کارگروه سلامت استان ورود جدی‌تری به بیمه زائران داشته باشد
کد خبر: 2636215
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
در نشست هم اندیشی بیمه زائران مطرح شد:

کارگروه سلامت استان ورود جدی‌تری به بیمه زائران داشته باشد

گروه اجتماعی: مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی و رئیس جهاد دانشگاهی مشهد در نشست هم اندیشی بیمه زائران، بر لزوم توسعه کمی و کیفی نظام سلامت زائران و نگرش سیستمی کارگروه سلامت استان در این مسئله تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زیارت، محمود رسولی‌نژاد، مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی، در نشست هم اندیشی بیمه زائران که ظهر امروز، ششم دی ماه در دفتر طرح توسعه کمی و کیفی زیات امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: همه ساله میلیون‌ها نفر جهت زیارت حرم امام رضا(ع) به شهر مشهد سفر می‌کنند که این تعداد زائر به دلایل مختلفی در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر چه در حال حاضر آستان قدس رضوی مصدومان حادثه دیده در اماکن متبرکه را تحت پوشش بیمه قرار داده است، اما باید ضمن گسترش دامنه خدماتی، بر افزایش مراکز دارالشفاء در اطراف حرم مطهر نیز توجه داشته باشد.

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌‍‌های بهداشت و درمان شهر زیارتی مشهد، اظهار کرد: شهر مشهد در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی گردشگری پزشکی در غرب آسیا است؛ چرا که بیمارستان‌های مشهد جزء بهترین بیمارستان‌های منطقه هستند که این امر باعث شده تا بسیاری از زائران و گردشگران برای درمان خود، این شهر را انتخاب کنند.

رسولی نژاد بیان کرد: برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به زائران، ما باید ابتدا به شناسایی ضعف‌های نظام سلامت استان پرداخته و سپس به تدوین برنامه‌ای متناسب با نیازهای زائران بپردازیم.

وی با بیان اینکه چیدمان طرح سلامت استان باید با ظرفیت زائرپذیری شهر مشهد همخوانی داشته باشد، عنوان کرد: توجه به دو قشر زائران و مجاوران امری اساسی در توسعه سلامت شهر مشهد به شمار می‌رود.

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی یادآور شد: بر خلاف شهر کربلا که زائران از یک مسیر معین به این شهر مشرف می‌شوند، وجود مسیرهای متعدد منتهی به شهر مشهد باعث شده است ارائه خدمات به زائران حرم مطهر امام رضا(ع) از روند مطلوب و منسجمی برخوردار نباشد.

در ادامه این نشست، سیدعلی اکبر شمسیان، رئیس جهاد دانشگاهی مشهد با اشاره به رویکرد مثبت وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس در مسئله بیمه زائران، گفت: این همدلی موجود، فرصتی مغتنم برای توسعه نظام سلامت زائران است.

وی افزود: در حال حاضر نهادهایی همچون نیروی انتظامی، سپاه، ارتش، جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های بالایی در عرصه خدمات درمانی برخوردار هستند، لذا مدیریت ارشد استان در حوزه بهداشت، باید در راستای هماهنگ‌سازی و همسویی این ظرفیت‌ها اقدام کند.

رئیس جهاد دانشگاهی مشهد با بیان اینکه نحوه خدمات‌دهی به زائران داخلی و خارجی باید متفاوت باشد، اظهار کرد: سیستم اطلاعاتی سلامت(HIS) می‌تواند کمک شایانی در شناسایی زائران داخلی و خارجی و ارائه خدمات بهداشتی به آنان کند.

شمسیان اظهار کرد: بیمه زائر باید سهم بسزایی در بودجه استانی داشته باشد که در این میان کارگروه سلامت می‌تواند با نگاهی سیستمی نقش ارزنده‌ای در تحقق این مهم داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات مناسب کشور عراق در ارائه خدمات به زائران حرم امام حسین(ع)، گفت: در شهر مشهد نیز سازمان‌هایی همچون آستان قدس رضوی، اداره کل میراث فرهنگی و طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) باید همکاری بیشتری را جهت رضایت خاطر زائران داشته باشند.

captcha