآنی آثار آیت‌الله جوادی آملی، نام شرح نهج‌البلاغه ایشان را «سلونی قبلا تفقدونی» برگرفته از کلام امیرالمؤمنین(ع) دانست و گفت: آیت‌الله جوادی معتقدند که هیچ‌کس در عالم جرأت ندارد بگوید هرچه می‌خواهید از من بپرسید، مگر امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند راه‌های آسمان را بهتر از راه‌های زمین می‌دانم.

مدیر پژوهشکده قرآن و عترت و ناظر علمی تنظیم و تدوین تفسیر تسنیم در ادامه، به نامگذاری تفسیر تسنیم اشاره و اظهار کرد: «تسنیم» از کلمه «سنم» به معنای قله و نقطه برجسته گرفته شده است و در قرآن نیز نام چشمه‌ای در بهشت است که نوشیدنی مقربان و اهل بیت (ع) از آن است.

وی افزود: با استناد به آیات سوره «مطففین»، تفاوت چشمه تسنیم با چشمه رَحیق مَختوم در این است که تسنیم مخصوص مقربان است و برای ارزش بخشیدن به رَحیق مَختوم، چند قطره از آن در این چشمه ریخته می‌شود.  

مدبر اسلامی با بیان اینکه تفسیر تسنیم به عنوان «اشرف الشراب فی الجنه» و حکمت متعالیه به عنوان وامدار قرآن معرفی می‌شوند، گفت: تفسیر ۸۰ جلدی تسنیم چشمه‌ای از معارف الهی است که قطرات آن، ارزش‌بخش شراب رحیق مختوم است. با استناد به حدیثی، تسنیم شریف‌ترین و بهترین نوشیدنی بهشت توصیف می‌شود که مسابقه‌دهندگان برای دست یافتن به آن به رقابت می‌پردازند.

ناظر علمی تنظیم و تدوین تفسیر تسنیم با بیان اینکه آیت‌الله جوادی آملی دو مجموعه گران‌سنگ تسنیم و شرح حکمت متعالیه را به جامعه علمی عرضه کرده‌اند، افزود: ایشان معتقد است که ارزش و اعتبار همه دانش‌ها از جمله فلسفه و حکمت صدرایی، به هماهنگی آن‌ها با قرآن بستگی دارد.

وی با اشاره به نامگذاری قرآنی آثار آیت‌الله جوادی آملی، بیان کرد: ایشان اثر قرآنی خود را «تسنیم» و اثر فلسفی خود را «رحیق مختوم» نامیدند تا رتبه و جایگاه این دو اثر مشخص و معلوم شود که اگر حکمت متعالیه ارزش و اعتباری دارد، از قطراتی است که از چشمه تسنیم در آن ریخته شده است.

انتهای پیام
captcha