عطوفت؛ رکن اساسی یک خانواده اسلامی
کد خبر: 1397645
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
‌استاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد:

عطوفت؛ رکن اساسی یک خانواده اسلامی

گروه اجتماعی: رکن اساسی زندگی، عطوفت بین زوجین و در مرحله بعد عطوفت بین اعضای خانواده است که اگر این عطوفت وجود نداشته باشد، بر اساس احکام دین اسلام و آیات قرآن کریم خانواده از کارکرد اصلی خود دور شده و نمی‌توان آن را یک خانواده اسلامی نامید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، طاهره محسنی، ‌استاد دانشگاه امام صادق(ع) رو‌ز گذشته، 31 فروردین‌‌ در همایش تجلیل از بانوان برگزیده خراسان رضوی که در سالن صبای مشهد برگزار شد، گفت: حضرت زهرا(س) در روایتی از رسول مکرم اسلام(ص) فرمودند: «هر روز خداوند فرشته‌ای را به زمین می‌فرستد تا برای افراد در سنین مختلف، پیام‌های مختلفی را بیان کنند تا آن‌ها به زندگی خود آگاه شوند»، از این روایت برداشت می‌شود که عمر 18 ساله حضرت زهرا(س) در واقع تمام نکات اخلاقی در سنین مختلف تا 80 سالگی یک انسان معمولی را دربرمی‌گیرد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه حضرت زهرا(س) دارای ویژگی‌های متعددی بودند که اگر بخواهیم به تک تک آن‌ها بپردازیم توان و وقت کافی آن وجود ندارد، اظهار کرد: مهربانی حضرت زهرا(س) به‌گونه‌ای بود که همانند خورشید تمام فضا را پر می‌کرد.

محسنی ابراز کرد: حضرت زهرا(س) بر منتهای عطوفت قرار داشتند و مهربانی ایشان به‌حدی بود که اگر کسی یک سؤال را مکرر از ایشان می‌پرسید ایشان در نهایت ملاطفت این سؤال را بدون هیچ ملالتی پاسخ می‌دادند و نسبت به فرزندانش و مردم مدینه محبت بسیار داشتند.

وی یادآور شد: رکن اساسی زندگی، عطوفت بین زوجین و در مرحله بعد عطوفت بین اعضای خانواده است که اگر این عطوفت وجود نداشته باشد، بر اساس احکام دین اسلام و آیات قرآن کریم خانواده از کارکرد اصلی خود دور شده و نمی‌توان آن را یک خانواده اسلامی نامید.

محسنی اظهار کرد: مهمان‌نوازی ایشان در حد بسیار بالایی قرار داشت به‌گونه‌ای که اندک غذای خود و اهل خانه را به مهمان پیشکش می‌کردند و در نهایت هیچگاه هنگام خداحافظی به دیدار مهمان نمی‌آمدند تا مبادا مهمان به‌خاطر پذیرایی از ایشان تشکر کنند.

وی به رفتار با وقار حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: ابهت و عظمت ایشان هنگام راه رفتن نشانه‌ای بود برای کسانی‌که ایشان را دیده بودند، همچنین این بزرگوار در جود و سخاوت و بخشش همانند رود بودند، به‌گونه‌ای که در شب عروسی خود پیراهن عروسی خود را به فقیر اهدا کردند و خود با لباس کهنه به منزل همسرشان رفتند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در پوشیدن اسرار دیگران همانند شب بودند، بیان کرد: حضرت زهرا(س) اسرار زنان و مردان و حتی دشمنانشان را هیچگاه بر‌ملا نمی‌کردند و همیشه با مهربانی و عطوفت با دیگران برخورد می‌کردند که این درس بزرگی برای ماست تا اسرار یکدیگر را در هنگام ناراحتی برای سایر افراد برملا نکنیم.

وی ادامه داد: ایشان در محضر امر پروردگار تسلیم بودند به‌گونه‌ای که روح تسلیم در پیشگاه خداوند در تمامی رفتار ایشان ظهور و بروز داشت، همان‌گونه که در آغاز خطبه فدکیه خود و در شرایطی که بر امام زمانشان ظلم روا شده بود، آغاز خطبه خود را با الحمدالله آغاز کردند.

محسنی اظهار کرد: همچنین رفتار یک زن  و یک مادر به بهترین شکل در تربیت فرزندانش نمود دارد، همان طور که فضه خادم حضرت زهرا(س) که در واقعه عاشورا همراه امام حسین(ع) بودند، پس از عزیمت به مدینه فرمودند: «زیباترین موضوع در کربلا نماز شب عاشورای زینب(س) بود که مرا به یاد نماز شب حضرت زهرا(س) انداخت».

captcha