مراسم بزرگداشت هفته مهندسی و بسیج مهندسین در مشهد برگزار شد
کد خبر: 2890510
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
با حضور استاندار خراسان رضوی؛

مراسم بزرگداشت هفته مهندسی و بسیج مهندسین در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم بزرگداشت هفته مهندسی و بسیج مهندسین با حضور استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد در ساختمان صبای مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم بزرگداشت هفته مهندسی و بسیج مهندسین، صبح امروز، پنجم اسفندماه در ساختمان صبای مشهد با سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز شد.

مهندس جواد قاسم نظامیان، دبیر اجرایی مراسم بزرگداشت هفته مهندسی و بسیج مهندسین خراسان رضوی به عنوان نخستین سخنران، با تشکر از استانداری و شهرداری مشهد اظهار کرد: در اتاق‌های فکر مندرج شد که روز مهندسی تبدیل به هفته مهندسی شود و چیزی حدود سه هزار ساعت کار برای این هفته صرف شده است.

در ادامه این مراسم، کلیپ سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی پخش شد و سپس سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد گفت: یکی از ارکان‌های مهم برای دفاع از حریم جامعه، جامعه اقتصادی یا مهندسان است، بر این اساس به منظور بهره‌مندی از اقتصاد مقاومتی باید راهی را رفت که معمار ترسیم کرده است.

وی اقتصاد مقاومتی را اقتصاد بهره‌وری دانست و ادامه داد: بهره‌وری به معنای خوب کارکردن و کار خوب کردن است، جامعه مهندسان می‌توانند اقتصاد مقاومتی را تعریف کنند و کسانی که آگاهانه به مسائل اقتصادی، ارزش مادی و معنوی می‌پردازند، مورد توجه قرار گیرند.

مرتضوی، راه نجات جامعه را ارتقای بهره‌وری، تکیه بر تولیدات داخلی و ارزش‌های بومی برشمرد و عنوان کرد: امروز مهندسان باید جامعه را به سمت ارتقا، بهره‌وری و اقتصاد مقاومتی پیش برند البته عامل پیشرفت شهرداری نیز مهندسان هستند، چراکه تمام پروژه‌های شهرداری به دست مهندسان طراحی می‌شود.

در ادامه این مراسم از خانواده سردار شهید محمدرضا حسینی‌مقدم، یکی از شهیدان مدافع حرم حضرت زینب(س) با حضور شهردار مشهد، جانشین فرمانده امام رضا(ع) و... تقدیر به عمل آمد و در ادامه کتاب نصیرالدین طوسی و تندیس خواجه نصیرالدین طوسی رونمایی شدند.

سپس علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه روز بزرگداشت مهندسی یادآور خدمات مهندسان است، گفت: شهدایی مانند شهید پورحسینی که از جامعه مهندسان بوده‌اند و در دفاع مقدس و دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسیده‌اند، از افتخارات جامعه مهندسی به شمار می‌روند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه تجربه‌ای که ما در حوزه جنگ و دفاع مقدس در بخش مهندسی داریم در واقع نتیجه ورود مهندسان در حوزه جنگ است، افزود: کسی که در مسئه خدمت‌رسانی به جامعه دنیا را ترک کند، از اجر شهید برخوردار می‌شود.

وی مهندس و مهندسی را ظرفیت‌هایی برای شناخت مسائل و موضوعات کاری، اشراف فنون، استفاده از نیروهای انسانی و طبیعی و تحلیل درست از کنش و واکنش برشمرد و ابراز کرد: خواجه‌نصیرالدین طوسی نقش بی‌بدیلی در جامعه داشته و باعث شده است توانمندی ما هیچ ‌گاه با بن‌بست مواجه نشود.

رشیدیان با تأکید بر اینکه مهندسان راه رشد و توسعه را می‌توانند هموار کنند، گفت: جوانان ما با استفاده از ظرفیت‌های طبیعی، مادی و انسانی می‌توانند با کلید مهندسی راه را برای پیشرفت جامعه باز کنند، از طرفی ثروت بی‌بدیلی مانند وجود مهندسان در جامعه داریم که فقط در استان‌ خراسان رضوی 35 هزار مهندس در حوزه‌های راه،‌ کشاورزی و معدن فعالیت می‌کنند.

وی گفت: توجه به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در جامعه مهندسی ضروری است، چراکه نقشی که مهندس در جامعه ایفا می‌کند یک نقش ماندگار است لذا مهندسان نیز باید به نقش خود در این مقطع تاریخی توجه داشته باشند و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژی جدید عمل کنند.

captcha