نهال نوپای «رویش» در مشهد رشد خواهد کرد؟
کد خبر: 2910885
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
مسئولان پاسخ دهند؛

نهال نوپای «رویش» در مشهد رشد خواهد کرد؟

گروه هنر: جشنواره ملی فیلم کوتاه دینی رویش در حالی هشت دوره در مشهد برگزار شده است که نهمین دوره آن در تهران برگزار شد، اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا دوباره شاهد قدکشیدن نهال نوپای رویش در شهرمان خواهیم بود یا نه؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جشنواره فیلم کوتاه رویش تنها جشنواره‌ سراسری، دینی است که از ابتدا در پایتخت معنوی کشور برگزار می‌شد که پس از 9 سال فعالیت و پا گرفتن ریشه‌هایش در خاک خراسان و پرورش استعدادهای نهفته در عرصه دینی و اعتقادی کشورمان، امسال به تهران منتقل شد، اقدامی که نه به یک باره بلکه به صورت تدریجی و پلکانی از سومین دوره برگزاری جشنواره رویش آغاز شد.

بنابر این گزارش، دبیرخانه جشنواره از سال 84 به مدت شش دوره به تهران منتقل شد و همچنین از دو دوره پیش این جشنواره علی‌رغم تمام تلاش‌ها، دو سال یک بار برگزار شد که بالاخره حوزه هنری تهران امسال نیز مسئولیت اجرایی جشنواره را به تهران واگذار کردند.

بر این اساس، در خصوص دلایل برگزارنشدن نهمین جشنواره رویش در خراسان رضوی ایکنا  در گفت‌وگویی با سیدجواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی مسائل پیش‌روی این جشنواره هنری دینی را بررسی می‌کند.

دلایل برگزارنشدن نهمین جشنواره رویش در مشهد

سیدجواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در ابتدا با تأکید بر مهمترین دلایل برگزارنشدن نهمین دوره برگزاری جشنواره رویش اظهار کرد: به دلیل کمبود اعتبارات لازم برای برگزاری جشنواره امسال، این دوره را هم مانند سال گذشته نتوانستیم اجرا کنیم که به تهران واگذار شد.

رفائی با تشریح فقدان منابع مالی برگزاری جشنواره رویش در استان افزود: دو سال پیش، با کمک مالی 110 میلیون تومانی استاندار سابق خراسان رضوی و برخی کمک‌ها از شهرداری و تلاش حوزه هنری تهران توانستیم جشنواره را برگزار کنیم اما امسال حتی نتوانستیم یک جلسه برای ارائه تقاضای مالی و حمایتی با استاندار برگزار کنیم.

وی ابراز کرد: با توجه به نوسان شدید قیمت‌ها و تورم،‌ هزینه‌های سفر و اقامت در مشهد مقدس طی دو سال گذشته به شدت بالا رفته است لذا با بودجه اندک، امکان برگزاری جشنواره نهم نبود و از طرف دیگر اکثر هنرمندان در تهران و اطراف آن سکونت دارند که حضور همه آنها در مشهد به دلایل مذکور امکان‌پذیر نیست.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه در کشور سازمان‌های دولتی برای جذب منابع مالی مورد نیازشان قادر به بهره‌گیری از بخش خصوصی نیستند، به ابراز تأسف از نگاه مسئولان استانی در خصوص مسائل هنری حوزه فعالیت‌شان اشاره و اظهار کرد: اگر جشنواره رویش را به سایر استان‌ها محول می‌کردیم، حاضر بودند تمامی هزینه‌ها را تقبل کنند و خودشان به تنهایی برگزارکننده جشنواره‌ در شهرستان باشند.

وی با اشاره به دلیل دیگر برگزارنشدن نهمین دوره جشنواره رویش در مشهد، گفت: فقدان همکاری سازمان‌ها و بی‌توجهی مسئولان آنها به همکاری و مساعدت در برگزاری این جشنواره در مشهد، از دیگر دلایل انتقال جشنواره به تهران است.

رفائی در رابطه با قرارگرفتن دبیرخانه جشنواره در تهران بیان کرد: از سومین دوره، کار دبیرخانه به تهران محول شد و مشهد تنها اجرای برنامه‌ها را بر عهده داشت تا اینکه در دوره اخیر علی‌رغم تمام تلاش‌ها نتوانستیم بودجه مناسب را برای برگزاری جشنواره تأمین کنیم و پس از دو سال برگزارنشدن در مشهد، به تهران منتقل شد.

