کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها ناشی از سیاست‌های غلط بانکی است
کد خبر: 2707428
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران:

کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها ناشی از سیاست‌های غلط بانکی است

گروه اقتصاد: به گفته نیستانی، بانک‌ها سعی دارند از طریق منابع قرض‌الحسنه کسب سود کنند و چنین سیاست غلطی از جانب بانک‌ها علت اصلی کاهش منابع قرض‌الحسنه است.

غلامعلی نیستانی، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت منابع قرض‌الحسنه در نظام بانکی ایران اظهار کرد:‌ البته آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد اما آنچه که از اطلاعات و اخبار بدست می‌آوریم این است که وجود نرخ تورم کنونی باعث شده است که بانک‌ها نرخ سود وام و تسهیلاتی که به مشتریان ارائه می‌دهند را بسیار بالا ببرند.

ورد بانک‌ها به عرصه تجارت از عوامل تورم است

وی افزود: به همین دلیل بانک‌ها تمایلی نشان نمی‌دهند که به مشتریان خود همانند سابق وام دهند و همین امر باعث شده است خود بانک‌ها در عرصه اقتصادی، بازرگانی، تجارت، معامله زمین و... وارد شده‌ و مستقیما به جای مشتریان سابق و تُجاری که از بانک‌ها وام دریافت می‌کردند، خود بانک‌ها به یک عامل اقتصادی تبدیل شوند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تورمی که اکنون ایجاد شده است این است بانک‌ها به عرصه تجارت ورود پیدا کرده‌اند و از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که با وجود اینکه بانک مرکزی بانک‌ها را به پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه وادار کرده است حتی در آن بخشی که بانک‌ها از سپرده‌های قرض‌الحسنه جذب منابع دارند هم حاضر نیستند این منابع را در اختیار مردم قرار دهند.

دلیل کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها

نیستانی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها اظهار کرد: بانک‌ها سعی دارند که اولا این وام‌ها را به سمت وام‌های پرسود برده و از طریق همین منابع قرض‌الحسنه کسب سود کنند و در برخی موارد حتی رسیدن این منابع به دست مردم با سود بالا هم بسیار سخت شده است بنابراین علت اصلی کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها همین سیاست‌های غلط بانکی است.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت عملکرد و موفقیت مؤسساتی همانند صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران اظهار کرد: البته ‌سال گذشته آن دسته از صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که که مجوز نداشتند همگی به سمت تجمیع در بانک‌ها رفته و و سهامدار بانک‌های عمده شدند و برخی نیز به دلیل فشارهای بانک مرکزی تعطیل شده‌اند.

ارتباطی با مراکز اقتصادی دولتی نداریم

وی افزود: کار صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، صنفی بوده و براساس سرمایه‌ای که جهاد دانشگاهی در اختیار ما قرار داده است به دانشجویان وام پرداخت می‌کنیم و برای اینکه توان آموزشی مراکز خود را بالا ببریم برای رفع نیاز دانشجویان تلاش کرده و ما از دو جهت به نظام آموزش عالی کمک می‌کنیم؛ یکی اینکه رفع نیازهای یک دانشجو یک موفقیت برای دانشجویی است که آروزیش رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل است و از سوی دیگر یکی از مشکلات آموزش عالی پرداخت هزینه‌های تحصیلی است که ما توانسته‌ایم این امید را برای دانشجویان ایجاد کنیم.

نیستانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ارتباط صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران با مراکز اقتصادی دولتی عنوان کرد:‌ ما با هیچ مرجع اقتصادی یا بانکی دولتی در ارتباط نبوده و از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنیم و حتی با موانعی هم مواجه می‌شویم، به این دلیل که شاید این فعالیت ما برای عده‌ای خوشایند نباشد و میدان را از آنها بگیرد؛ چراکه وام‌هایی که ما پرداخت می‌کنیم وام بدون دریافت هیچ‌گونه سودی است و حتی سپرده‌گذاران ما هم اکثرا از اعضای هیئت علمی ما هستند.

عوامل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی اظهار کرد: علت اصلی تشکیل این صندوق‌ها، این است که مردم از فعالیت‌های بانکی مأیوس شده‌اند و متأسفانه بانک‌ها به گونه‌ای عمل می کند و چنان سودهای کلانی دریافت می‌کند که مردم را از مراجعه به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ناامید می‌کنند.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران تأکید کرد:‌ بانک‌ها در قبال سپرده‌های قرض‌الحسنه که از مردم دریافت می‌کنند بازدهی ندارند و این اشکال اساسی در نظام بانکی موجب گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی شده است.

نیستانی در پایان اظهار کرد: علت اصلی تورمی که اکنون در جامعه ما ایجاد شده است به بانک‌ها مربوط است و علت اصلی رفع نشدن این مشکل هم این است که جریان سرمایه‌داران بانکی نمی‌خواهند سود خود را از دست داده و به دنبال کسب ثروت بیشتر هستند و متأسفانه امنیت اقتصادی کشور را هم به خطر انداخته‌اند.

captcha