رسیدن مشهد به پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیازمند دیپلماسی فرهنگی است
کد خبر: 3357113
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲

رسیدن مشهد به پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیازمند دیپلماسی فرهنگی است

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه رسیدن مشهد به پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیازمند دیپلماسی فرهنگی است، گفت: این امر فرصتی است تا فتنه‌هایی که امروز جامعه جهانی و به طور خاص جهان اسلام را فرا گرفته خنثی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست کمیته آموزش و تحقیقات مشهد 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام که روز گذشته، 10 شهریورماه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به انتخاب مشهد از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام عنوان کرد: این انتخاب باعث می‌شود همه دستگاه‌ها و مسئولان در این طرح ملی حضور یافته و از این فرصت استفاده مطلوب را ببرند.

وی با بیان اینکه رسیدن مشهد به پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیازمند دیپلماسی فرهنگی است که باید مهیا شود تا نهایت بهره‌برداری و استفاده از این موقعیت صورت گیرد، گفت: این فرصتی است تا فتنه‌هایی که امروز جامعه جهانی و به طور خاص جهان اسلام را فرا گرفته خنثی کنیم و نیروهای افراطی که در کشورهای مختلف در حال فعالیت ضد اسلامی هستند را معرفی کنیم.

سرابی اظهار کرد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت خوبی است تا در سایه این رخداد فعالیت‌های فرهنگی در سطح منطقه‌ای و جهانی انجام دهیم که این مسئله یک انگیزه مضاعف را می‌طلبد زیرا در سال 2017 موقعیتی است که تا سال 2024 امکان تجدید آن برای ایران نیست بنابراین باید از این اتفاق استفاده بهینه را برد.

یک عزم ملی برای تحقق مشهد 2017 صورت گیرد

وی با بیان اینکه مشهد به عنوان یک شهر ملی و منطقه‌ای در حال برگزاری یک رخداد جهانی است لذا نیازمند یک عزم ملی هستیم، عنوان کرد: از یک سال پیش بحث مشهد 2017 در استان به صورت جدی مطرح شده و طی  جلساتی که بین اداره ارشاد و وزرا و بخش‌های مختلف کشور برگزار شد، یک ساختار منسجم برای پیگیری مسائل 2017 برنامه‌ریزی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری و شورای شهر مشهد خیلی قبل‌تر به این موضوع پرداخته بودند، مسئله مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از دو سال قبل به صورت جدی در این دو دستگاه دنبال می‌شد.

سرابی با اشاره به 17 عضو شورای سیاست‌گذاری مشهد 2017، عنوان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد به عنوان رئیس شورا، استاندار خراسان رضوی به عنوان دبیر شورا، نماینده تام الاختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نماینده تام الاختیار معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، نماینده تام الاختیار رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و یک نفر از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی از اعضای این شورا هستند.

وی دیگر اعضای این ستاد را شهردار مشهد، نماینده تام الاختیار رئیس امور خارجه، دبیر شورای انقلاب فرهنگی، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برشمرد.

تعیین چهار ستاد برای اجرای برنامه‌های مشهد 2017

سرابی با بیان اینکه دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی استان چهار ستاد برای اجرای برنامه‌های مشهد 2017 تعیین کرده‌ است، ادامه داد: ستاد هماهنگی و ارتباطات بین‎الملل با مسئولیت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و ستاد فعالیت‌های عمرانی با مسئولیت معاون عمرانی خراسان رضوی فعالیت می‌کنند؛ همچنین ستاد فعالیت‌های شهری به شهرداری مشهد سپرده شده و ستاد فعالیت‌ها و رویدادهای فرهگی با مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های ویژه این بخش‌ها را اجرا خواهند کرد.

وی یادآور شد: امیدواریم عملیاتی که برای برنامه‌های 2017 برگزار می‌شود بستری مناسب برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در 2017 باشد لذا باید مسئله 2017 هر روز جدی‌تر از قبل دنبال شده و از حضور فرهیختگان و اساتید در این کمیته بیشتر استفاده شود، همچنین حضور بسیج اساتید، دانش‌آموزان و دانشجویانی که دغدغه این موضوع را دارند می‌‌تواند کمک موثری برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.

شاخص‌های فرهنگی جهان اسلام رصد شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ضعف‌ها و خلأهای زیادی در برگزاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام وجود دارد، اظهار کرد: این فرصت خوبی است تا شاخص‌های فرهنگی جهان اسلام را رصد کرده و طرح‌ها و نظرات جدیدی را ارائه دهیم؛ اگر مدیریت درستی نباشد و شرایط مهیا نشود این مسئله باعث می‌شود تشکل سازه جدی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری در بحث آموزش عمومی زبان نیز می‌تواند به صورت گسترده وارد شود و به صورت تخصصی به شهروندان پایتخت فرهنگی جهان اسلام آموزش‌های لازم را بدهد، یادآور شد: تسلط شهروندان به سه زبان می‌تواند کارآیی زیادی داشته باشد و شهر مشهد را به عنوان یک شهر بین‌المللی معرفی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر تمرکز بر روی مفاخر استان، ابراز کرد: اگر نیاز است باید کمیته مستقلی برای معرفی مفاخر و نقش آن‌ها در تبیین و گسترش اسلام در جهان تشکیل شود.

captcha