عاشورا تا بشریت را آزاد نکند، آرام نمی‌گیرد
کد خبر: 3392800
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲

عاشورا تا بشریت را آزاد نکند، آرام نمی‌گیرد

گروه سیاسی: امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه هدف امام حسین(ع) نجات همه انسان‌ها از گمراهی و جهل بوده است، گفت: عاشورا تا بشریت را آزاد نکند آرام نخواهد گرفت و کسی که می خواهد دنیا را آزاد کند نیز حضرت ولی عصر(عج)، فرزند عاشورا و فرزند حسین(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، شب گذشته، 30 مهرماه در مراسم سوگواری شب تاسوعای حسینی(ع) در حرم مطهر رضوی به بیان دلایل رشد عاشورا پرداخت و حق بودن عاشورا، رهبری امام حسین(ع) در عاشورا و ویژگی‌های یاران آن حضرت را عوامل رشد عاشورا بر شمرد.

عاشورا به سود همه بشریت بوده نه فقط شیعیان یا مسلمانان

حجت‌الاسلام فرزانه با بیان اینکه عاشورا به سود همه بشریت بوده است نه مربوط به دوره‌ای خاص و یا مخصوص شیعیان و مسلمانان، توضیح داد: حق به سود همه انسان هاست و عاشورا هم حق بود چراکه مسئله آزادی، عدالت و مبارزه با ظلم را مطرح کرد که این ها نیازهای همه انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه هماهنگی با حرکت عمومی عالم خلقت یکی دیگر از ویژگی های حق است توضیح این ویژگی در عاشورا پرداخت و ادامه داد: بر اساس آیات«...إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ، همانا ما از آنِ خدا هستیم، و به سوى او باز می‏گردیم»(بقره/156) و «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ...، هر چه در آسمانها و هر چه در زمین است خدا را تسبیح مى‏‌گویند، »(تغابن/1) همه ذرات هستی در حال حرکت به سمت خداوند هستند و حق نیز جریان و نهضتی است که با جرکت هستی هماهنگ و هم جهت باشد.

امام جمعه موقت  مشهد با این توضیح که اگر حرکتی هماهنگ با حرکت عمومی عالم باشد همه ذرات عالم به آن جریان کمک می‌کنند با بیان مثال‌هایی اضافه کرد: همچنانکه در حادثه طبس امام خمینی(ره) فرمودند: شن‌ها در این حادثه ماموریت داشتند و یا در مورد اتفاقی که دو سگ با جلوگیری از خارج شدن پاسداران از محل منافقان باعث شدند مخفیگاه آنان مشخص شود امام(ره) فرمودند: «این سگ ماموریت داشته است»، همه چیز در خدمت عاشوراست و به تبیین آن کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام فرزانه، دلیل دوم رشد عاشورا را رهبری امام حسین(ع) در این نهضت دانست و توضیح داد: وجود پنج خصیصه در امام حسین(ع) باعث جاودانگی عاشورا شده است که از جمله آن‌ها همانطور که در زیارت اربعین آمده است هدف امام حسین(ع) بوده است یعنی نجات انسان‌ها از گمراهی و جهل، نه فقط نجات شیعیان و مسلمانان بلکه نجات همه بشریت.

عاشورا تا بشریت را آزاد نکند آرام نخواهد گرفت

وی در همین راستا اضافه کرد: عاشورا تا بشریت را آزاد نکند آرام نخواهد گرفت و کسی که می‌خواهد دنیا را آزاد کند نیز حضرت ولی عصر(عج)، فرزند عاشورا و فرزند حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام فرزانه در بیان دومین ویژگی امام حسین(ع) به عنوان رهبر نهضت عاشورا بیان کرد: چون حرکت امام حسین(ع) متکی به عقل، وحی و سنت پیامبر(ص) بود راه نجات و آزاد کردن انسان ها را به خوبی می دانست.