وی همچنین در خصوص دو سالانه شدن جشنواره دینی رویش ابراز کرد: البته به نظر ما جشنواره‌هایی از جنس دینی و مذهبی بسیار مطلوب‌تر است که به صورت دو سالانه و یا بیشتر برگزار شود زیرا در تعداد آثار و عمیق‌تر و قوی‌تر شدن آن ها مؤثر است.

جشنواره رویش؛ جشنواره‌ای الهام‌بخش

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی با ذکر اهمیت جایگاه این جشنواره ادامه داد: در سال‌های اخیر جشنواره رویش، الهام‌بخش و جشنواره پرور بوده است و از کنار آن، جشنواره‌های دینی دیگری پدید آمد لذا رویش برای آنکه به سمتی حرکت کند که هرچه بیشتر آثار خوب و با کیفیت تولید کننده بهتر است، حداقل دو سال یک بار برگزار شود تا هنرمندان فرصت خلق آثار عمیق‌تر و مؤثرتری را در عرصه دین داشته باشند.

وی برگزاری نهمین دوره جشنواره در تهران را آزمایشی خواند و گفت: پس از برگزاری این جشنواره در تهران، بررسی نتایج حاصل از آن و سنجش سطح کیفی و کمی آن حائز اهمیت است زیرا با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها چه در نحوه برگزاری مراسم و چه در نحوه دعوت و پذیرایی از میهمانان جشنواره برای ادامه کار جشنواره در تهران یا برگشتن به مشهد مهم خواهد بود.

وی در مجموع برگزاری این مراسم را در تهران با ذکر شرطی مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: در صورتی که حاصل جشنواره نهم به نفع هنر و هنرمندان تمام شود و در مشهد تنها جشنواره‌ای معمولی و بی‌خروجی داشته باشیم، برگزاری آن در تهران بسیار بهتر است البته این دوره آزمایشی است و در صورت بی‌نتیجه بودن حتی در شکل‌ و مکان برگزاری آن تجدید نظر خواهد شد.

جوشش رویش و جریان‌سازی دینی

رفائی، محور فعالیت جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش را جریان‌سازی دینی و فرهنگی در مشهد دانست و افزود: بدون توجه و حمایت سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر نمی‌توان هیچ سخنی گفت و حرکتی را به انجام رساند، اما متأسفانه بسیاری حتی حوزه فیلم‌سازی را در این امر خطیر و ایجاد تحول فرهنگی در جامعه قبول ندارند و معتقدند این اندک فیلم‌سازان و هنرمندان مشهدی می‌توانند به تهران رفته و کارهایشان را به نمایش بگذارند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: شاید برگزار نشدن نهمین دوره جشنواره رویش باعث شود حداقل دست‌اندرکاران فرهنگی هنری استان از ما بپرسند «چرا برگزار نشد؟».

امسال نهمین دوره فیلم کوتاه دینی رویش را در تهران جشن گرفتیم،‌ جشنواره‌ای که با وجود تمام کم و کاستی‌ها و نقایصش باعث تولد استعدادهای نو در عالم هنر و فرهنگ ما شده و نسلی از کارگردانان، بازیگران، نویسندگان و … را نه فقط به سینمای استان بلکه به سینمای ایران معرفی کرده است و نیز الهام بخش جشنواره‌های مختلف دینی و غیر دینی در کشورمان بوده است.

این جشنواره به بلوغ عمر خود رسیده و با بی‌مهری‌ها و کمبود امکانات به جایی دیگر منتقل شده، تهران شهری که جشنواره‌های رنگارنگ از این دست فراوان دارد اما با نگاهی اجمالی به عمر کوتاه این جشنواره و درخشش هنرمندان خراسانی در برخی دوره‌ها روشن می‌شود که رشد رویش و پختگی آثار وهنرمندانش تنها مدیون پول و امکانات نیست بلکه مرهون استعدادها و توانمندی‌های اهالی فرهنگ و هنر به وی‍ژه با محور و رنگ و بوی رضوی است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا دوباره شاهد قد کشیدن نهال نوپای رویش را در شهرمان خواهیم بود یا نه؟

captcha