به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی فیضی، قائممقام تولیت آستان قدس رضوی، امروز، ۲۴ اسفندماه در مراسم مانور خدمات سفر که در محل موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: از نیمه ماه رجب، ایام مناسبتی آغاز شده و با فرارسیدن ماههای شعبان و رمضان، این خدمترسانی به اوج خود میرسد و پس از این ایام، عید سعید فطر و عید غدیرخم نیز با فاصلههای زمانی کوتاه بر این دوره خدمترسانی میافزاید.
قائممقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: جمعیت خدمتگزاران، نه تنها در ورودیهای حرم مطهر، بلکه در مسیرهای منتهی به حرم، کانونهای خادمیاری و سراسر فضای حرم، به ارائه خدمات مشغول خواهند بود. امسال نیز افتخار میزبانی از زائران در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را داریم. در شبهای قدر، این جمعیت عظیم نیازمند همراهی و مساعدت تمامی بخشها خواهد بود که خوشبختانه این امکان فراهم شده است. در این ایام، بالغ بر ۳۰ هزار نفر از خادمان، فراخوان شده و پرسنل نیز بهصورت شیفتی در حرم انجام وظیفه خواهند کرد.
فیضی تصریح کرد: در جلسات مدیران ارشد، بر اهمیت این مناسبتها بهعنوان رویدادهای ملی، فراملی، دینی و کشوری تأکید شده است و ماه مبارک رمضان، شبهای قدر و ایام نوروز همگی از اهمیت ویژهای برخوردارند.
قائممقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: از رسانه ملی انتظار میرود که این رویدادها را بهعنوان یک مناسبت ملی پوشش داده و با تهیه گزارشهای همهجانبه از پایگاه دل و جان ایرانیان، به انعکاس این رویدادها بپردازد و شایسته نیست که این تقارن زمانی و این رویداد عظیم، تنها به گزارشهای لحظهای و گذرا محدود شود.
وی ادامه داد: جهان برای گردآوری چنین جمعیتی، میلیونها دلار هزینه میکند و این در حالی است که این جمعیت با اندوختههای معنوی، با عشق و امید و تحمل سختیها، کیلومترها راه را طی کرده و بالغ بر ۸۰ درصد از جادهها را پیموده است. بنابراین، نباید تنها به اعلام آمار اکتفا کرد، بلکه این موضوع نیازمند همت و توجه بیشتری است.
فیضی با بیان اینکه در تمامی جلسات، بزرگترین هدف ما، حفظ شأن و کرامت زائران گرامی بوده است، گفت: ممکن است خدمات ما محدودیتهایی داشته باشد، اما کرامت انسانی، همواره در اولویت قرار دارد و درخور ما و شأن زائران است. در حرم مطهر اولین وظیفه ما، برخورد شایسته و درخور با زائران است و از تمامی همکاران درخواست میشود که در تمامی فعالیتها، این موضوع را مدنظر قرار داده و تلاش کنند تا زائران با خاطرهای خوش از این شهر به دیار خود بازگردند و امیدواریم با همافزایی بیشتر با تمامی حوزههای مختلف در خدمترسانی به زائران، توفیق روزافزون داشته باشیم.
راهاندازی ۵ ایستگاه استقبال از زائر از نیشابور تا زبرخان
مهدی دونده، فرماندار نیشابور نیز در ادامه اظهار کرد: با توجه به موقعیت نیشابور به عنوان پیشانی سبز خراسان رضوی و قدمگاه حضرت امام رضا(ع)، آمادگی کاملی برای استقبال از زائرین در این شهرستان فراهم شده است و در این راستا سه جلسه ستاد خدمات سفر طی دو ماه گذشته برگزار شده و برنامهریزیهای لازم صورت گرفته است.
