نرم‌افزار «قرآن و مستشرقان» در مشهد تولید شد
کد خبر: 1472469
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸

نرم‌افزار «قرآن و مستشرقان» در مشهد تولید شد

گروه فضای مجازی: نرم‌افزار قرآن و مستشرقان با هدف شناسایی افکار و شبهات مستشرقان در مشهد تولید شد.

سیدرضا مهدوی، مسئول مؤسسه نستوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه مقابله با مستشرقان و شبهات آنان نیازمند شناخت جامع و درک صحیح نسبت به فعالیت‌های آنان و سازوکارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و سازمانی آنان است، گفت: از این‌رو گروه مطالعات و تحقیقات نستوه با همکاری مؤسسه تحقیقاتی المهدی قم سعی در تولید نرم‌افزاری درخصوص مستشرقان کرده است.

مسئول مؤسسه نستوه افزود: ما با تولید این نرم‌افزار می‌خواهیم با شناخت کامل مستشرقان، فعالیت‌ها و شبهات مطرح شده توسط آنان گامی را در مقابله با افکار مسموم برداشته و مردم مسلمان و مخصوصاً قشر جوانان را از آسیب‌پذیری در مقابل آنان بیمه کنیم.

وی با اعلام اینکه تاریخ قرآن، علوم قرآن، معارف قرآن، تفسیر و علوم حدیث پنج محوری است که شبهاتش در این نرم‌افزار مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: این شبهات، شبهاتی نیست که در سطح جامعه مطرح باشد بلکه بسیار ریشه‌ای و عمقی است به‌عنوان مثال در بحث مصدر قرآن به این موضوع که آیا قرآن وحیانی است یا نه، پرداخته‌ایم.

مهدوی به فصل‌های مختلف نرم‌افزار اشاره و بیان کرد: استشراق، تاریخچه استشراق و دوره‌های آن، اهداف و مکاتب استشراق، مراکز شرق‌شناسی، فعالیت‌های مستشرقان، شباهت مستشرقان، مستبصران استشراق، مستشرقان و انقلاب اسلامی ایران به ترتیب فصل‌های اول الی هشتم این نرم‌افزار هستند.

وی عنوان کرد: واژه‌شناسی، تعریف استشراق(تعاریف عام و خاص و وجه تمایز) و محدوده جغرافیایی مستشرقان و ملیت آن‌ها از جمله مباحث مورد توجه در فصل نخست این نرم‌افزار است.

مسئول مؤسسه نستوه افزود: فصل دوم با عنوان «تاریخچه استشراق و دوره‌های آن» به شرق‌شناس عام از قرن 6 ق.م تا 6 ب.م، آشنایی اولیه غربیان با اسلام در عصر ظهور اسلام، اسلام‌شناسی مغرضانه و نقدنویسی انفرادی علیه اسلام، اقدام کلیسا به ترجمه و اسلام‌شناسی، عکس‌العمل نظامی کلیسا، غرب و شروع جنگ‌های صلیبی، انتقال علوم و تمدن اسلامی به غرب از قرن 13 میلادی، چاپ و نشر کتاب‌های اسلامی و ضداسلامی، استشراق استعماری دولت‌های غربی برای سلطه بر شرق از قرن 17 میلادی، قرن 20 آغاز استشراق علمی و انقلاب اسلامی ایران و شیعه‌شناسی اشاره دارد.

وی با اعلام فصل سوم تحت عنوان «اهداف و مکاتب استشراق» ابراز کرد: استشراق دینی ـ تبشیری، استشراق سیاسی ـ استعماری و استشراق علمی سه بخش این فصل را تشکیل می‌دهد که در آن‌ها به تاریخچه شروع استشراق تبشیری، عوامل تشکیل استشراق تبشیری و بررسی مستشرقان تبشیری و فعالیت‌های آنان(یوحنای دمشقی، پطرس، اجر بکین، پاپ گریگور نهم، ابراهام هنکلمان، ایگناس گلدزیهر، نولدکه، آرتور جفری، رژی بلاشر) استشاق دینی ـ تبشیری پرداخته شده است.

مهدوی اضافه کرد: در بخش دوم اهداف و مکاتب استشراق با عنوان استشراق سیاسی ـ استعماری مواردی همچون تاریخچه پیدایش استشراق سیاسی ـ استعماری، عوامل شکل‌گیری استشراق سیاسی ـ استعماری، آمریکا و استشراق، صهیونیزم و استشراق، بررسی مستشرقان سیاسی ـ استعماری و فعالیت‌های آنان(لورانس، کارن هنریش بیکر، انگس، اسنوک، لرد کرزن، برنارد لوئیس، مک دونالد، ادوارد هنری بالمر) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی به بخش استشراق علمی در فصل سوم با عنوان اهداف و مکاتب استشراق اشاره و بیان کرد: تاریخچه پیدایش استشراق علمی، عوامل پیدایش استشراق علمی و بررسی مستشرقان علمی و فعالیت‌های آنان(ریچارد سیمون، جان جاکوب، ژول لابوم، موریس بوکای، جرج جرداق، ایزوتسو، ادوارد سعید،اندرو ریپین، هنری کوربن) از جمله مطالبی است که در این بخش آمده است.

