بررسی اجرای طرح مبدأ تا مبدأ ویژه کارگروه زیارت در مشهد
کد خبر: 3327216
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
با حضور مسئولان استان صورت گرفت؛

بررسی اجرای طرح مبدأ تا مبدأ ویژه کارگروه زیارت در مشهد

گروه اجتماعی: طرح مبدأ تا مبدأ ویژه کارگروه زیارت ظهر امروز با حضور مسئولان استان در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست طرح مبدأ تا مبدأ ویژه کارگروه زیارت ظهر امروز، 21 تیرماه در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، در این نشست، یکی از وظایف این معاونت را هماهنگی و مدیریت عنوان کرد و گفت: ما در سه بخش با تائید استاندار و معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران کار خود را از دو ماه گذشته آغاز کرده و طرح از مبدأ تا مبدأ را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

واحدی با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در هفت گروه در حال بررسی است، ابراز کرد: این طرح در نیمه اول مرداد ماه در بخش برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب خواهد رسید، در بخش دوم نیز تشکیل 16 کمیته اجرایی برای بررسی مسئله‌ها و راه‌حل‌های اجرایی با نگاه به طرح‌های مطالعه شده مدنظر قرار دارد تا عقب‌افتادگی موجود در بحث زیارت جبران شود.

در ادامه این جلسه محمدحسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، یکی از رویکردهایی که خراسان رضوی باید به آن توجه کند را برنامه‌ریزی مناسب در جهت سفرهای زیارتی به مشهد دانست و ادامه داد: سفرها باید برنامه‌ریزی شده باشد تا ما را از حرکت سیلابی دور نگه دارد که در این راستا برنامه‌ریزی باعث رضایت‌مندی زائران امام رضا(ع) می‌شود.

زارع‌صفت با بیان اینکه مشهد قابلیت فراملی دارد که ما را مکلف می‌کند، برنامه ریزی مستحکمی برای زیارت داشته باشیم، بیان کرد: زیارت اولویت اصلی 95 درصد مسافران استان خراسان رضوی است.

محمود رسولی‌نژاد، مدیر کل رفاهی استانداری خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: کلیه مستنداتی که در اختیار داریم می‌تواند الگوی جامعی برای طرح مبدأ تا مبدأ باشد.

وی با بیان اینکه این طرح دارای سه سطح مدیریتی است، افزود: یک سطح مربوط به دستگاه‌های بخش خصوصی زیارت می‌شود، سطح دوم شامل کمیته راهبردی و سطح سوم شامل دبیرخانه و شرکت‌های مجری هلدینگ می‌شود.

مدیر کل رفاهی استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: در حال حاضر هلدینگ‌ها در سطح استان در حال فعالیت هستند اما این هلدینگ‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و نمی‌توانند به صورت منسجم در بخش زیارت فعالیت داشته باشند.

وی افزود: در طرح مبدأ تا مبدأ اهداف کلی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به فراهم کردن شرایط لازم جهت انجام زیارت عارفانه، آسان و ارزان در قالب تورهای زیارتی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام علی نهاوندی، مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی در ادامه این جلسه عنوان کرد: به نظر می‌رسد در این طرح خلأهایی وجود دارد که باید آنالیز شده و قبل از اجرایی شدن این طرح رفع شود.

وی با بیان اینکه آمار مشخصی از وضعیت موجود برای آنالیز و بررسی در دست نیست و آماری که ارائه می‌شود، دارای ابهام است، ادامه داد: ما ظرفیت‌های زیادی مثل ازدواج دانشجویی داریم که هر سال به صورت کشوری برگزار می‌شود؛ مسابقات دانش‌آموزی از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به عنوان سرمایه روی آنها بحث و بررسی شود.

حجت‌الاسلام نهاوندی گفت: دومین نکته که می‌توان در این طرح به آن اشاره کرد، اجرای طرح مبدأ تا مقصد با هدف زیارت عارفانه و ارزان قیمت است؛ باید توجه داشت این ظرفیت چگونه هدایت شود تا در مسیر درست خود قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سید محمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: نباید کاری کرد که حج فقرا به حج اغنیاء تبدیل شود و این تورها و هلدینگ‌ها به دست افراد سودجو برسد تا از اهداف مدنظر خود دور شویم.

وی بیان کرد: نکته دوم که باید مدنظر داشت، زمان ماندگاری مسافران در مشهد است، باید توجه داشت که در مسئله سیاحت، بحث زیارت کمرنگ نشود و هدف اصلی ما که زیارت عارفانه است از بین نرود.

همچنین علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در انتهای این جلسه عنوان کرد: برخی از زائران تمایلی برای حضور در کاروان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های آن را ندارند و به اقامتگاه‌ها شخصی توجه دارند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح، زیارت عارفانه، ارزان و ساماندهی امکانات و ارائه خدمات متناسب به زائران است، افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد و مشوق‌هایی ارائه داد تا در زمان‌های غیر پیک افرادی مثل زوج‌های جوان و بازنشستگان که می‌توانند در این ایام سفر داشته باشند، در قالب کاروان‌ها به زیارت بیایند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به درنظر گرفتن بسته‌های مختلف وی‍ژه مخاطبان مختلف اظهار کرد: همه کسانی که به مشهد می‌آیند در یک سطح نیستند برای همین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا اگر گروهی می‌خواهد در حسینیه اقامت گزیند و یا در هتل چند ستاره، فضا برایش مهیا باشد.

captcha