حمیدرضا ترقی، نماینده سابق مجلس در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: رهبران الهی باید ویژگیهای خاصی داشته باشند که اولین ویژگی امام خمینی(ره)، محو در اراده الهی و تکلیف شرعی بودن وی بوده که ناشی از بزرگ بودن اراده و آرمانهای ایشان است و در اصل وی با همت بلندش توانست اهداف والای خود را با اراده اعجابانگیزش دستیافتنی کند.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) مصداق ایمان و عمل صالح و ایمانش مثل کوه استوار بود. ایشان چنان در عمل صالح کوشایی بود که انسان را دچار حیرت میکرد و به همین سبب اهداف بزرگ برایش دستیافتنی بود، به عنوان مثال در روز پانزدهم خرداد ماه قبل از انقلاب ایشان به شاه میگفت من کاری میکنم که نه راه پس داشته باشی و نه راه پیش و تو را از کشور بیرون میکنم که این مسئله آن زمان اصلاً برای مردم باورپذیر نبود که وی بتواند چنین کاری را در برابر یک رژیم مورد پشتیبانی آمریکا محقق کند، اما وی با صبوری، کار را به جایی رساند که ملت شاه را بیرون کردند و وی نتوانست کاری از پیش ببرد.
یک نماینده سابق مجلس با بیان این که امام خمینی(ره) با صبر و تیزبینی کار را به جایی پیش برد که در نهایت بسیاری از فتنهها را نابود کرد، افزود: زمانی که امام به مردم میگفتند بیرون بریزید و حکومت نظامی را بشکنید، بسیاری از افراد میگفتند که با این کار همه زحمات هدر میرود، اما امام اعتقاد داشت که ما باید تکلیف شرعیمان را انجام بدهیم و نصرت با خداست.
ترقی ادامه داد: ویژگی دوم امام خمینی(ره)، حکیم بودن، حلیم بودن و آیندهنگر بودن ایشان است. امام انسانی بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدمشناس و تیزبین که هر کدام از این صفات کافی بود تا شخص را در قبال مشکلات و چالشها بتواند پیروز کند. این ویژگیها از ابتدای قیام در رفتار و کردار و سیره ایشان کاملاً مشهود بود، به عنوان مثال وقتی عدهای خدمت امام میرسیدند و به ایشان میگفتند امام دیدگاه مثبتی نسبت به فعالیت مجاهدین خلق دارد، امام ویژگی آدمشناسی خود را به نمایش میگذاشت و معتقد بود مجاهیدن خلق با وجود این که از قرآن و نهجالبلاغه میگویند، اما در جبروتشان نشانی از دین نیست.
وی در پایان با تأکید بر این که سومین ویژگی امام، طرفدار اسلام ناب محمدی بودن است، افزود: در دوران قبل از انقلاب دیدگاههای مختلفی تحت عنوان اسلام وجود داشت، اما هیچ کدام این نوع نگرشها نتوانست مردم را جذب کند. قرائتی که امام از اسلام داشت، اسلام را دینی دارای حکومت و نظام اداری جامعه و دینی دارای فلسفه، به دور از تحجر و دارای قابلیت برای اداره کشور میدانست.
ترقی گفت: این نوع قرائت از اسلام، سبب شد امام(ره) با اسلام ناب محمدی وجه ممیزهای با اسلام تفریطی و آمریکایی پدید آورد و این اسلام نه اسلام تکفیری، نه آمریکایی و نه انگلیسی است، بلکه اسلام نابی است که امروزه ریشه و مواضعش مورد توجه جهانیان و نخبگان جهان و نسل جوان قرار گرفته است. در واقع در صدر اسلام نیز پیامبر اسلام(ص) این نوع تفکر را مطرح میکند که کفار و نافذیها در جنگ احزاب علیه ایشان جمع میشوند تا این تفکر را از بین ببرند، اما خداوند وعده پیروزی میدهد و امام خمینی(ره) نیز این نوع از اسلامی که نه شرقی و نه غربی بود و با هدف حمایت از محرومان جهان ایجاد شده بود را توانست بهگونهای مطرح کند که ما امروز شاهد رشد و توسعه و گسترش اسلام ناب محمدی هستیم.
انتهای پیام