مديريت روابط اجتماعی در خانواده بر اساس تفاهم و علاقه مشترك
کد خبر: 2587333
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲

مديريت روابط اجتماعی در خانواده بر اساس تفاهم و علاقه مشترك

كارشناس تربيتی تأكيد كرد: مديريت روابط عاطفی در خانواده بر اساس تفاهم و علاقه مشترك بنا نهاده شده و لازمه آن اين است كه هر فرصتی را برای ابراز محبت و ايجاد همدلی غنيمت بشماريم.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، به نقل از ستاد خبر جشن‌های ميلاد رضوی، حجت‌اسلام‌ و‌المسلمين داوودی‌نژاد در ويژه برنامه «پرسمان دينی» كه با موضوع «روابط عاطفی با همسر در آموزه‌های رضوی» با حضور عموم زائران در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: زن و مرد هر مقدار شاداب‌تر و فعال‌تر شيوه‌های ابراز محبت را فرا بگيرند، می‌توانند لحظات زندگی‌شان را با زيبايی بيشتری رقم بزنند.
وی افزود: البته برخی به جای تكيه بر پيوندهای عاطفی تلاش می‌كنند از طريق خريد وسايل و ايجاد سطح بالای رفاه در خانواده اين امر را محقق كنند؛ غافل از آن‌كه نيازهای انسان درونی است و وسايل و امكانات تنها تسهيل‌كننده شرايط هستند و قادر به ساختن روابط عاطفی در خانواده نيستند.
وی با اشاره به تفاوت‌های ميان زن و مرد در مواجهه با موضوعات، اظهار داشت: گاهی ديده می‌شود كه مردان در مقابل درد و دل‌های همسر خود به دنبال يك راه حل و درمان می‌گردند كه اين كار كمكی به همسر او نخواهد كرد. زيرا زن نياز به شنيده شدن دارد و عدم آگاهی مرد با اين تفاوت،‌ باعث تقابل راهكار منطقی مرد و درد و دل زنانه می شود و تنش ايجاد خواهد كرد.
داوودی نژاد به عوامل تخريب زنان از سوی مردان نيز اشاره و اظهار كرد: بی‌توجهی مرد نسبت به احساسات زن، مقايسه او با ديگران و صحبت درباره نقاط منفی فيزيكی زن از جمله اين عوامل به حساب می‌آيد و خطرناك‌ترين و مهم‌ترين آن‌ها، سوءظن نسبت به همسر است.
داودی نژاد در تبيين مفهوم مودت در اين آيه افزود: در آيه 21 سوره مباركه روم قرآن از ارتباط زوجين به مودت و نه محبت ياد می‌كند. چرا كه مودت مرتبه‌ای بالاتر از محبت است كه در آن خيانت نيست، محدوده زمانی ندارد، دو طرفه است، تنوع گرايی ندارد و مودت قطعا بين زوجين محقق می‌شود.
جايگاه مهارت‌های عاطفی
سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه با تبيين محبت زبانی، محبت چهره به چهره، محبت نوشتاری و محبت هديه دادن به زن، محبت متنوع بودن زن برای مرد، و محبت نوازش، جايگاه مهارت‌های عاطفی را مورد تحليل و بررسی قرار داد.
وی در خصوص محبت حرف زدن اظهار داشت: زبان در روابط انسانی حرف اول را می‌زند. لذا برای ابراز محبت زبانی لازم است كنترل و مديريت آن را در دست بگيريم و توجه داشته باشيم كه هر كلمه ما بار عاطفی و تربيتی خودش را دارد و منعكس كننده بخشی از وجود خود ماست.
اين كارشناس خانواده همچنين درباره ابعاد محبت زبانی اظهارداشت: محبت زبانی مرد نسبت به زن دو بعد جسمانی و روانی دارد كه در بعد جسمانی به بيان زيبايی‌های همسر توجه می‌كند و در بعد روانی نيز عشق و محبت خود را با كلمات عاشقانه اظهار می‌كند.
اين كارشناس مسائل خانواده به سه عامل تأييد، تقدير و تحسين در افزايش اعتماد به نفس مردان در زندگی اشاره و عنوان كرد: قدردانی و تأييد رفتار مرد از سوی همسرش اقتدار او را تقويت می‌كند. همچنين تحسين مرد به او انگيزه تلاش و بهبود عملكرد خود را می‌دهد.
داوودی‌نژاد ادامه داد: در ابراز محبت زبانی زن به مرد بايد وضعيت اقتدار و قوام مرد بودن را به او منتقل كرد و با عباراتی هم‌چون من در كنار تو احساس افتخار می كنم، من با تو احساس آرامش می كنم و ... محبت زبانی خود را ابراز كرد.
مولف كتاب‌های تربيتی در تشريح ابعاد محبت چهره به چهره به آراستگی مرد و آرايش زن برای همسر اشاره و عنوان كرد: در روايات معصومين(ع) در اين خصوص بسيار سفارش شده است. اما متأسفانه كمتر به اين امر توجه می‌شود و زنان و مردان بر عكس عمل می‌كنند. يعنی در بيرون آراسته هستند، اما در درون خانه نسبت به اين مهم بی‌توجهند و همين امر در كاهش محبت در خانواده تأثيرگذار است .
captcha