کد خبر: 4311600
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۵
آیت‌الله علم‌الهدی:

نقش اساتید در رشد و ترویج نقد سازنده و گفت‌وگوی آزاد

نماینده ولی‌ فقیه در خراسان‌رضوی گفت: دانشگاه، محیطی است که تضاد و تعارض افکار طبیعت پویایی علمی آن است؛ لذا باید این تضادها را نه با ترس و سرکوب، بلکه با مدیریت هوشمندانه و سازنده پیش ببریم.

 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در دیدار با رؤسا و مسئولین نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های استانبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی در دیدار با رؤسا و مسئولان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان که در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی برگزار شد، با تأکید بر نقش دانشگاه‌ها در حفظ انسجام اجتماعی اظهار کرد: هر استاد یا مدیر باید فضایی فراهم آورد که در آن افراد بتوانند نظرات مخالف خود را آزادانه بیان کنند تا گفت‌وگوی سازنده‌ای به وجود آید. این به معنای آن نیست که باید خود را به‌سوی یک دیدگاه خاص سوق دهیم یا به‌کارگیری نفوذ برای سرکوب مخالفان، بلکه باید به گونه‌ای رفتار کنیم که «حرف تو بزن، اما در عین حال فضا برای هر کسی که می‌خواهد خلاف حرف تو را بگوید، نیز باز هست.» در این راستا، حتی در کلاس‌های تخصصی نیز نباید از دانشجویان انتظار داشته باشیم از پرسش‌های چالش‌برانگیز دوری کنند، بلکه باید این پرسش‌ها را به‌عنوان فرصتی برای رشد فکری در نظر بگیریم.  

نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی تأکید کرد: ما، علما، دانشمندان، اساتید و اندیشمندان جامعه، به‌عنوان ستون‌های فکری و راهنمای این مسیر باید از این حقیقت آگاه باشیم و دست برداریم از هرگونه تصور نادرست که شاید برخی «دین را فدا کنند» تا به انسجام دست یابند. به‌جای این‌گونه نگاه کوتاه‌مدت، باید به‌دقت به این نکته توجه کنیم که انسجام نه فقط در سطح اجتماعی، بلکه در بسترهایی چون دانشگاه‌ها نیز شکل می‌گیرد. دانشگاه، محیطی است که تضاد و تعارض افکار طبیعت پویایی علمی است، باید این تضادها را نه با ترس و سرکوب، بلکه با مدیریت هوشمندانه و سازنده مهار کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از محورهای اساسی این است که در مدیریت ورود دانشجویان تازه‌وارد، به‌ویژه در دوره‌های آشنایی و اردوهای مختصر سه‌روزه، باید برنامه‌ریزی دقیق و انسانی انجام شود. در این اردوها، حتی اگر تماس دانشجویان با والدین محدود شود، هدف این است که آن‌ها را از محیط‌های روزمره جدا کرده و فرصتی برای تحول فکری و شخصیتی فراهم کنیم، به‌طوری‌که پس از بازگشت به دانشگاه، نه تنها دانش‌آموزی صرفاً مسلط به مطالب درسی باشد، بلکه یک فرد متحول با نگرش پژوهشی و جاه‌طلبی برای خدمت به جامعه باشد. این نوع مدیریت، نه تنها به حفظ انسجام داخلی کمک می‌کند، بلکه از بروز اختلالات مدیریتی و زیرساختی در دانشگاه نیز جلوگیری می‌کند.  

علم الهدی با بیان اینکه دستیابی به انسجام واقعی در جامعه‌ نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و هزینه‌گذاری هدفمند است، اظهار کرد: چراکه عامل اصلی وحدت «دین» است که مردم را در کنار هم می‌آورد و آن‌ها را در برابر مشکلات، کمبودها، ناملایمات و فجایعی که بر سر راه‌شان می‌آید، مقاوم می‌سازد. این مسئله به این معنا نیست که دین از بین رفته است، بلکه دین محوری هست که چارچوب اصلی و کمربند قطعی انسجام را تشکیل می‌دهد و بدون آن، هدف اساسی هر انقلاب و هر طرح سرمایه‌گذاری‌ قابل دست‌یابی نخواهد بود.  

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در نهایت، باید از هرگونه استفاده نادرست از دین به‌عنوان «هزینه» برای اهداف دیگر جلوگیری کنیم، زیرا چنین رفتاری نه تنها به فساد دنیوی می‌انجامد، بلکه سرنوشت آخرت‌مان را نیز به ناامیدی می‌کشاند. به‌جای این‌گونه انحرافات، بر این باور استوار باشیم که حفظ دین، تقویت نظام جمهوری اسلامی و ارتقای انسان‌ها به سوی عبادت خالص خداست، عملی که در کتاب‌ مظهر اعمال شما، به‌عنوان یک ذخیره گرانبها ثبت می‌شود و به‌عنوان ارزشمندترین دستاورد مورد تمجید قرار خواهد گرفت.  

وی گفت: در این مسیر، دعای‌مان این است که خداوند از طریق شما اساتید ما را در حفظ و پاسداری از دین، تقویت وحدت ملی و پیشبرد هدف نهایی یک جامعه پویای معتدل و سازنده یاری کند. امید است که این مسئولیت بزرگ به‌عنوان یک عبادت حقیقی، همواره در دل هر یک از شما زنده بماند.

انتهای پیام
captcha