توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به زائران حریم رضوی
کد خبر: 2969439
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴

توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به زائران حریم رضوی

گروه اجتماعی: همزمان با ایام پایان سال و سفر مسافران نوروزی به مشهدالرضا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد به زائران حریم رضوی توصیه‌های بهداشتی داشته است تا سفری مقبول همراه با سلامتی، شادی و نشاط داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با ایام پایان سال و سفر مسافران نوروزی به مشهدالرضا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد به زائران حریم رضوی توصیه‌های بهداشتی داشته است تا سفری مقبول همراه با سلامتی، شادی و نشاط داشته باشند.

بنابر این گزارش، دانشگاه علوم پزشکی مشهد به زائران حریم رضوی توصیه کرده است که شیر پاستوریزه باید در یخچال نگهداری کنند و قبل از انقضای تاریخ به مصرف برسد و از خرید پنیرهای تازه محلی جدا خودداری شود.

غذا را به طور کامل بپزید اما باید توجه داشت که غذاهای پخته قبل از مصرف دوباره کاملا داغ شود و زائران مراقب باشند که غذاهای خام و پخته با هم تماس نداشته باشند، ضمن اینکه غذاها را باید از دسترس حشرات، جوندگان و سایر جانداران دور نگهدارند.

هیچگاه نگذارید غذا در دمای اتاق سرد شود و برای دوباره گرم کردن غذا، باید مطمئن شوید که همه قسمت‌های آن به خصوص وسط آن به طور کامل داغ شده(70-65 سانتی‌گراد) باشد.

آب آلوده یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال بیماری‌هاست که این مهم باید در طول سفر مورد توجه قرار گیرد، در صورت تمایل به خوردن بستنی از بستنی دارای پروانه بهداشتی استفاده کنید. از مصرف غذایی و نوشیدنی‌ها که احتمال آلودگی شدید میکروبی آن بیشتر است در طول سفر خودداری شود.

کلید سلامت با رعایت اصول بهداشت مواد غذایی است لذا دقت شود، استفاده از انبرک و یا دستکش یک بار مصرف جهت تهیه ساندویچ و بسته‌بندی انواع شیرینی‌جات توسط فروشنده الزامی است اما در صورت مشاهده مواد غذایی کپک زده آن‌ها را سریعا از یخچال خارج و ظروف و یخچال آلوده را ضد عفونی شده و از قرار دادن مواد غذایی به مقدار زیاد در یخچال خودداری کنید.

خرید و مصرف شیرینی‌جات و تنقلات حاوی رنگ‌های مصنوعی به شدت پرهیز شود زیرا آب سالم، هوای سالم، غذای سالم، زندگی‌ای سالم را در پی خواهد داشت که در این راستا استفاده از کیسه‌های پلاستیکی سیاه بازیافتی جهت بسته‌بندی مواد غذایی، غیر بهداشتی و ممنوع است.

از مصرف مجدد روغن حرارت دیده جدا خودداری شود و روغن مایع را در محل خنک دور از نور و هوا نگهدارید، همچنین از حرارت دادن زیاد و طولانی روغن مایع خودداری کنید لذا باید توجه داشت که تغییر رنگ و کف کردن روغن از نشانه‌های غیر قابل مصرف بودن روغن به شمار می‌رود.

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری، سالم‌سازی سبزیجات طی چهار مرحله است که شامل پاک‌سازی از گل و لای، انگل‌زدایی با مایع ظرفشویی، گندزدایی با مواد گندزدای مناسب و شستشوی نهایی می‌شود، ضمن اینکه سبزیجات خام به علت آلودگی می‌تواند باعث انتقال بیماری‌ شود لذا آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

از قرار دادن سبزیجات خام، میوه و تخم‌مرغ به دلیل آلودگی خارجی بدون پوشش مناسب(ظرف درب دار یا پلاستیک تمیز) داخل یخچال جدا خودداری شود زیرا باعث آلودگی یخچال و مواد داخل آن خواهد شد.

زائران باید در طول سفر به نکات غذایی توجه ویژه داشته باشند که در این زمینه قوطی‌های کنسرو سالم باید فاقد هرگونه فرورفتگی و ضرب دیدگی باشند.

همچنین رعایت بهداشت فردی(شستن دست، لباس تمیز، نداشتن زخم و جراحت در دست، استفاده از دستکش یک بارمصرف) از جمله نکاتی است که باید در هنگام تهیه مواد غذایی به آن توجه شود.

بر اساس این گزارش، همیشه ظاهر آجیل نشان دهنده کیفیت آن نیست لذا باید در هنگام خرید به تازگی، عدم آفت‌زدگی و … توجه شود، زائران و مجاوران باید در هنگام خرید شیرینی نیز ضمن توجه به رعایت بهداشت هنگام چیدن شیرینی در جعبه و توزین، دقت کنند که داخل جعبه شیرینی حتما مجوز وزارت بهداشت و آرم استاندارد ثبت شده باشد.

از سالم بودن آب آشامیدنی مطمئن شوید که این آب‌ها شامل آب شبکه‌های آبرسانی، آب‌های بطری شده استاندارد و آب جوشیده شده می‌شود، ضمن اینکه در هنگام نوشیدن آب در پارک‌ها به علامت آب آشامیدنی توجه شود زیرا برخی از شیرهای آب در پارکها و معابر عمومی، ممکن است غیر آشامیدنی باشند.

مسافران و زائران باید در تمام فصول سال توجه داشته باشند که از خرید مواد غذایی مخصوصا ساندویچ، بستنی، فالوده و آبمیوه از فروشندگان دوره‌گرد جدا بپرهیزند و جهت پیشگیری از بیماری‌های پوستی، هنگام اقامت در هتل، حتی‌الامکان از ملحفه و وسایل شخصی استفاده کنند.

همچنین هنگام مسافرت با اتوبوس حتما از لیوان شخصی استفاده شود یا از راننده لیوان یک بار مصرف نو بخواهید زیرا راننده موظف به تأمین درخواست شما است.

یادآور می‌شود، زائران در صورت برخورد با تخلفات بهداشتی یا هرگونه شکایت بهداشتی جهت اقدام قانونی با شماره تلفن 1490(فوریت‌های بهداشت محیط) تماس بگیرند.

captcha