آیا زنان در هنگامه‌ ظهور نقشی ایفا می‌کنند؟
کد خبر: 3310354
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴

آیا زنان در هنگامه‌ ظهور نقشی ایفا می‌کنند؟

گروه اندیشه: در زمان ظهور افراد زیادی برای یاری امام زمان(عج) می‌شتابند که بر طبق احادیث اکثر آن‌ها جوان می‌باشند و در میان آن‌ها علاوه بر مردان تعداد زیادی زن هم حضور دارند؛ روایات متعددی مبنی بر حضور زنان در جمع یاران اصلی امام زمان(عج) وجود دارد.

در زمان ظهور افراد زیادی برای یاری امام زمان(عج) می‌شتابند که بر طبق احادیث اکثر آن‌ها جوان می‌باشند و در میان آن‌ها علاوه بر مردان تعداد زیادی زن هم حضور دارند؛ روایات متعددی مبنی بر حضور زنان در جمع یاران اصلی امام زمان(عج) وجود دارد.

به عنوان مثال ام‌سلمه ضمن حدیثی درباره‌ علائم ظهور از پیامبر(ص) روایت کرده است که فرمود: «در آن هنگام پناهنده‌ای به حرم امن الهی پناه می‌آورد و مردم همانند کبوترانی از چهارسمت به یک سو هجوم می‌برند و در نزد او جمع می‌شوند تا اینکه در نزد آن حضرت 313 نفر گرد آمده که برخی از آنان زن می‌باشند که بر هر جبار و جبارزاده‌ای پیروز می‌شوند.» (کورانی، معجم احادیث الإمام المهدی، ج1، ص500)

و یا روایتی دیگر از جابربن یزید جعفی که ضمن حدیث مفصلی از امام محمّد باقر(ع) در بیان برخی نشانه‌های ظهور نقل کرده که «یجییء و الله ثلاث مأة و بضعة عشر رجلاَ فیهم خمسون إمرأة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعاَ کقزع الخریف یتبع بعضهم بعضاَ و هی الآیة الّتی قال الله أینما تکونوا یأت بکم الله جمیعاَ إنّ الله علی کلّ شیء قدیر...، به خدا سوگند 313 نفر می‌آیند که پنجاه نفر از این عدّه زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکّه کنار یکدیگر جمع خواهند شد این است معنای آیه‌ شریفه: هر جا باشید خداوند همه‌ شما را حاضر می‌کند زیرا او بر هر کاری تواناست.» (مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص222)

روایت دیگری نیز وجود دارد که در ضمن آن بیان شده، 400 بانوی برگزیده که برای حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) خداوند در آسمان ذخیره کرده است، با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی(ع) به زمین می‌آیند.

ابوهریره از پیامبر(ص) روایت کرده که «ینزل عیسی بن مریم علی ثمان مأة رجل و أربع مأة إمرأة خیار من علی الأرض و أصلح من مضی، عیسی بن مریم به همراه هشتصد مرد و 400 زن از بهترین و شایسته‌ترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد.»(کورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج1، ص534)

آیا زنان نیز رجعت می‌کنند؟
گروهی دیگر از زنانی که در زمان ظهور بر می‌گردند کسانی هستند که رجعت می‌کنند(یعنی پس از مرگ زنده می‌شوند)، این گروه شامل دو دسته می‌شوند، برخی که با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان خبر داده شده است.

اسامی عدّه‌ای که از آن‌ها نام برده شده را می‌توانیم در حدیثی که طبری در دلائل الائمة از مفضل بن عمر نقل کرده ببینیم که امام صادق(ع) فرمودند: همراه قائم آل محمّد(ص) 13 زن خواهند بود، گفتم آن‌ها را برای چه کاری می‌خواهد؟ فرمود: به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را بر عهده خواهند گرفت، عرض کردم، نام آن‌ها را بفرمایید. گفتند: قنواء بنت رشید، ایمن، حبابه، البیه، سمیه(مادر عمار یاسر)، زبیده، ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه ام خالد جهنیه.

بر اساس این گزارش، صیانه ماشطه در زمان حضرت موسی(ع) می‌زیسته است، مادر عمار یاسر در ابتدای بعثت به شهادت رسیده است، حبابه در زمان علی(ع) و قنواء در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و بقیه در زمان‌های دیگر زندگی می‌کرده‌اند.

این گروه 13 نفری رجعت خواهند کرد و خداوند برای قدردانی از آن‌ها به برکت امام زمان(عج) آن‌ها را زنده خواهد کرد، در این روایت امام صادق(ع) از آن 13 زن فقط نام 9 نفر را یاد می‌کند اما در کتاب خصایص فاطمی به نام نسیبه، دختر کعب مازنیه و در کتاب منتخب البصائر به نام وتیره‌ و أحبشیه نیز اشاره شده است.

این احادیث نشان دهنده‌ اهمیّت زن است که حتّی در زمان ظهور این زنان برای یاری امامشان حضور خواهند داشت.

پردیس مقدادیان ـ کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث/ خراسان رضوی

captcha