فرماندار نیشابور در خصوص ایستگاههای استقبال، بیان کرد: پنج ایستگاه استقبال از زائر در محور غرب از نیشابور تا زبرخان پیشبینی شده و بزرگترین ایستگاه مسقف در محور غرب خراسان توسط جمعیت هلال احمر برپا شده است که این ایستگاه شامل ۱۲ غرفه و ۲۰ چادر اسکان اضطراری است که به مدت ۲۳ روز خدماترسانی خواهد کرد، همچنین، ۸ مجتمع خدمات بینراهی در مسیر غرب از نیشابور به زبرخان و مشهد آماده ارائه خدمات هستند، این مجتمعها شامل عرضه سوخت (بنزین و CNG)، سرویسهای بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه و اسکان اضطراری هستند.
دونده گفت: استقرار پایگاههای اورژانس در محور نیشابور-مشهد شامل ۱۰ پایگاه شهری، ۲۱ پایگاه جادهای، یک پایگاه هوایی و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است، همچنین پنج ایستگاه سلامت در محور جاده اصلی مستقر خواهند بود.
فرماندار نیشابور با اشاره به پایگاه امداد و نجات کوهستان اظهار کرد: تنها پایگاه امداد و نجات کوهستان در استان در محور بوژان راهاندازی شده است که توسط هلال احمر اداره میشود.
وی با توجه به ظرفیت اسکان در نیشابور و محور غرب، ادامه داد: این ظرفیتهای اسکان شامل اماکن رسمی همچون ۱۹ مدرسه با ظرفیت اسکان ۱۶۷۰ نفر، اماکن مرتبط با میراث همچون بومگردیها، خانههای مسافر، هتلها، مهمانپذیرها و مجتمعهای اقامتی با ظرفیت اسکان ۹۰۰ نفر، بقاع متبرکه با ظرفیت اسکان ۵۰۰ نفر که با احتساب تمامی این امکانات، شهرستان نیشابور قادر به اسکان روزانه ۱۲۹۲۰ زائر است.
دونده با اشاره به پویش «نه به تصادف» بیان کرد: با همکاری راهداری و حمل و نقل جادهای و پلیس راه، پویش «نه به تصادف» در دو روز گذشته اجرا شد که بازخورد مثبتی در ارتقا فرهنگ ترافیکی داشته و اقداماتی همچون خطکشی ۲۱۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی، پاکسازی حاشیه محورها و نصب علائم رانندگی، آمادگی کامل ماشینآلات راهداری و آمادگی توزیع ۲۰۰۰ بروشور گردشگری، انجام شده است.
وی گفت: با توجه به محدودیت منابع انسانی پلیس راه در صورت صلاحیت، استفاده از ظرفیت دهیاران در مسیرها پیشنهاد میشود، همچنین با توجه به تردد میلیونها زائر و مسافر، استفاده از ظرفیت بسیج و خودروهای بسیج برای استقرار در محورهای اصلی و حضور شبانهروزی با چراغ گردان با توجه به تأثیر بازدارندگی ، مورد تأکید است.
آمادگی 62 مدرسه و 38 زائرسرا در تربت حیدریه در ایام نوروز
همچنین مجتبی شجاعی، فرماندار تربت حیدریه نیز از آمادگی کامل این شهرستان برای استقبال از مسافران و زائران نوروزی خبر داد و اظهار کرد: 62 مدرسه و 38 زائرسرا برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است، همچنین، 26 پایگاه ثابت و سیار هلال احمر با حضور 850 امدادگر در طول مسیر آماده ارائه خدمات هستند.
وی ادامه داد: حدود 45 ایستگاه استقبال از زائر، 22 بازارچه و بیش از 60 گشت بازرسی خدمات در این ایام آماده ارائه خدمات هستند و در یکی از ایستگاههای استقبال، تمامی ظرفیتها و امکانات شهرستان برای ارائه خدمات به زائران و مسافران بسیج شدهاند.
شجاعی تصریح کرد: همچنین برگزاری جشنوارههای شاد، بازارچههای محصولات محلی، پخش زنده برنامههای مختلف و اجرای برنامههای فرهنگی متنوع در دستور کار قرار دارد.
فرماندار تربت حیدریه با اشاره به افتتاح زائرسرا در مسیر تربت حیدریه _ مشهد، گفت: یکی از مجتمعهای خدماتی در مسیر با تلاش همکاران بازگشایی شده و آماده ارائه خدمات در ایام نوروز است.
انتهای پیام