به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجتالاسلاموالمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، در دیدار با علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، به تشریح ظرفیتهای حوزه علمیه خراسان پرداخت و راهکارهای همکاری میان این حوزه و وزارت آموزشوپرورش را بررسی کرد.
وی تأکید کرد: ظرفیتهای حوزه علمیه خراسان میتواند در سطح ملی و همچنین در سطح استانی با وزارت آموزشوپرورش فعال شوند. گروههای جهادی فرهنگی بسیاری در این منطقه حضور دارند که در ۱۶ حوزه تخصصی فعالیت میکنند، که یکی از این حوزهها به بحث کودک و نوجوان مرتبط است، همچنین مرکز مشاوره بسیار فعالی داریم که میتواند در تربیت کودک و نوجوان و ارائه خدمات مشاوره به آموزشوپرورش نقش موثری ایفا کند. با برگزاری جلسات بیشتر و بررسی نیازها و ظرفیتها، برنامههای مشترک میان حوزه علمیه خراسان و آموزشوپرورش طراحی و اجرا شوند.
خیاط به تفاهمنامه پنجسالهای که با وزارت آموزشوپرورش امضا شده است اشاره کرد و گفت: البته ظرفیتهایی در خراسان وجود دارد که به ما امکان میدهد به صورت مستقل برنامهریزی کنیم. این ظرفیتها صرفاً به چارچوب تفاهمنامهها محدود نمیشوند. حوزه علمیه خراسان با برخورداری از شورای عالی مستقل و وضعیت خاص منطقهای، میتواند برنامههای ابتکاری متنوعی را طراحی و اجرا کند.
مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در حوزه فضای مجازی، ما برای اولین بار برنامههایی تدوین کردیم و نیروهای متخصصی که آموزش دیدهاند، وارد این فضا شدهاند. این افراد توانایی برقراری ارتباط موثر با مخاطبان فضای مجازی را دارند و توانستهاند در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشند. طراحی برنامههای فرهنگی و تربیتی ویژه در حوزه فضای مجازی یکی از اقدامات مهم این حوزه بوده و این موضوع همچنان به عنوان یکی از اولویتهای کاری ادامه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه اقدامات حوزه علمیه در زمینه همکاری با آموزشوپرورش میتواند بسیار گستردهتر و مؤثرتر باشد، گفت: خراسان با توجه به ظرفیتهای منحصربهفرد خود در عرصههای علمی، فرهنگی و تربیتی، نه تنها در سطح منطقهای بلکه در سطح ملی نیز میتواند نقشی پیشرو داشته باشد.
در ادامه دیدار حجتالاسلام والمسلمین محمد میرزایی، مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان، به مسائل مهمی همچون ظرفیتهای موجود در حوزه، فعالیتهای فرهنگی، مدارس امین، و برنامهریزی برای اوقات فراغت دانشآموزان و طلاب پرداخت.
وی با اشاره به آمار فعلی طلاب در همکاری با آموزشوپرورش، اظهار داشت: در حال حاضر، ۶ هزار و ۴۳۰ نفر از طلبههای حوزه علمیه خراسان در سه استان خراسان بزرگ در قالب طرحهای متنوع مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد ۲۰۰۰ نفر در برنامههای مرتبط با مدارس امین مشارکت دارند.
مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان در خصوص اوقات فراغت دانشآموزان در مدارس آموزشوپرورش، بیان کرد: در سالهای گذشته، این حوزه با ظرفیت ۵۵ هزار دانشآموز در طرحهای مختلف فعالیت داشت، اما اکنون این رقم به ۶۷۰ هزار نفر رسیده است، که معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان به صورت کامل اعلام حمایت نموده و این نشاندهنده روند رو به رشد و نتایج مثبت همکاریهای حوزه با آموزش و پرورش است.
میرزایی با بیان اینکه سازمان فنیوحرفهای حوزه علمیه خراسان دارای ۱۱۰ مجوز مهارت رشته همچون مهارتهایی مانند ICDL، مدیریت فرهنگی، مباحث پژوهشی، صنایع دستی و دیگر مهارتها است، گفت: اگر دورههای ضمن خدمت طلاب فعال در آموزشوپرورش به این مرکز سپرده شود، این همکاری میتواند در حل بسیاری از مسائل آموزشی و تربیتی مؤثر باشد.
مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان به حضور فعال حوزه خواهران در فعالیتهای دانشآموزی و تربیتی نیز اشاره کرد و گفت: حوزه خواهران، با یکسوم جمعیت حوزه علمیه در خراسان، نقشی کلیدی در اجرای برنامههای امین و فرهنگی ایفا میکند. با وجود برخی معذوریتها، این نیروها توانستهاند جایگاه مناسبی در ارائه خدمات فرهنگی و تربیتی داشته باشند.
وی در پایان، ضمن تاکید بر تعامل همهجانبه میان حوزه علمیه خراسان و آموزش و پرورش، افزود: حوزه علمیه آماده است برای تقویت آموزش و تربیت، نیروهای متعهد و متخصص خود را در اختیار نظام آموزشی قرار دهد. به شرط هماهنگیهای صحیح در پذیرشها و برنامهریزی مشترک، میتوان از پتانسیل مناسب طلاب برای آموزش و پرورش کشور بهرهبرداری کرد.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، در ادامه این ديدار با اشاره به اهمیت اصلاح زیرساختها و منابع انسانی در نظام آموزشی کشور گفت: هنوز راه زیادی برای سامان دادن و اجرای کامل دستورالعملها داریم. این موضوع باید به یک گفتمان جدی تبدیل شود و هم در حوزه زیرساختها و هم در حوزه منابع انسانی کارهای گستردهای انجام شود. در این مسیر، نباید تنها به آموزش رسمی بپردازیم، بلکه تمرکز اصلی باید روی یادگیری، تربیت و مهارتآموزی باشد. دانشآموزان باید در قالب بازی و فعالیتهای جذاب و دلنشین آموزش ببینند تا مهارتها و دانش لازم را کسب کنند و از فرآیند یادگیری لذت ببرند.
وزیر آموزشوپرورش همچنین با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص اظهار داشت: یکی از آسیبهایی که در حال حاضر میبینیم، مربوط به عدم شناخت دقیق از افرادی است که در موقعیتهای تربیتی کلیدی قرار دارند. معلم یا مربی، الگوی اصلی دانشآموزان است و گفتار، رفتار، ظاهر، و برخورد او ناخودآگاه روی ذهن و شخصیت دانشآموز تأثیر میگذارد. این تأثیر میتواند علاقهها، تنفرها و روابط دوستانه دانشآموزان را شکل دهد.
کاظمی همچنین به تجربههای ارزشمند مدیر حوزه علمیه خراسان و سابقه وی در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: حجتالاسلام والمسلمین خیاط فردی با سابقه درخشان و مورد اعتماد است و حضور چنین شخصیتهایی در کنار تیمهای مدیریتی به حل مشکلات و پیشبرد اهداف کمک شایانی خواهد کرد.
وی در پایان افزود: برای پیشبرد اهداف نظام آموزشی باید همه دست به دست هم بدهیم و شرایط را به نحوی مهیا کنیم که نه تنها نیازهای دانشآموزان، بلکه آینده جامعه نیز با تربیت افراد توانمند و متخصص تضمین شود.
انتهای پیام