وجود انگیزه الهی در امام حسین(ع) و جوشش از درون یکی دیگر از خصیصه‌های امام حسین(ع) به عنوان رهبر قیام عاشورا در بیان حجت الاسلام فرزانه بود که وی در این باره توضیح داد: هدف امام حسین(ع) جز خدا نبوده است همانطور که در موارد متعددی مطرح کرده‌اند من برای ظلم، فساد، تفریح و خوش گذرانی قیام نکردم بلکه می‌خواهم امت جدم را اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر کنم و امت پیامبر(ص) را به مسیر پیامبر(ع) و علی(ع) برگردانم.

حجت‌الاسلام فرزانه در توضیح چهارمین ویژگی امام حسین(ع) به عنوان رهبر قیام عاشورا اضافه کرد: عاشورا و امام حسین(ع) در این قیام از هیچ انسانی چیزی نخواسته و توقعی نداشته است.

30 حج مقبول به همراه پیامبر(ص)؛ پاداش زیارت امام حسین(ع) در اربعین

حجت‌لاسلام فرزانه با بیان اینکه امام حسین(ع) همه چیز خود را تقدیم خداوند کرد به توضیح ویژگی دیگر امام حسین(ع) پرداخت و ادامه داد: چه چیزی لازم بود که امام حسین(ع) آن را تقدیم کند و نکرد؟ امام حسین(ع) همه چیزش را داد اما خداوند به کسی که در روز اربعین ایشان را در کربلا زیارت کند ثواب 30 حج قبول شده به همراه پیامبر(ص) را پاداش می‌دهد.

امام جمعه موقت مشهد با اشاره به ویژگی‌های امام حسین(ع) به عنوان رهبر قیام عاشورا ادامه داد: هرچه این ویژگی‌ها در امام، مسئولان و ملت در حکومت اسلامی بیشتر باشد این نظام، ملت و امام به عاشورا نزدیک‌تر است.

هدف جمهوری اسلامی همانند عاشورا نجات بشریت است

حجت‌الاسلام فرزانه با اشاره به کمک‌های نظام جمهوری اسلامی به لبنان، فلسطین، یمن و ... اظهار کرد: هدف نظام را نباید کوچک و محدود دانست، هدف نظام اسلامی نه فقط نجات ایرانی‌ها بلکه نجات بشریت است و این نظام راه نجات بشریت را فهمیده است.

وی در همین راستا اضافه کرد: این نظام چون به عاشورا متصل است برای نجات فلسطین، لبنان و ... چیزی نمی‌خواهد، ایرانی از درون می‌جوشد و براساس انگیزه و وظیفه الهی عمل می‌کند همانگونه که امام حسین(ع) نیز فقط انگیزه الهی داشت و تا وقتی ایران این ویژگی‌ها را داشته باشد رو به پیروزی است، آینده روشن و طلایی دارد و آینده ایران آینده عاشوراست.

مردم از مسئولان عاشورایی ترند

وی با بیان اینکه گاهی مردم از مسئولان در نزدیکی به عاشورا پیشی گرفته‌اند و عاشورایی‌تر عمل می‌کنند توضیح داد: این یک درددل و از طرفی هم یک افتخار است که مردم نسبت به مسئولان آمادگی بیشتری برای نزدیک شدن به عاشورا دارند؛ نکته مهم اینجاست که اگر هر مسئولی نتواند باید خودش را با مردم تطبیق بدهد، کنار زده خواهد شد همانطور که مردمی که عاشورایی زندگی کرده‌اند هرکسی را قبول نمی‌کنند و این افراد را کنار می‌زنند.

