مهمترین عامل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی
کد خبر: 2625261
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد:

مهمترین عامل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی

گروه اقتصاد: موسوی‌لارگانی معتقد است که سودهای کلانی که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بابت اعطای تسهیلات از مردم دریافت می‌کنند، باعث روی آوردن آنها به تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره دلایل گسترش مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور پرداخت و اظهار کرد: ابتدا باید این نکته را عرض کنم که گاهی اوقات مسئولان مربوطه  در حق مردم جفا می‌کنند؛ مثلا مؤسسه‌ای در سطح کشور بیش از 400 شعبه ایجاد می‌کند و با وعید‌های دروغ همانند سودهای کلان، پول مردم را به سوی خود می‌کشاند اما مسئولان هیچ واکنشی در این زمینه نشان نمی‌دهند.
برخورد با مؤسسات غیرمجاز، ضابطه‌مند نیست
وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود تا مردم پول‌‌های خود را نزد این مؤسسات سرمایه‌گذاری کنند و آنگاه که بانک مرکزی متوجه شده و اعلام می‌کند که این مؤسسه غیرقانونی است، کسانی‌ که قصد  سوءاستفاده از سرمایه‌های مردم را دارند، فوراً اعلام ورشکستگی می‌کنند و بنده اطلاع دارم که چندین مورد از این مؤسسات در اصفهان وجود داشت که متأسفانه چنین اقداماتی باعث می‌شود که مردم به کل نظام بدبین شوند.
موسوی‌لارگانی تأکید کرد: وقتی مؤسسه‌ای با اسامی مقدس در مکان‌های مختلف شعبه می‌زند، بانک مرکزی، نیروی انتظامی و دیگر مسئولینی که موظف بودند این را بررسی کنند چرا کوتاهی می‌کنند که کار به جاهای باریک بکشد؟ البته درست است که گاهی بانک مرکزی اعلام می‌کند که از نظر ما این مؤسسات دارای مجوز نیستند اما یکی از ضربه‌هایی که در این زمینه خورده‌ایم و می‌خوریم، این است که برخی رفتارها در زمینه برخورد با چنین مؤسساتی، نه براساس ضابطه که براساس رابطه است.
سودهای کلان بانکی؛ مهمترین عامل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی
وی در پاسخ به پرسشی درباره عاقبت فعالیت مؤسساتی که اخیراً لغو مجوز شدند، اظهار کرد: این مؤسساتی که اعلام شد لغو مجوز شده‌اند، برای مدتی، هم مردم و هم مؤسساتی که بعضا مربوط به برخی از ارگان‌های معتبر کشور بودند را نگران کرد. ما در خبرها مشاهده کردیم که فلان بانک مجوز ندارد اما دیدیم که ادامه کار داده و کسی هم برخورد نکرد و بعدا توانستند مجوز ادامه کار را هم بگیرند.
نماینده فلاورجان در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که آیا شکل‌گیری صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی، ناشی از همین بی‌اعتمادی به نظام بانکی است؟ اظهار کرد: به نظر بنده مهمترین دلیل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی، سودهای کلانی است که بانک‌ها از مردم می‌گیرند؛ چراکه مردم پول خود را در نزد بانک می‌گذارند اما هنگامی‌که می‌خواهند از امکانات آن بانک استفاده کنند سودهای کلان از آنها دریافت می‌شود بنابراین مردم از سپرده‌گذاری در نزد این مؤسسات ناامید می‌شوند و به فکر تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی می‌افتند.
دریافت تضمین‌های بسیار برای اعطای تسهیلات باعث بی‌اعتمادی به نظام بانکی شده است
وی افزود: نکته دیگر، این است که این بوروکراسی‌های اداری که وجود دارد و تضمین‌هایی که بانک‌ها مخصوصا برای وام‌های خُرد می‌گیرند، باعث بی‌اعتمادی زیادی به نظام بانکی شده است؛ مثلا نمونه‌های بسیاری را شاهد هستیم که برای 3 میلیون تومان وام ازدواج تضمین‌های بسیاری می‌خواهند اما 3 هزار میلیارد از همین سیستم بانکی وام گرفته می‌شود و یک چهارم اصل پول هم از این افراد تضمین گرفته نمی‌شود که این امر باعث می‌شود مردم اقدام به تأسیس چنین مؤسساتی کنند.
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان عنوان کرد: به نظرم اگر این صندوق‌ها توسعه پیدا کنند،  بسیار خوب است اما اگر این پول زیاد شوند نگهداری آن‌ها هم مشکل است و حساب و کتاب آن هم سخت شده و اگر خوب مدیریت نشود در آینده می‌تواند باعث اختلاف بین خانواده‌ها هم بشود.

captcha