پوشش ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین در حوزه سلامت/ زائران نیازمند سرانه سلامت هستند
کد خبر: 3197206
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
وزیر بهداشت بیان کرد:

پوشش ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین در حوزه سلامت/ زائران نیازمند سرانه سلامت هستند

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اینکه وزارت بهداشت جمعیت ۱۰ میلیونی حاشیه‌نشین در سراسر کشور را تحت پوشش قرار داده است، اظهار کرد: بر همین اساس تا پایان سال جاری رصدخانه بهداشت ایرانیان تأسیس خواهد شد تا پیشگیری از همه نوع بیماری در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین افتتاحیه برنامه تأمین مراقبت‌های اولیه سلامت در مناطق حاشیه مشهد که صبح امروز، سوم اردیبهشت‌ماه در یکی از مناطق حاشیه این کلانشهر برگزار شد، گفت: اقدامات حوزه سلامت در استان خراسان رضوی و مناطق کم برخوردار آن هم جهت با ارائه خدمات به دیگر نقاط کشور و در راستای ارتقای بهداشت ایرانیان صورت می‌گیرد.

هاشمی افزود: موضوع مراقبت‌های اولیه سلامت بسیار مهم است به گونه ای که از نظر دینی نیز سفارشات مکرری در این زمینه وجود دارد، همچنین رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود به این امر مهم توجه کردند، از طرفی عقل هم حکم می‌کند به پیشگیری اهمیت دهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه موضوع بهداشت فردی و اجتماعی سال هاست که در کشور ما مغفول مانده است لذا یک همت جمعی و حرکت ملی را در جهت ارتقای بهداشت و پیشگیری از آسیب‌های مختلف نیاز داریم در غیر این صورت بعید می‌رسد حوزه بهداشت و درمان بتواند آینده سلامت مردم را تأمین کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بیان کرد: در حال حاضر نیز یکی از آرزوهای حوزه سلامت و رهبر معظم انقلاب برای مشهد مقدس و همه ایرانیان، بهبود و ارتقای وضعیت سلامت به ویژه در مناطق حاشیه‌شهرها است که این امر آغاز شده و در حال تحقق است.

بهره مندی بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین مشهد از خدمات بهداشتی

وی با بیان اینکه برای نخستین بار نظام سلامت ایرانی در حال جدا شدن از تصدی‌گری و استفاده از بخش خصوصی است، گفت: امروز یک میلیون و 130 هزار نفر در حاشیه شهر مشهد زیر پوشش خدمات بهداشتی و سلامت قرار گرفته اند که امیدواریم تا پایان شهریورماه نیز همه ایرانی‌های ساکن در حاشیه شهرها از این نوع خدمات سلامت بهره‌مند شوند.

هاشمی ضمن تشکر از تلاش همه نمایندگان و مسئولان استان برای ارتقای بودجه‌های استان، افزود: البته هنوز نیازمند افزایش مراکز بهداشتی و تخت‌های بیمارستانی در مشهد و همتی برای تکمیل بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا(ع) مشهد که معطل حدود 50 میلیارد تومان است، هستیم تا همه پای کار بیایند و در قلب ایران و پایگاه تشیع، این اقدامات به سرانجام برسد.

وی با اشاره به سرانه سلامت زائران ادامه داد: مشهد شهری است که زائران بسیاری در آن حضور یافته و از امکاناتش استفاده می‌کنند، اما حتی سرانه بهداشت مشهد برای خود مجاورانش از کل کشور پایین‌تر است و این امر یکی از دلایل عقب‌ماندگی مشهد به شمار می‌رود.

نیاز شهر مشهد به 3 هزار تخت بیمارستانی جدید برای مجاوران و زائران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مشهد نیازمند سه هزار تخت جدید برای مجاوران و زائران است، اضافه کرد: امیدواریم افزایش سرانه سلامت مشهد، تخت‌ها و امکانات بیمارستانی سبب ارتقای کیفی خدمات‌رسانی به این شهر شود، زیرا به فرموده رهبر معظم انقلاب تصور ما این است که هیچ خدمت، عبادت و عمل صالحی بالاتر از این نیست.

وی با بیان اینکه هزینه‌های درمان در کشور بالاست، تأمین سلامتی مردم را نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار در حوزه بهداشت دانست و افزود: سال گذشته وزارت بهداشت، به درمان‌محور بودن متهم شد این در حالی است که بحران‌های دارو را به عنوان یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی، ساماندهی کردیم.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه بهداشت هم باید به یک مدل کم هزینه می‌رسیدیم، ادامه داد: در این زمینه شاهد نوسازی هزار خانه بهداشت در سراسر کشور بودیم که این تعداد به زودی به دو هزار مورد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ما نباید اصلا حاشیه نشین داشته باشیم اما متأسفانه در سراسر کشور 10 میلیون نفر حاشیه نشین هستند، گفت: وزارت بهداشت جمعیت 10 میلیونی حاشیه‌نشین در سراسر کشور را تحت پوشش قرار داده است.

تأسیس رصدخانه بهداشت ایرانیان تا پایان سال جاری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تأسیس رصدخانه بهداشت ایرانیان تا پایان سال جاری، عنوان کرد: با تأسیس این رصدخانه پیشگیری از همه نوع بیماری در اولویت قرار می گیرد.