مسئول مؤسسه نستوه از مراکز شرق‌شناسی همچون فرانسه، هلند، آلمان، ایتالیا، انگلیس، روسیه، اسرائیل و آمریکا سخن گفت و ابراز کرد: فصل پنجم با عنوان «فعالیت‌های مستشرقان» به سه بخش پژوهش‌های قرآنی، پژوهش‌های حدیثی و سایر فعالیت‌ها اشاره دارد که ترجمه قرآن، چاپ قرآن کریم، معجم نگاری لفظی و موضوعی، تدوین دایرة المعارف‌ها، تصحیح و احیای کتاب‌های خطی، پژوهش‌های علمی و تألیف کتاب‌ها و مقالات درباره قرآن، معارضه با تحدی قرآن و معرفی مستشرقان قرآن‌پژوه و آثار آنان از آن جمله‌اند.

وی با اعلام اینکه در بخش پژوهش حدیثی به معرفی مستشرقان سنت‌پژوه و آثار آنان پرداخته شده است، اضافه کرد: در بخش سوم نیز به آموزش زبان عربی و فارسی، برگزاری کنفرانس‌های شرق‌شناسی، جذب دانشجو از کشورهای اسلامی، تأسیس مراکز مطالعات در کشورهای اسلامی و غیراسلامی، استفاده از هنر در جهت تحریف ارزش‌ها، ترویج مبانی لیبرالیسم و ممزوج کردن آن با فرهنگ اسلامی و ایجاد تفرقه و آشوب در کشورهای اسلامی اشاره دارد.

مهدوی با بیان اینکه فصل ششم نیز به دو بخش پیرامون قرآن و درباره سنت و سایر احکام دینی تقسیم شده است، اظهار کرد: در بخش پیرامون قرآن مطالبی همچون مصدر قرآن، تاریخ قرآن(جمع قرآن، تحریف ناپذیری قرآن، مکی و مدنی، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، اختلاف قرائت‌ها)، ادبیات و ساختار قرآن(قصص و تاریخ نگاری قرآن، انسجام آیات قرآن، سازگاری و عدم تناقض در قرآن و معارف قرآن) بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه در فصل هفتم با عنوان مستبصران استشراق به بررسی تعدادی از مستشرقان که در برخورد با دین اسلام و حقانیت آنان به این دین مبین گرویده‌اند، پرداخته شده است، بیان کرد: در فصل هشتم با عنوان مستشرقان و انقلاب اسلامی ایران به مواردی همچون تاریخچه مطالعات مستشرقان در خصوص ایران، اهمیت پرداختن به انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، عوامل انجام مطالعات ایرانی ـ اسلامی، معرفی مراکز شیعه‌شناسی و ایران شناسی، فعالیت‌های مستشرقان در مقابله با انقلاب اسلامی و مقابله رهبران و مسئولان نظام اسلامی در برابر مستشرقان پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در این نرم‌افزار بالغ بر 100 مستشرق را در حوزه‌های مختلف معرفی کرده‌ایم، اظهار کرد: از اصلی‌ترین مستشرقان معروف نولدکه، ایگناس گلدزیهر و حامد الگارد هستند که به‌سمت قرآن هجمه می‌کنند.

مسئول مؤسسه نستوه با اشاره به اینکه همچنین در این نرم‌افزار آثار این افراد همانند دایرة‌المعارف لاتین را معرفی کرده‌ایم، اضافه کرد: این مستشرقان بالغ بر چندین هزار مدخل در این دایرة‌المعارف دارند که هر کدام بالغ بر 10 الی 15 جلد تاکنون شده است.

وی با بیان اینکه در این نرم‌افزاربه آسیب‌شناسی و روش‌شناسی مطالعات مستشرقان پرداخته‌ایم، ادامه داد: در این بخش از نرم‌افزار از نظرات کارشناسانی همچون محمدجواد اسکندرلو، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، محمدابراهیم روشن‌ضمیر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجج‌الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی، عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة و مدرس تفسیر و علوم قرآنی در حوزه‌ و دانشگاه و زمانی، حجت‌الاسلام دکتر زمانی، معاون مرکز جهانی علوم اسلامی قم استفاده کرده‌ایم.

مهدوی با اعلام اینکه کارهای تحقیقاتی این نرم‌افزار دو سال زمان برده است، یادآور شد: در این نرم‌‌فزار که به زبان فارسی است، از تمام نسخه‌های مجله «قرآن و خاورشناسان» که به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و اردو و کار مؤسسه المهدی قم است و بازتاب بین‌المللی دارد، بهره جسته‌ایم.

captcha