حجت‌الاسلام فرزانه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) پرداخت و با اشاره به سخن امام علی(ع) در این باره توضیح داد: امام علی(ع) وقتی در بازگشت از جنگ به کربلا رسیدند به اصحابشان فرمودند: «این زمین بارانداز سوارکاران و محل شهادت عاشقان است، شهدای گذشته در بدر، احد و خندق بر اینان سبقت نگرفته و هکس بعد از اینان به شهادت برسد به درجه آنان نخواهد رسید» و طبق بیان امیرالمومنین(ع) شهدای کربلا حتی ار شهدای صدر اسلام و شهدای در رکاب حضرت ولی عصر(عج) نیز برترند.

وی در ادامه ایمان درست، عمیق، از روی معرفت و راسخ را یکی از ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) عنوان کرد و ادامه داد: ایمان راسخ ایمانی است که آنان را به حق رسانده باشد و به خدا وصل کند.

امام جمعه موقت مشهد عشق را دومین ویژگی یاران امام حسین(ع) دانست و در توضیح گفت: عشق موتور پرگرما و تحرک زایی است که مدام به انسان انرژی می‌دهد و نمی‌گذارد انسان آرام شود، متوقف شود و یا در حرکت خود کند شود که یایارن امام حسین(ع) هم اینطور بودند.

فداکاری، ایثار، مجاهدت، بلند همتی در هدف یاران امام حسین(ع) که نجات بشریت بود و نه رفتن به بهشت، بصیرت به معنای راه شناسی دقیق، هدف شناسی دقیق، دشمن شناسی دقیق و جبهه‌شناسی دقیق، اقدام به کمک و جنگ در شرایطی خاص نیز از دیگر ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) بود که حجت‌الاسلام فرزانه به آن‌ها اشاره کرد.

وی در توضیح شرایط حاکم بر زمان یاران امام حسین(ع) بیان کرد: در شرایطی که حرکت انسان در نگاه عامه مردم با تبلیغات انجام شده و فتوای شریح قاضی به منزله خارجی بودن و ایستادن در مقابل خلیفه پیامبر(ص) قلمداد می‌شد و 70 نفر در مقابل حداقل 30 هزار نفر(طبق بیان امام صادق(ع)) قرار گرفته بودند.

دفاع از امام(ره) در سال 54 با دفاع در سال 94 فرق می کند

حجت‌الاسلام فرزانه، در همین موضوع با اشاره به شرایط خاص اوایل انقلاب و سختی‌های آن زمان با بیان اینکه دفاع از امام خمینی(ره) در سال 94 با سال 54 متفاوت است، اضافه کرد: آن روزهای اول انقلاب اگر یک اطلاعیه از یک دانشجو می‌گرفتند او را به 11 سال زندان محکوم می‌کردند و یا وقتی من به کمیته مشترک شاه رفته بودم و از سلول خود برای وضو بیرون رفتم، دیدم کفش مقابل در سلول پر از خون است، خونی که از شکنجه‌های ساواک بود، بعدها متوجه شدم این کفش‌ها را یک دختر مسلمان استفاده کرده و به خاطر بردن نام اسلام و انقلاب شکنجه شده بود؛ اینطور بود که وقتی درِ چند تنی کمیته مشترک شاه بسته می‌شد معمولا هیچ امیدی به آزادی نبود.

وی درادامه توضیح شرایط زمان یاران امام حسین(ع) بیان کرد: پیوستن این تعداد یاران به امام حسین(ع) در شرایطی بود که مردم کوفه پیمان‌شکنی کردند، عبدالله عمرها و ابن‌عباس ها کنار کشیده بودند و خانه‌نشین شدند و عمر بن سعد وقاص بیعت کرده بود و شده بود فرمانده لشکر یزیدیان و در شرایطی که پول بود و امان نامه عده‌ای در کنار امام حسین(ع) قرار گرفته بودند.

امام جمعه موقت مشهد پس از این بخش از سخنان خود به شهادت حضرت عباس(ع) اشاره کرد و به روضه خوانی پرداخت.

یادآور می‌شود، مرثیه سرایی و سینه زنی توسط مداحان اهل بیت(ع) برگزار شد.

captcha