وی بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری در بحث فضای شهری همه شهروندان مشهد مانند شهر قم تحت پوشش کامل خدمات بهداشت و سلامت قرار گیرند که این امر نیازمند همکاری و کمک تمام دستگاه‌ها و بخش‌ها است تا برای همگان مشخص شود، سلامت به همه دستگاه‌ها مربوط می شود.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه بیمارهای روانی، کم شدن آسیب‌های آن و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی نیازمند همکاری هستیم، اظهار کرد: پیشرفت و توسعه کشور با کنترل بیماری‌ها و در کنار انسان سالم محقق می‌شود.

در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امروز شاهد گسترش طرح سلامت به تمام نقاط کشور به ویژه حاشیه شهرها هستیم، افزود: اصل و اساس حفظ جمعیت، در گستره جغرافیای کشور و در مراکز جمعیتی است تا بتوانیم توازن مناسبی را به ویژه در مناطق کم برخوردار ایجاد کنیم و از مهاجرت مردم روستا به شهرها و بعضا حاشیه شهرها جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: از جمله اقدامات در این زمینه سرمایه‌گذاری برای تکمیل طرح‌های روستایی، حفظ بهداشت و درمان در این مناطق و تکمیل خانه بهداشت‌ها بود که سال گذشته این عوامل محقق شد.

رشیدیان با بیان اینکه در بحث بیمه سلامت تاکنون حدود یک میلیون نفر ثبت‌نام کرده اند و به بیش از 800 هزار نفر دفترچه سلامت تحویل داده شده است، بیان کرد: در بحث اشتغال و با همکاری بنیاد برکت 150 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.

آماده شدن ردیف بودجه برای ساماندهی حاشیه شهرها در مجلس

وی با بیان اینکه یک میلیون و 137 هزار نفر در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند، گفت: از آن جهت که زندگی شهری هزینه‌های زیادی دارد، مردم به حاشیه‌نشینی روی آورده اند، اما این نوع زندگی آسیب‌های اجتماعی خود را دارد لذا در بودجه سال 94 بسته‌ای برای سازماندهی حاشیه مشهد تهیه و به دولت ارائه شد که در نهایت در مجلس ردیفی برای ساماندهی حاشیه کلانشهرها در نظر گرفته شد.

استاندار خراسان رضوی افزود: با گسترش فعالیت مراکز بهداشتی در نقاط کم برخوردار و افتتاح چنین مراکزی به صورت فراگیر شاهد گسترش برنامه‌ها و خدمات‌رسانی بهتر خواهیم بود که این امر هم افزایی مراکز مختلف علمی، دانشگاهی و  خصوصی را می‌طلبد.

سپس دکتر مصطفی مهرابی بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هفته سلامت به نام «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» نامگذاری شده است، ادامه داد: در دولت جدید اقدامات مؤثری در حوزه سلامت و با همت وزیر بهداشت صورت گرفته است، لذا ایشان چهره ماندگار و بی بدیل حوزه سلامت ایران خواهند بود.

وی با بیان اینکه در این مدت برنامه تحول سلامت اجرایی شد به طوری که سرعت اجرای آن از بسیاری از کشورهای دنیا به مراتب بالاتر بود، ادامه داد: از همین رو یک رضایت‌مندی مناسبی را در حوزه سلامت جامعه شاهد هستیم به گونه‌ای که امروز میزان پرداخت هزینه‌های درمان توسط بیماران بسیار کاهش یافته است.

مراکز سلامت در حاشیه شهر مشهد افزایش می یابد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برگزاری جشن تکمیل خانه‌های بهداشت استان خراسان رضوی در انتهای سال گذشته، گفت: همچنین در این مدت طرح پزشک خانواده ساماندهی شد؛ برنامه بعدی در حوزه سلامت تأمین خدمات حوزه سلامت و افزایش مراکز سلامت در حاشیه شهر مشهد با توجه به جمعیت یک میلیون و 130 هزار نفری حاشیه نشین در این کلان شهر است.

در ادامه دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سه عامل نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارد، اظهار کرد: مردم، نظامی که خدمت ارائه می‌دهد و منابع تأمین مالی، سه ابزار مهم برای توسعه سلامت در سطح جامعه هستند.

وی با بیان اینکه بعد از تعریف شدن برنامه پزشک خانواده در سال 88 و بعد از گذشت چند سال تنها در دو استان شاهد ادامه و اجرای این طرح بودیم،‌ گفت: بعد از حضور دکتر هاشمی بازنگری مجددی در برنامه سلامت صورت گرفت تا بتوانیم به شکل جامع‌تر پاسخگوی نیازهای بهداشتی و سلامتی مردم باشیم.

سیاری با اشاره به اهداف اجرای برنامه‌های ارتقای سلامت،‌ ادامه داد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و بیماری های غیرواگیر، شناسایی، درمان و غربالگری بیماران با هزینه‌های بسیار کم از جمله این اهداف به شمار می رود.

یادآور می شود، در پایان این مراسم که سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد و جمعی دیگر از مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور داشتند، مرکز سلامت جامعه مهرگان واقع در یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد به بهره برداری رسید.

captcha